کارگروه داستان – مدرسه حمد۱۴۰۰/۷/۲۷ ،۱۳:۲۴:۵۰ +۰۰:۰۰
قبلی
بعدی
Slider

بسم الله الرحمن الرحیم

داستان در تعریف عام خود، به بازآفرینی رویدادها و حوادث به ظاهر واقعی می­ پردازد؛ در حقیقت فرآورده­ای است تخیلی که برداشت نویسنده از زندگی است و در جهان خود واقعی نمایانده می­ شود اما در رویکرد تدبری به داستان برخلاف داستان عام، زندگی حقیقی انسان یا مثلی از زندگی حقیقی را بیان می­ کند.

و برخلاف نویسنده در داستان­ نویسی عام که می­ تواند حق یا باطل باشد و نوع داستان به نوع افکار و اندیشه­ های نویسنده وابسته است؛ در داستان­ نویسی تدبری مسیر روایت بر اساس حق که بر مبنای سوره­ های قرآن رقم می­ خورد؛ شکل می­ گیرد و حاصل آن حرکت در مسیری است که می­ تواند تفکر را در انسان فعال کند. در واقع موجب فعال شدن تفکر به صورت یک سیر درونی در انسان می­ شود که او را به حقیقت می­ رساند.

تعریف

ادبیات، شکل دهنده ساختار هر انسان و ایجاد کننده انواع روابط اجتماعی میان جامعه انسانی است. برای ایجاد هر نوع تغییر یا اصلاحی در جوامع انسانی اولین گام، تغییر در ادبیات آن جامعه است. از آن جایی که سعادت انسان در گرو هدایت او تحت هدایت قرآن است، تنها مرجع برای ساختن جامعه­ای که ظهور را رقم بزند، حرکت در مسیر قرآن است. برای قرار گرفتن در این مسیر، هر نوع تغییر یا سرعت یا تولیدی از ادبیات شکل می­ گیرد و بعد راه خود را در عمل انسان در میان افراد و سپس در میان جوامع ادامه می­دهد تا به غرض هدایت خود برسد.

 

اهداف

برای رسیدن به جامعه­ ای که همراه امام خود، تحت هدایت قرآن قیام کند، باید ادبیاتی مبتنی بر تدبر در قرآن شکل بگیرد که سازنده مسیر حرکت برای جوامع مختلف انسانی باشد. به همین منظور با تعریف روش ­های مختلف تدبر در قرآن با رویکرد ادبیات به مدل­ های مختلف آثار تولیدی توجه شده و با تعریف سطوح مختلف، تلاش شده است تا مسیری تفصیلی با رویکرد ادبیات تدبر محور تعریف کرد.

 

حرکت بر اساس روش

در مواجهه با ادبیات تدبر محور از دو مسیر می­ توان حرکت کرد که هر کدام برکات متفاوت خود را دارند و برای رسیدن به بهترین نتیجه باید از هر دو در کنار هم بهره برد:

الف: تدبر محور

  • استخراج روش­ های داستان گویی بر مبنای روش­ های تدبر در قرآن و دعا
  • مقدمات تدبر در قرآن (ایجاد انس در نوشتن)
  • روش­ های تفکر در قرآن (طراحی ساختار و پیرنگ)
  • روش ­های تدبر کلمه­ ای در قرآن (شخصیت شناسی)
  • روش ­های تدبر سوره ای (آغاز و پایان و تعریف مراتب)
  • روش­ های تدبر قرآن به قرآن (ایجاد لایه­ های مختلف)
  • آموزش تدبر عمومی بر اساس رویکرد ادبیات داستانی
  • تولید آثار داستانی در هر ترم تدبری
  • چاپ آثار تولیدی در نشریات داستانی

ب: سوره محور

  • استخراج روش های داستان­ نویسی مخصوص هر سوره
  • استخراج دایره موضوعات هر سوره
  • استخراج نقاط و خطوط و سطح و حجم­ های مفهومی در هر یک از سوره ­ها
  • تعریف و نگارش پروژه­ های داستانی بر اساس روش ­های استخراج شده

 

سطوح مورد انتظار

الف: مرتبه عمومی

  • مطالعه جزوه های عمومی تدبر در قرآن
  • استخراج اصول تدبر ادبی داستانی از تمام سوره ­ها
  • آموزش روش ­های استخراج شده در کارگاه­ های ادبیات تدبر محور
  • نگارش متون داستانی بر اساس انس در راستای غرض
  • بازنویسی کتا­ب­ های موضوعی تدبر در قرآن بر اساس نیازهای ادبیات داستانی مانند کتاب­ های ساختار وجودی، صفات و شاکله، هستی شناسی و…

