کارگروه تربیت نوجوان۱۳۹۸/۱۱/۱۷ ،۰۹:۲۸:۴۹ +۰۰:۰۰

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و الصلوه و السلام علی نبینا محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم

با استعانت از امامان حُسن امام حسن و حسین علیهما السلام بزرگ جوانان اهل بهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ اسْتَوى‏ آتَیْناهُ حُکْماً وَ عِلْماً وَ کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنینَ
و هنگامى که (موسى) نیرومند و کامل شد، حکمت و دانش به او دادیم و این گونه نیکوکاران را جزا مى‏دهیم!

  1. تعریف کارگروه

این کارگروه یکی از کارگروه­های مدرسه خانواده (اهل بیت) است که به صورت اختصاصی به بحث نوجوان می­پردازد. ارائه آموزش­های مختلف مربوط به نوجوان، در عرصه­های مختلفی چون خانواده، مدرسه، مسجد و مانند آن، و همچنین ارائه این آموزش­ها به والدین، مربیان، فعالان فرهنگی و در نهایت نوجوانان، ابعاد مختلف فعالیت این کارگروه است.

منظور از نوجوان، افراد سنین 7 تا 18 سال است که در دو گروه ابتدایی و متوسطه دسته­بندی می­شوند.

  1. اهداف کارگروه
  • هدف اصلی این کارگروه، نظام­سازی رشد قرآنی در میان نوجوانان است، تا بلوغ عقلی[1] در ایشان پیش از ورود به عرصه­های اجتماعی، ازدواج و مقاطع بالاتر تحصیلی ایجاد شود.
  • این نظام­سازی شامل تولید محتواهای آموزشی، تربیت مربیان، طراحی برنامه­های آموزشی و اقامه ساختارها و سازوکارهایی است که جریان چنین رشدی را به صورت یک جریان فراگیر و مستمر در میان نسل نوجوان ایجاد نماید.
  1. گستره فعالیت کارگروه

گستره فعالیت این کارگروه شامل تمامی نوجوانان جهان است که در مرحله نخست جاری شدن این آموزش­ها را در میان نوجوانان ایرانی پیگیری کرده و سپس در میان نوجوانان مسلمان و در نهایت مجموعه نوجوانان جهان دنبال می­کند.

  1. محورهای فعالیت کارگروه

نظر به اهدف بیان شده برای کارگروه، فعالیت­های آن در سه محور اصلی برنامه­ریزی و اجرا می­شود.

 فعالیت­های علمی و پژوهشی

با توجه به هدف اصلی کارگروه در ارائه آموزش قرآنی به نوجوانان، فعالیت­های علمی در صدد آن است تا ضمن شناخت ویژگی­های رشدی نوجوان مبتنی بر قرآن و معارف دینی، راهبردها، مهارت­ها و محتوای لازم برای این رشد را نیز استخراج نموده و ارائه دهد. بدین ترتیب ضمن تعریف نوجوان از منظر قرآن سعی می­شود تا مسائل نوجوان شناخته شده و با استفاده از قرآن و روایات، مهارت­ها و محتوای لازم برای پاسخ به این مسائل تولید شود. لازم به ذکر است که تا به حال فعالیت­هایی در این بخش انجام شده است که در ذیل هر یک از محورهای فعالیت­های علمی و پژوهشی به آن اشاره شده است.

  • تعریف رشد قرآنی و تبیین مولفه­های آن

فعالیت­های انجام شده در این بخش عبارتند از:

  • معناشناسی رشد
  • فرآیندشناسی رشد
  • معناشناسی، فرآیندشناسی و نظام­سازی خیر (سه جلد)
  • معناشناسی، فرآیندشناسی و نظام­سازی حُسن (سه جلد)
  • ظهور مشورت و ادب (دوره دوم رشد اجتماعی)
  • بلوغ عقلی (دوره سوم رشد اجتماعی)
  • تبیین راهبردها و مهارت­های تحقق رشد قرآنی متناسب با عرصه­ها و موقعیت­های مختلف

فعالیت­های انجام شده در این بخش عبارتند از:

  • راهبردها و مهارت­های خیرگزینی
  • راهبردها و مهارت­های حُسن­گزینی
  • تفکر قرآنی
  • تفکر بنیادی
  • تفکر پرسشی
  • تفکر مشاهده­ای
  • تفکر شنیداری
  • سوال
  • تولید محتوای مهارتی و کاربردی در راستای شکوفایی رشد، متناسب با مخاطبان، مسائل و عرصه­های مختلف

فعالیت­های انجام شده در این بخش عبارتند از:

  • فهم قرآن در دبستان و دبیرستان
  • فهم قرآن در دبستان (6 جلد)
  • فهم قرآن در دبیرستان (6 جلد)
  • نور خدا جاری در پاکی­ها
  • خاص­تر شدن برای خدا
  • شناسایی نظام مسائل نوجوانان جهت ارجاع آن به رشد قرآنی و تولید مهارت­های لازم
  • تدوین اسناد کلان مربوط به حوزه نوجوان جهت اقامه ساختارها و سازوکارها در سطح کلان و مدیریتی

فعالیت­های انجام شده در این بخش عبارتند از:

  • سند تزکیه و تعلیم
  • سند خانواده
  • سند آموزش مسائل جنسی بر اساس احکام الهی

 فعالیت­های آموزشی

این فعالیت­ها با هدف تربیت و آماده­سازی نیروی انسانی لازم جهت تولید  محتواهای بیان شده فوق و همچنین ارائه آن به مخاطبان مختلف است. بدین ترتیب  فعالیت­های آموزشی در قالب محورهای ذیل انجام می­شود:

