شرایط مرحله دوم دوره تربیت مربی؛ گام عملیاتی

بسم الله الرحمن الرحیم

مرحله دوم دوره تربیت مربی نسل توحیدی (تربیت پیش از تولد)

خرداد 1400

با لطف و عنایت خداوند متعال مرحله اول دوره یعنی مرحله آموزشی را با موفقیت پشت سر گذاشتیم.
در این مرحبه از دوره وارد فاز عملیاتی کردن آموخته ها خواهیم شد.
آنچه در این مرحله مورد انتظار است، آماده شدن مربیان برای ورود به عرصه های آموزشی و تبلیغی و آزمودن خود به وسیله چالش آماده سازی محتوا، طراحی طرح درس کارامد، مخاطب سناسی و ایجاد بیان مناسب، و بالا بردن دقت علمی و توان استناد صحیح به محتوای صحیح است.
در ادامه این متن به تشریح جزئیات این مرحله و پاسخ به برخی از ابهامات شما عزیزان است که از طرق مختلف از جمله درگاه ارتباط با تیم آموزشی به ما منتقل کرده اید.
.
اول. شرح مرحله دوم دوره تربیت مربی؛ گام عملیاتی
در این گام مربیان با استفاده از مطالعاتی که از ایشان خواسته شده و اشان به سرانجام رسانده‌اند، و همچنین آموزش های برخط و برون‌خطی طی 10 جلسه دریافت کرده اند، خواسته شده تا برای مخاطبانی که در ادامه توضیح داده خواهد شد طرح درس جدی و حقیقی آماده کنند. طوری که بتوانند در پایان این مرحله (بعد از ارائه طرح درس در محیط دوره و راهنمایی های اساتید) در یک فضای آموزشی جدی عمومی (حضوری یا مجازی) مباحث مورد نظر را ارائه داده، و یا وارد کار تولید محتوا شوند.
.
طرح درس خواسته شده چگونه است؟
با توجه به مباحث ارائه شده در جلسه آموزشی “ارائه طرح درس کارامد” ما برای هر نوع ارائه محتوا نیازمند یک نقشه و سناریو محتوایی و سیر علمی که قرار است برای مخاطب طی شود و اهداف مورد نظر مشخص باشد.
در طراحی یک طرح درس حقیقی آماده سازی تمام جزئیات محتوا ضروری است. این جزئیات شامل:
  • انتخاب و تحلیل مخاطب
  • بررسی دغدغه ها و زبان فکری مخاطب
  • طراحی سرفصل های محتوایی
  • محتوای کاملی که قرار است ارائه شود
  • محتوا‌های جانبی ارتقا دهنده بحث مثل: مثال‌ها، داستان‌ها، نماهنگ‌ها و…
  • انتخاب ابزار متناسب با شیوه ارائه (مثل درست کردن اسلاید…)
  • و در صورت امکان، طراحی پروتکل های پیگیری مخاطب متناسب با توانمندی خود (عمومی، محتوایی، پژوهشی و ارزیابی
.
این طرح درس را چگونه برای ارزیابی ارائه کنیم؟
مسلما امکان ارائه هر 100 نفر شرکت کننده این دوره به صورت مفصل وجود ندارد و خارج از ظرفیت وقتی و توان ماست.
بنابراین آماده سازی طرح درس برای ما مطرح است و در جلسات ارائه ای که برای هر فرد تدارک خواهیم دید، افراد طرح درس آماده شده توسط خود را شرح می‌دهند، علل انتخاب جزئیات و طراحی هر بخش را می‌گویند و اهدافی که قرار است ارائه طرح درس به آن برسد را تشریح می‌کنند. به عبارتی مانند پایان نامه ای که آماده شده، از آن دفاع می‌کنند.
بدیهی است که برای شروع به آماده سازی طرح درس، شنیده شدن تمام صوت های آموزشی و مطالعه تمام محدوده مطالعاتی دوره ضروری است.
از این رو تکمیل فرم خودارزیابی آموزشی دوره و سریعتر طی کردن جاهای جامانده آموزشی مهم است.
.
محتوای طرح درس از چه منابعی می‌تواند باشد؟
شما در طراحی طرح درس لزوما محدود به دو کتاب منبع این دوره نیستید. آنچه مهم و محور اساسی است، توجه به مناط های اساسی است که در این مطالعات و این دوره آموزش گرفته اید.