ب: مرتبه تخصصی

  • نگارش مقالات و یادداشت­های تخصصی
  • شخصیت پردازی در سوره­های قرآن
  • بررسی طرح روایی
  • بررسی ادبیات بیانی
  • تبیین عناصر روایت
  • نگارش کتاب­ های موضوعی درباره عناصر داستان
  • برگزاری دوره ­های کارگاهی
  • نقد و بازنویسی آثار مطرح ادبی براساس تدبر سوره محور
  • تولید متون مورد نیاز در شرایط مختلف جامعه برای ایجاد اثر یا تغییر با همکاری مدرسه ولایت (دعا و فقه حکومتی)
  • ایجاد بسترهای پژوهشی برای موضوعات اجتماعی با همکاری مدرسه دانشجویی عبودیت عبادالرحمن (علوم انسانی)
  • نگارش داستان­ های مبتنی در یافته ­های تخصصی با ضرب در انواع لایه­ های مخاطبان

 

دایره مخاطبان

الف: بر مبنای مناطق جغرافیایی

  • تشکیل گروه­ های نویسندگی تدبری در مناطق مختلف کشور و تولید آثار بومی هر منطقه بر اساس
    ادبیات تدبر محور
  • تشکیل گروه­ های نویسندگی در سایر کشورها به ترتیب از کشورهای حوزه تمدنی شیعه، اسلام و بقیه
    دنیا با همکاری مدرسه دانشجویی امت رحمت (زبان­ های خارجی)

ب: بر مبنای دوره­های رشد

  • پژوهش و استخراج مولفه­های مورد نیاز برای دوره ­های مختلف رشد
  • تشکیل گروه ­های متخصص در هر یک از دوره­ های رشد
  • نگارش و تولید آثار ادبی در جهت تحقق غایت هر دوره با همکاری مدرسه دانشجویی تزکیه و تعلیم

ج: بر مبنای مدل­ های خروجی

  • پژوهش و استخراج ویژگی­ه ای انواع قالب­ های ارائه متنی (مینی مال، داستان کوتاه، رمان، نمایش
    نامه، فیلم­نامه داستانی و مستند، سناریو برای بازی و موشن)
  • تشکیل گروه­ های متخصص در هر یک از انواع مدل­ ها
  • ارتباط با مراکز هنری و ادبی و ایجاد مسیر انتقال
  • آثار تدبر محور تا تولید اثر در سطح کلان در جامعه

د: بر مبنای بسترهای اجتماعی

  • پژوهش و روش­یابی برای برقراری ارتباط با لایه های مختلف اجتماعی در ایران (مساجد، آموزش و پرورش، مشاغل، سطوح مختلف فرهنگی و مذهبی و اجتماعی و…) با ادبیات تدبر محور
  • پژوهش و روش­یابی برای برقراری ارتباط با لایه­ های مختلف اجتماعی خارج از ایران (کشورهای مسلمان در مناطق مختلف، تازه مسلمان­ ها، معاندین، افراد بی اطلاع از اسلام و…) با ادبیات تدبر محور.
بیشتر

آشنایی با مدرسه دانشجویی قرآنی حمد(هنر و ادبیات)

بسم الله الرحمن الرحیم اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَهَ وَ اَبِیهَا وَ بَعْلِها وَ بَنِیهَا مدرسه دانشجویی قرآنی حمد(هنر و ادبیات)، ...
ادامه ...

گاهنامه نگاهی نو: تولید و رفع موانع آن در بستر ادبیات

بسم الله الرحمن الرحیم اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَهَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنِیها کارگروه داستان، مدرسه دانشجویی حمد (هنر ...
ادامه ...

تجمیع گاهنامه الکترونیکی روایت حُسن؛ مدرسه دانشجویی حمد(هنر، ادبیات)

بسم الله الرحمن الرحیم اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَهَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها جهت دریافت گاهنامه الکترونیکی روایت حُسن؛ مدرسه دانشجویی حمد (هنر و ...
ادامه ...

گاهنامه الکترونیکی روایت حُسن؛ مدرسه دانشجویی حمد(هنر و ادبیات)

بسم الله الرحمن الرحیم اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَهَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَ السِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه ...
ادامه ...

نمایشگاه مجازی مدرسه دانشجویی حمد(هنر و ادبیات)

بسم الله الرحمن الرحیم اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَهَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ به مناسبت چهل ...
ادامه ...

گاهنامه الکترونیکی روایت حُسن؛ مدرسه دانشجویی حمد(هنر و ادبیات)

بسم الله الرحمن الرحیم اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَهَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها هنر و ادبیات هر دو نوعی کلام هستند. محتوایی ...
ادامه ...

پیام‌رسان بله:   

https://ble.ir/kazemrajabali​

پست الکترونیکی:    krajabali@yahoo.com