  • آموزش پژوهشگران حوزه نوجوان جهت تولید محتواهای علمی و پژوهشی یاد شده و تربیت مدرسان نوجوان
  • آموزش مدرسان حوزه نوجوان جهت طراحی انواع برنامه­ها و ساختارهای آموزشی و همچنین طراحی بسته­های آموزشی بر پایه محتواهای علمی تولید شده و نیز ارائه محتواهای آموزشی در قالب برنامه­ها، ساختارها و بسته­های تولید شده با هدف تربیت مربی
  • آموزش مربیان حوزه نوجوان جهت ارائه محتواهای تولید شده به نوجوان

فعالیت­های اجرایی

در این فعالیت­ها تلاش می­شود تا فرآیند تولید محتوا تا ارائه و گسترش آن به صورت نهادینه و خودجوش انجام شده و بدین ترتیب رشد قرآنی به یک جریان فراگیر و مستمر تبدیل شده و صورت یک نهضت عمومی پیدا کند. محورهای این فعالیت عبارتست از:

  • راه­اندازی گروه­ها و مجموعه­های پشتیبان جهت پشتیبانی از محتواها و آموزش­های ارائه شده

مانند: راه­اندازی سایت و شبکه­های اجتماعی و همچنین آموزش نیروی انسانی جهت پشتیبانی از آثار تولید شده و آموزش آنها در سراسر کشور

  • راه­اندازی جریانات آموزشی فراگیر و عمومی در بسترهای کلان

مانند: طراحی برنامه­ها و دوره­های آموزشی ویژه مساجد یا مدارس

  • تولید و ارائه بسته­های محتوایی در قالب­های مختلف رسانه­ای و تبلیغی به صورت فراگیر

مانند: تولید یک مجموعه تلویزیونی یا رسانه­ای جهت ارائه آموزش­های مربوط به نماز یا رشد یا … جهت انتقال آموزش به مخاطبان در سطح کلان

  • به جریان انداختن اسناد تدوین شده در سطوح کلان قانون­گذاری و مدیریت کشور

مانند: به جریان انداختن سند تزکیه و تعلیم یا سند بیان مسائل جنسی در اسناد بالادستی آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و … که مربوط به حوزه نوجوان است.

  • برگزاری نشست­ها، همایش­ها و جشنواره­های علمی و آموزشی در سطح کشوری و کلان­تر از آن

مانند: برگزاری جشنواره ملی در حوزه تولید محتوای در حوزه نوجوان، یا نشست علمی – تخصصی در حوزه نوجوان که فعالیت­های مختلف در این حوزه را ساماندهی و جهت­دهی نماید.

  • احیای روزهای خاص سال همراه با راه­اندازی مراسمات و برنامه­های تعلیمی و تبلیغی ویژه، با تمرکز بر نوجوانان

مانند: احیای روزهایی چون 13 آبان یا میلاد امام حسن علیه السلام که مانند مراسم شیرخوارگان حسینی به بحث نوجوانان اختصاص پیدا کند و با میثاق­ها و برنامه­هایی اینچنینی همراه باشد.

  • طراحی و راه­اندازی انواع فعالیت­های نوجوانانه در بسترهای مختلف

مانند: طراحی اقدامات و عملیات­هایی که توسط نوجوانان انجام شود خصوصا در برنامه­هایی چون مراسمات عزاداری محرم، پیاده­روی اربعین، عید نوروز و مانند آن.

  1. گام­های فعالیت کارگروه

با توجه به محورهای بیان شده برای فعالیت کارگروه، گام­های ذیل جهت نیل به اهداف تعیین شده پیشنهاد می­شود:

  1. تشکیل حلقه پژوهشی
    • مطالعه منابع بنیادی و راهبردی در حوزه نوجوان و تسلط بر آن
    • طراحی دوره­های تربیت مدرس نوجوان
    • طراحی دوره­های آموزشی تربیت مربیان نوجوان
    • شناسایی نظام مسائل نوجوان و ثبت و دسته­بندی آن
    • تولید محتوای جدید، مبتنی بر منابع موجود و ناظر به مسائل شناسایی شده
  • افراد حاضر در حلقه پژوهشی می­بایست حداقل با سطح تخصصی تدبر در قرآن آشنا بوده و در مسیر تکمیل آن باشند.
  1. تشکیل گروه مدرسان نوجوان
    • انجام دادن مطالعات لازم در حوزه نوجوان که پیشتر توسط حلقه پژوهشی تدوین شده است.
    • برگزاری کارگاه­های مختلف جهت طراحی برنامه­ها و بسته­های آموزشی متنوع
    • ارائه برنامه­ها و بسته­های تولید شده در مراکز مختلف مربوط به نوجوانان
    • برگزاری دوره­های تربیت مربی
    • ارائه محتواهای آموزشی تولید شده در قالب برنامه­های رسانه­ای و تبلیغی
    • راه­اندازی گروه­های پشتیبان و تربیت پشتیبانان
    • تولید بسته­های آموزشی مجازی
  • افراد حاضر در گروه مدرسان نوجوان از فعالان حوزه نوجوان هستند که در طی فرآیند آموزشی فشرده، با مباحث رشد و تدبر در قرآن آشنا می­شوند.

[1] بلوغ عقلی به معنای حجت داشتن برای انجام هر کار است، به گونه­ای که فرد هیچ کاری  را بدون دلیل الهی انجام ندهد. بروز چنین بلوغی در رابطه با دیگر است که به صورت احسان خود را نشان می­دهد. جهت آشنایی بیشتر با بلوغ عقلی و مولفه­های شکل دهنده آن می­توانید به کتاب بلوغ عقلی (دوره سوم رشد اجتماعی) مراجعه کنید.

بیشتر