هر محتوای دیگری مثل روایات، داستان ها، سخنرانی ها و کتاب های دیگری که در این زمینه با مناط های دریافتی شما در این دوره همسو باشد قابل استفاده است.
البته در بحث روایی و اصول کار، دو کتاب رشد 1 و بلوغ با هم بودن کتب نسبتا جامعی است و به همین منظور نیز مورد استناد این دوره قرار گرفته است. برای مطالعه روایات شاخص در دوره چهارم رشد (جوانی و بحث روابط زوجین) مطالعه جلد چهارم کتاب رشد تفکر اجتماعی؛ بلوغ عاطفی نیز توصیه می‌شود. این کتاب را به صورت فیزیکی و الکترونیکی از همان روش تهیه کتاب های قبلی میتوانید دریافت کنید.
.
مناط یعنی چه؟
مناط یعنی آن مولفه های تعیین کننده و محوری که در همه شرایط ثابت و اساسی است و اساس آن شخص به شخص تغییر نمیکند. بلکه ممکن است شکل بروز و ارائه آن در هر فرد تفاوت داشته باشد.. یعنی آنچه تعیین می‌کند ما در شرایط مختلف و متنوع باید چه کار کنیم. و از بی راهه رفتن و گم شدن در شرایط و زمان های مختلف پیشگیری میکند.
مناط مثل چی؟ مثل اینکه ارتقای روابط زوجین در هر نوع سبک زندگی مهم و محوری است.
مثل اینکه برای ارتقای روابط زوجین توجه به ساختار وجودی افراد، شناخت میزان رشد مولفه های ساختار وجودی شان و اهتمام به رشد این مولفه ها و همچنین ناگذیر بودن به رشد فکری افراد برای رشد ایمان و عمل صالح شان موضوعیت دارد.
مثل اینکه هر نوع ارائه محتوا و آموزشی که در افراد ایجاد اضطراب و وسواس تاخیر شود غلط است. و ملاک حال فرد در لحظه نیست. بلکه ملاک سیر رشد و حال عمومی او در زندگی است.
و از این دست مناط های که خوانده اید و شنیده اید.
شاید الان با مطالعه این متن و این دستورالعمل ها نیاز بدانید یک دور دیگر محتواهای دوره از کلاس ها و کتاب را مجدد مرور کنید. فکر خوبیست. این کار به تثبیت علمی مناط ها در ذهن شما کمک میکند. اما مرور شما باید بسیار سریع و متمرکز باشد و اصطلاحا پشت کار هوا نخورد.
.
شیوه تعیین مخاطب طرح درس چگونه است؟
مخاطب در این دوره عمدتا موارد زیر هستند:
  • زوجین در مرحله تأهل تا آمادگی برای فرزندآوری (دوره استقرار زوجیت)
  • زوجین در مرحله قصد برای فرزند آوری تا اقدام (دوره آمادگی و اقدام برای فرزندآوری)
  • مادر / پدر در دوران بارداری
  • زوجین در مرحله انتظار برای تولد فرزند
همچنین این ارائه می‌تواند به صورت هایی از جمله موارد زیر (و بیشتر از اینها) باشد.
  • فضای آموزشی که زوجین برای شنیدن محتوای نسل توحیدی ثبت نام و مراجعه کرده اند.
  • فضای آموزشی که زوجین برای موضوعات عمومی تر در حوزه خانواده و تربیت فرزند هستند.
  • فضای آموزشی در فضای مجازی رسانه‌ای (مثل سلسله لایو های اینستاگرامی)
  • فضای تبلیغی در فضای مجازی (مثل انواع تولید محتوای متنی یا چند رسانه‌ای)
  • فضای فرهنگی مثل تولید بروشور، کتابچه
  • فضای هنری و رسانه ای مثل تولید یا مشاوره در تولید نماهنگ، مستند، فیلم، برنامه تلوزیونی و…
  • فضای سیاست گذاری مانند سازمان های فرهنگی
  • فضای مردمی (محل اجتماع مردمی که لزوما برای کسب محتوای مشخصی نیامده اند) مثل مسجد محل، فرصتی در حاشیه امرو مذهبی مثل نماز جماعت و هیئات مساجد و حسینیه ها، جمع کردن خانواده های شهر و محله، سرای محله، فرهنگسرا ها و…
  • و انواع فضاهایی که شما شکار کنید!

