بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
در جلسه گذشتهی کتاب علم، قرار بر این شد که کتاب علم و تعلیم مطالعه شود و هر کسی نسبت غایتهای هفتگانه علم را با زمینه علمی خود بررسی کند.
بر همین اساس، جلسات مباحثهای در ماه مبارک رمضان، به صورت مجازی تشکیل شد و مباحث کتاب مرور و درباره آن بحث و گفت وگو شد. در انتها نیز یک جلسه مجازی دیگر با حضور حاضرین و حتی بعضی از غائبین در جلسات مباحثه برگزار شد و افراد حاصل تفکراتشان را پیش ارائه دادند. در روز موعود که همراه با برنامه افطاری و دیدار دوستان مدرسه اسماءالحسنی بود، خانمها صادقی، اسدی، رضوی و مقدسی حاصل بررسیهایشان را ارائه دادند که صوت آن در ادامه تقدیم حضورتان میشود:
صوت صحبتهای دوستان در این جلسه را میتوانید از اینجا دانلود نمایید و یا در زیر بشنوید:
سپس، استاد اخوت، سخنرانیشان را با تشکر از ارائهدهندگان و بیان احساسشان از روحیه پژوهشی که در جمع موج میزد، آغاز کردند. روحیهای که از نظر ایشان در اکثر افراد علوم پایه و مهندسی که از سر علاقه این مسیر را انتخاب کردند، وجود دارد. پس از آن، توجهها را به تفاوت پژوهش از منظر قرآن و پژوهش رایج جلب کرده و فرمودند: پژوهش از منظر قرآن در هر موضوعی، باید اول در خود فرد تغییر ایجاد کند. به عبارتی، نتیجه پژوهش از منظر قرآن هم علم حضوری است و هم علم حصولی. و علاقمندان را به مطالعه کتاب «شیوههای رجوع به کتاب»، که جلد سیزدهم از مجموعه کتابهای تدبر است، دعوت کردند.
بعد از آن به اهمیت سطوح مختلف در پژوهش اشاره نمودند (عکس تخته اول) و به داشتن دستگاه پژوهش به عنوان لازمه هر پژوهشی تاکید کردند. تجربه پژوهش و عملیات پژوهش را دو بازوی این دستگاه، نقشه پژوهش را مرکز آن و گروه پژوهشی را قاعده آن بیان کردند (عکس تخته دوم). در ادامه نیز به بیان توضیح مختصری درباره هر کدام از این موارد پرداختند.
سپس، بار دیگر به اهمیت مبنا قرار دادن قرآن در پژوهشها تاکید کردند و تصریح کردند که اگر پژوهشی از درون فرد اتفاق نیفتد، فتحی که در بیرون رقم میزند، میتواند آلوده به دنیا باشد. همچنین، ارتباط دو واژه علم و حکم با دستگاه پژوهشی قرآن را بیان نمودند.
پس از آن، پیشنهاد دادند که کسانی که علاقمند به پژوهش بر این سبک هستند، مطالعه کتاب «فرآیندشناسی حکمت» را در دستور کار خود قرار دهند و توضیح دادند که چگونه واژههایی که در این کتاب آمده با دستگاه پژوهشی مرتبط میشود. (عکس تخته سوم)
قرار بر این شد که دوستان درباره مطالب مطرح شده در جلسه تأمل کنند و جلسات بعدی با حضور علاقمندان به این مباحث ادامه پیدا کند.
صوت صحبتهای استاد اخوت در این جلسه را میتوانید از اینجا دانلود نمایید و یا در زیر بشنوید:
لحظهنگار نشست: