مدرسه علوم پایه و مهندسی۱۴۰۱/۷/۹ ،۰۴:۳۵:۰۸ +۰۰:۰۰
قبلی
بعدی
Slider

 بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد

هُوَ اللَّهُ الَّذی لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ عالِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَهِ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ * هُوَ اللَّهُ الَّذی لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ * هُوَ اللَّهُ الْخالِقُ الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ یُسَبِّحُ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ (سوره حشر، آیات 22 تا 24)

علوم پایه مثل گنجینه است؛ علوم کاربردى مثل پولى است که توى جیبمان می‌گذاریم و خرج می‌کنیم. اگر علوم پایه نباشد، پشتوانه‌ این هزینه ‌کردن از بین خواهد رفت1. ما در علوم پایه باید سرمایه‌گذاری مستمر بکنیم و حرکتمان حرکت پیش‌دستانه باشد؛ یعنی سعی کنیم به استقبال حقایق کشف‌نشده‌ عالم برویم. پرداختن به علوم پایه و علوم بنیادی این خصوصیت را دارد که جامعه‌ علمی را می‌کشاند به سمت کشف حقایق کشف‌نشده؛ نه اینکه ما هم فقط صرفاً حول ‌و ‌حوش حقایقی که کشف شده است و حرکت‌هایی که دیگران انجام داده‌اند، حرکت بکنیم.2

کاری که شما (مهندسین) باید بکنید این است که اوّلاً این مسئله‌ی «ما می‌توانیم» – که خوشبختانه یک شعار مقبولی در نزد همه‌ انسان‌های منصف در این کشور است – را به مردم نشان بدهید. در بخش‌های مختلف تلاش کنید که کارهای نکرده انجام بگیرد. در باب مسائل مهندسی همان‌طور که عرض کردم، بگردید دنبال خلأها، ببینید کجا ما خلأ داریم. اگرچنانچه شما توانستید این سنّت طرّاحی و ابتکار در طرّاحی‌های نیازهای گوناگون را جا بیندازید، آن‌وقت همان سنّت حسنه‌ای است که تا هروقتی که این در کشور وجود دارد، خدای متعال به شما ثواب خواهد داد. کارهایی را که خلأ کشور است، نیاز کشور است، اینها را دنبال بکنید.3

مجموعه مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت علیهم السلام برای ورود قرآن به حوزه‌های تخصصی، مدارس تخصصی را ایجاد نموده‌است. در این میان مدرسه تخصصی اسماءالحسنی (علوم پایه و مهندسی) با هدف تولید علم مبتنی بر قرآن در حوزه علوم پایه و مهندسی در سال 1392 شکل گرفت. مخاطبین این مدرسه متخصصین و دانشجویان رشته‌های علوم پایه و رشته‌های فنی و مهندسی و یا علاقه‌مندان به مطالعه درباره هستی و عالم تکوین از منظر قرآن هستند. در این مدرسه به مطالعه و بررسی ساختار هستی، تدبر در هستی و عالم تکوین با رویکرد قرآنی پرداخته می‌شود تا با یافتن دید قرآنی نسبت به هستی و عالم تکوین، تولید علم قرآنی در زمینه علوم پایه و مهندسی حاصل شود.

از آنجایی که رسالت مدرسه اسماءالحسنی تولید علم مبتنی بر قرآن در حوزه علوم پایه و مهندسی می‌باشد، جهت تحقق این امر در چهار بخش  مقاصد و ضرورت‌های لازم دنبال می­‌گردد:

  • آموزش تدبر در قرآن به دانشمندان و دانشجویان رشته­های علوم پایه و فنی مهندسی جهت ارتباط با مفاهیم قرآن و تشکیل گروه‌های قرآنی متخصص از اساتید و دانشجویان.
  • ایجاد تحول در علوم و رشته‌­های مختلف با استفاده از روش­شناسی مطالعه علوم پایه در قرآن با پژوهش بر روی موضوعات مختلف.
  • نظریه‌­پردازی در حوزه عملیاتی علوم پایه و حرکت به سمت تحول بنیادی در علوم پایه با ممحض شدن در یک رشته و رسیدن به نظریات جدید با بهره­‌مندی از آیات قرآن.
  • ورود  به مباحث عملیاتی با داشتن علم تخصصی مورد نیاز در آن مبحث و اجرایی کردن نظریات بنیادین.

وضعیت اعضای مدرسه

وضعیت اعضای مدرسه و نوع فعالیتی که می­توانند داشته باشند در دسته­های زیر قرار می­گیرد:

1- دانشجویان رشته­های علوم پایه و فنی مهندسی تحصیلات تکمیلی یا اساتید دانشگاه با توان تدبر در قرآن؛ این افراد می­‌توانند در حوزه نظریه پردازی و طراحی کارهای عملیاتی فعالیت داشته باشند.

2- افراد مسلط به تدبر در قرآن که از فضای دانشگاه جدا هستند؛ این افراد می­‌توانند به آموزش تدبر و ساماندهی اساتید و دانشجویان و یا مشاوره قرآنی دادن به متخصصین رشته‌های علوم پایه و مهندسی بپردازند.

3- افراد مسلط به تدبر در قرآن که قادر به مشاوره علمی دادن نیستند؛ این افراد می­‌توانند به آموزش تدبر و ساماندهی اساتید و دانشجویان بپردازند.

4- افرادی که توان آموزش تدبری ندارند؛ این افراد می­‌توانند به مطالعه تخصصی تدبر در قرآن بپردازند و سپس به پژوهش ورود پیدا کنند.

سیر مطالعاتی لازم برای حاصل شدن اهداف این مدرسه به شرح زیر می‌باشد:

 – مجموعه کتب روش‌های تدبر در قرآن در سطح عمومی و تخصصی (در اولویت اول)

– مجموعه کتب تدبر در دعا

 – ساختار وجودی انسان، ساختار وجودی جامعه، ساختار وجودی هستی، ساختار وجودی انسان از منظر عقل، ساختار وجودی انسان از منظر ذکر

 – تدبر؛ چیستی، چرایی، چگونگی

 – کتب تدبر در هستی (تدبر در اسماء، تدبر در کتاب، تدبر در کلمه، تدبر در کلام، تدبر در آیات)

 – فلق، طلوع اثر

– ناس؛ مواجهه انسان با لقاء و القاء اثر

– تفکر بنیادی، تفکر قرآنی، تفکر مشاهده‌ای، تفکر پرسشی، تفکر شنیداری، سوال؛ نقش پرسش در برانگیختن تفکر

 – حمد بروز حسن،  تسبیح بروز برائت و ظهور حسن

–  برنامه‌ریزی، تقدیر و تدبیر

 – علم و تعلیم

– فضل‌شناسی؛ استعدادیابی

 – فرایندشناسی حکمت

– حجت و حجیت

– مجموعه آثار المیزان: از خلقت تا بعثت، جلوه‌های حسن در آفرینش، کتابت رحمت در هستی، توحید ذات و تجلی اسماء، حقایقی از هستی، ملائکه، شیطان

نحوه مطالعه و سیر خواندن این کتب براساس علاقه و گرایش افراد، رشته تحصیلی، سرعت مطالعاتی، هدف و چشم‌اندازی که برای خود در این مسیر طراحی می‌نمایند و … می‌تواند متفاوت باشد. افرادی که نیاز به راهنمایی در این حوزه دارند می‌توانند از طریق بخش ارتباط با مدرسه سوالات خود را در این زمینه مطرح نمایند.

فعالیت‌هایی که در این مدرسه تاکنون انجام شده است به شرح زیر می‌باشد:

–   برگزاری جلسات مباحثه کتب هستی

–   برگزاری کلاس‌های تدبر در قرآن در دانشکده‌های علوم دانشگاه‌های مختلف تهران و شهرستان‌ها

–   برگزاری جلسات تدبر در قرآن در پژوهشکده رویان

–   همایش نشانه‌شناسی بر مبنای سوره مبارکه فلق در پژوهشکده رویان

–   برگزاری جلسه تجمیع ساختار وجودی انسان،‌ جامعه، هستی

 –   برگزاری جلسات مطالعه واژگان کتاب تدبر در کتاب

 – پژوهش گروهیِ واژه سمع

– کارگاه­‌های کتب در تدبر هستی با بیان رویکردهای مطالعاتی این کتب

 بخش‌های فعال مدرسه:

در مدرسه اسماءالحسنی سه بخش آموزش، پژوهش و عملیات‌های پژوهش محور فعال هستند.

بخش آموزش: این بخش در دو قسمت آموزش و پژوهشِ آموزش فعالیت دارد؛ بخش آموزش به ارائه مطالب در سطوح مختلف متناسب با نیاز مخاطب خواهد پرداخت تا با آموزش تدبر در قرآن و مباحث مرتبط با هستی، شکل گیری نگاه هستی‌شناسانه و امکان بررسی ساختار هستی و عالم تکوین با رویکرد قرآنی فراهم شود.  در این بخش همچنین گروه‌های مطالعاتی کتاب‌های هستی شکل گرفته است. بخش پژوهشِ آموزش موضوعات بنیادین که از قرآن استخراج شده‌اند را در قالب‌های گوناگون همچون کتب راهبردی، کتب مهارتی و… مناسب مخاطبین مختلف تألیف می­‌نمایند.

بخش پژوهش‌های بنیادین: هسته پژوهش از اول اسفند 1398 شروع به فعالیت نموده است. افرادی که در زمینه تدبر در قرآن به سطح تهلیل­‌نویسی سوره­های قرآن رسیده‌­اند و تهلیل خود از سوره­ای را با موفقیت به اتمام رسانده­‌اند، می­‌توانند به این هسته ورود پیدا کنند، فعالیت هسته پژوهش، پژوهش بر روی موضوعات قرآنی بنیادی مرتبط با هستی بر مبنای کتب روش­های تدبر در پدیده­‌ها می­‌باشد.

بخش عملیات‌های پژوهش‌محور: در این بخش نخبگان متخصص با نگاه به نیازهای جامعه در این حوزه وارد فعالیت‌های عملیاتی و تولید فناوری می‌شوند.

* فعالیت‌های این  سه بخش کاملا به هم مرتبط و در راستای هم می­باشد و محوریت تمام این سه بخش در درجه اول روش‌های تدبر در قرآن و در درجه دوم مباحث مرتبط با هستی می­باشد.

 همچنین بخشی برای ارتباط با سایر مدارسِ مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت علیهم السلام برای فعالیت‌ها، آموزش‌ها و پژوهش‌های مورد نیاز بین مدرسه‌ای در نظر گرفته شده است که این بخش به فراخور نیاز، به فعالیت می‌پردازد.

 * برای همکاری با هر یک از بخش‌ها و یا اطلاعات جزئی‌­تر از فعالیت‌های آنها می‌­توانید با بخش ارتباط با مدرسه اسماءالحسنی مرتبط شوید. *

 پانویس:

1 بیانات مقام معظم رهبری‌ در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه‌هاى شیراز، 14 اردیبهشت 87.

2 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها، 8 خرداد 98.

3 بیانات در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت روز ملّی مهندسی،‌ 6 بهمن 93.

بیشتر

ثبت نام دوره تدبر در کلام هستی بخش؛ مدرسه اسماءالحسنی پاییز 1403

بسم الله الرحمن الرحیم ❌ زمان ثبت نام به پایان رسیده است چنانچه تمایل دارید در دوره‌های مدرسه اسماءالحسنی شرکت ...
ادامه ...

مجموعه کلاس‌ها و کارگاه‌های «قرآن، کتاب هستی بخش»

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم مدرسه دانشجویی ...
ادامه ...

فراخوان دعوت به همکاری در کارگروه تدبر در هستی مدرسه اسماءالحسنی ( شهریور 1403)

بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم السلام علیک یا بقیه الله (عج) ...
ادامه ...

گزارش گردهمایی‌های مدرسه اسماءالحسنی

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین  اللهم صل علی محمد و آل محمد  اعضای مدرسه اسماءالحسنی (علوم پایه و مهندسی) ...
ادامه ...

پنجمین گردهمایی مدرسه اسماءالحسنی؛ نگاه به منظومه هستی از منظر قرآن کریم

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم با سلام خدمت ...
ادامه ...

ثبت نام دوره‌های روش‌های تدبر در قرآن (کتاب‌های تدبر 2 تا 6) مدرسه اسماءالحسنی – بهار 1403

بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ❌ مهلت ثبت نام به پایان ...
ادامه ...

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

برنامه آموزشی مدرسه اسماء الحسنی (علوم پایه)

نقش مدرسه اسماءالحسنی (علوم پایه) در زمینه تولید علم مبتنی بر قرآن، بنا نمودن فلسفه علم قرآنی (توحیدی) در نگاه جامع به علوم و کشف شیوه‌های جاری سازی حقیقت توحید در عرصه‌های مختلف علمی می‌باشد. تبیین توحید به صورت کاربردی (اسماءالحسنی) و روش‌شناسی جاری سازی آن در عرصه علوم طبیعی و فنی در حوزه پژوهش‌های بنیادی از اهداف مدرسه اسماء الحسنی است.

به این منظور اقدامات زیر لازم است صورت پذیرد:

  • تشکیل جامعه‌ای از متخصصین علوم پایه و فنی که در حوزه تدبر در قرآن فعالیت می‌نمایند.
  • شناسایی نظام مسائل و نیازهای کشور که مربوط به این حوزه تخصصی است و تلاش در زمینه رفع این نیازها.
  • بنا نهادن فلسفه علم قرآنی در جهت رسیدن به نگاهی جامع و یکپارچه به علوم
  • کشف زبان مشترک بین علوم
  • حل مسائل در زمینه‌های مختلف با ارجاع آن به فلسفه علم قرآنی
  • تحول در علوم پایه و فنی بر مبنای فلسفه علم قرآنی
برای آشنایی با دوره­‌های آموزشی مدرسه اسماء الحسنی جهت دست‌یابی به این اهداف می­‌توانید فایل کامل نظام آموزشی مدرسه اسماء الحسنی را مطالعه نمایید.
 
برای دریافت توضیحات برنامه آموزشی اینجا کلیک کنید.
 
 
بیشتر

شماره تماس : 09360576906

پیام‌رسان بله:   https://ble.ir/r_doosti

پیام‌رسان واتس‌اپ: 09360576906

ایمیل: raheledoosti@gmail.com