همچنین انواع مخاطب از نظر حضور می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آموزش حضوری
  • آموزش مجازی
  • کار تبلیغی-محتوایی در مکان‌های حضوری
  • کار تبلیغی-محتوایی در فضای مجازی

همچنین ارائه محتوا می‌تواند به انواع زیر باشد:

  • آموزشی
  • تبلیغی و انگیزشی
  • تولید محتوا (مکتوب و چندرسانه‌ای)
شما می‌توانید با توضیحات فوق، خاطب، مخاطبان یا گروه مخاطب متنوعی را مد نظر قرار داده و طرح درسی کاملا عملیاتی و قابل اجرا (که خود مایل به اجرا باشید) آماده کنید. انشاالله و در صورت تمایل شما سعی می‌کنیم در ادامه شما را برای اجرایی کردن نیات و اهداف تعیین شده در فضای حقیقی حمایت کنیم.
.
فرصت انجام مطالعات و طراحی طرح درس تا چه زمانی است؟
تلاش و ترجیح ما این است که این مرحله در بازه خرداد ماه به سرانجام برسد و تمام بزرگواران موفق به ارائه طرح درس های خود شوند.
اما با توجه به اینکه برخی از شرکت کنندگان عزیز دانشجو هستند و ممکن است با بازه امتحانات دانشگاه ها تداخل پیدا کنیم، در صورتی که امکان مدیریت این فرایند را ندارند و واقعا دچار مشکل میشوند (نه ترس از صرفا تراکم کار) این عزیزان می‌توانند با اطلاع این موضوع به تیم آموزشی، فرصت بیشتری برای اتمام این مرحله دریافت نمایند.
توصیه ما این است که با توجه به فرار بودن مباحث علمی، در صورت امکان در سریع ترین زمان ممکن سیر آموزشی را تکمیل کرده و شروع به طراحی طرح درس کنید. این سرعت عمل مانع بسیاری از آسیب های علمی و انگیزشی قابل تصور که از سوی شیطان مسلما به سوی شما روانه خواهد شد، خواهد شد!
.
آیا نمونه طرح درس برای فهم بهتر فرایند کار می‌شود ارائه کرد؟
همچین طرح درسی نیاز به آماده سازی توسط ما دارد. چرا که طرح درس های موجود طوری نیست فرایند کار در آن قابل فهم باشد. و البته خلاقیت شما به الگو برداری از یک طرح درس ارجحیت دارد.
به قول استاد اخوت، رشد و تغییر در حرکت ممکن است.
بنا بر این، طرح درس ساده و شاید دارای ایرادی که آماده شده، بهتر از انتظار و صبر کردن برای طراحی یک طرح درس بی نظیر است. در مقابل می‌توانیم در فضای دوستانه علمی که در جلسات ارائه خواهیم داشت به ارتقای طرح درس های خود و همدیگر کمک کنیم.
پس سعی کنیم در جلسات دیگر دوستان تا حد امکان شرکت کنیم و در افزایش اعتماد به نفس همدیگر، رشد علمی و کارامد تر شدن طرح درس های هم کوتاهی نکنیم. به همین ترتیب خداوند برکاتی در علم و عمل ما خواهد گذاشت که از ظرفیت ها و توان های بالقوه ما فراتر خواهد بود…
.
دوم. اطلاعات ضروری درباره جلسات ارائه طرح درس شما
1. جلسات ارائه، به منظور ارائه تمام محتوای قابل بیان برای مخاطبین نیست. بلکه در حقیقت جلسات دفاع از طرح درس شماست.
بدین معنا که شما طرح درس منسجمی برای ارائه به مخاطبان فراهم می‌کنید. این طرح درس ممکن است در قالب متنی، در قالب ارائه، در قالب لوح (پوستر) یا اطلاع‌نگاشت (اینفوگرافی) و… باشد.
سپس در این جلسه طرح درس خود را ارائه نموده و آن را شرح داده و علت طراحی طرح درس را انگونه که هست بیان می‌کنید.
.
2. در این جلسه اهداف زیر مد نظر است:
  • معرفی طرح درس آماده شده توسط شما،
  • بررسی فن بیان و شیوه و مهارت‌های ارائه
  • بررسی توانمندی استفاده از ابزارهای کمک آموزشی
  • بررسی توانمندی شما در مخاطب شناسی و درک نیازمندی‌ها و دغدغه‌ها و تعریف زبان مشترک با او
  • بررسی دقت شما در انتخاب محتوای مورد نیاز مخاطب
  • و بررسی استحکام مطالب و دارای استناد بودن محتوا (بدین صورت که هر محتوایی باید علت برای بیان شدن و استناد به منبع معتبر داشته باشد.)
.
3. در محتوای آماده شده شما محدود به کتاب رشد 1 و بلوغ با هم بودن نیستید و می‌توانید از سایر کتب مدرسه دانشجویی قرآن و عترت یا سایر کتاب‌های معتبر روایی یا علمی دیگر در زمینه مورد نظر استفاده کنید.
نکته حائز اهمیت توجه شما به اصول کلی و سرفصل های اصلی و اساسی ای است که باید به مخاطب انتقال داد و مواردی که باید از القا و انتقال آن پرهیز کرد است.
.
4. علیرغم بیان موارد خطرناک در ارائه اطلاعات به مخاطبان، پرهیز از انتقال القائات زیر به مخاطب ضروری است:
  • پرهیز از ایجاد انواع اضطراب
  • وسواس
  • گرایش به تعویق در فرزندآوری
  • کاهش عزت نفس
  • ایجاد شدن دید منفی یا پایین به فرزندان قبلی
  • نا امیدی از ایجاد تغییر و کمالگرایی
  • پرهیز از جانب داری از پرداختن صرفا به یکی از انواع طب (طب سنتی، اسلامی، یا کلاسیک)
  • پرهیز از تجویز های طبی بدون تخصص و احاطه کامل علمی (مگر به صورت کلی یا به همراه ارجاع به پزشک)
.
5. مدت زمان ارائه در بازه کوتاه بین 10 تا 30 دقیقه است.
مسلما این زمان برای ارائه جزیات محتوا نیست. بلکه برای ارائه پیش نمایشی از مدل ارائه مطلب، و بررسی موارد اول و دوم است که در بالا گفته شد.
.
6. حاضران در این ارائه، اساتید نسل توحیدی، سایر شرکت کنندگان در دوره و احیانا علاقمندان دیگر به حضور است. شما هم میتوانید ار مخاطب دیگری را نیز به جلسات دعوت نمایید. اما با اطلاع اینکه هدف از این جلسات ارائه محتوای جزئی نیست و هدف ارائه طرح درس است.
.
7. چنانچه از حضور آقایان (حتی اساتیدی مثل آقای اخوت) در جلسه معذوریت دارید با انتخاب گزینه فراهم شده،  در زمان اعلام آمادگی این مورد را اطلاع دهید. ما شرایط بدون اضطرابی را برای شما فراهم خواهیم کرد.
8. تعیین زمان ارائه جلسه دفاع شما، با در نظر گرفتن متغیر های زمانی شما و اساتید تعیین خواهد شد.
.
9. پیشنهاد میشود قبل از جلسه ارائه، طرح درس خود را به هر صورتی که آماده شده، در فرم اعلام آمادگی بارگزاری کنید (ولو محتوای اولیه) که در صورت نیاز به راهنمایی، اطلاعات لازم به شما قبل از جلسه داده شود.
.
10. چنانچه اطلاعات دیگری مورد نیاز باشد در اطلاعیه هایی در کانال های مربیان ارسال خواهد شد. لطفا اطلاعیه ها را به دقت مطالعه کنید.
.

چنانچه علاوه بر توضیحات فوق که سعی شد مبسوط و کامل باشد، سوالاتی داشتید میتوانید با تیم آموزشی مطرح کنید.

۱۴۰۰/۳/۱ ،۱۵:۲۵:۲۲ +۰۰:۰۰خرداد ۱ام, ۱۴۰۰|