کارگروه تربیت نوجوان۱۳۹۸-۱۱-۱۷ ۱۲:۵۸:۴۹ +۰۳:۳۰
قبلی
بعدی
Slider

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و الصلوه و السلام علی نبینا محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم

با استعانت از امامان حُسن امام حسن و حسین علیهما السلام بزرگ جوانان اهل بهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ اسْتَوى‏ آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنينَ
و هنگامى كه (موسى) نيرومند و كامل شد، حكمت و دانش به او داديم و اين گونه نيكوكاران را جزا مى‏دهيم!

  1. تعریف کارگروه

این کارگروه یکی از کارگروه­های مدرسه خانواده (اهل بیت) است که به صورت اختصاصی به بحث نوجوان می­پردازد. ارائه آموزش­های مختلف مربوط به نوجوان، در عرصه­های مختلفی چون خانواده، مدرسه، مسجد و مانند آن، و همچنین ارائه این آموزش­ها به والدین، مربیان، فعالان فرهنگی و در نهایت نوجوانان، ابعاد مختلف فعالیت این کارگروه است.

منظور از نوجوان، افراد سنین 7 تا 18 سال است که در دو گروه ابتدایی و متوسطه دسته­بندی می­شوند.

  1. اهداف کارگروه
  • هدف اصلی این کارگروه، نظام­سازی رشد قرآنی در میان نوجوانان است، تا بلوغ عقلی[1] در ایشان پیش از ورود به عرصه­های اجتماعی، ازدواج و مقاطع بالاتر تحصیلی ایجاد شود.
  • این نظام­سازی شامل تولید محتواهای آموزشی، تربیت مربیان، طراحی برنامه­های آموزشی و اقامه ساختارها و سازوکارهایی است که جریان چنین رشدی را به صورت یک جریان فراگیر و مستمر در میان نسل نوجوان ایجاد نماید.
  1. گستره فعالیت کارگروه

گستره فعالیت این کارگروه شامل تمامی نوجوانان جهان است که در مرحله نخست جاری شدن این آموزش­ها را در میان نوجوانان ایرانی پیگیری کرده و سپس در میان نوجوانان مسلمان و در نهایت مجموعه نوجوانان جهان دنبال می­کند.

  1. محورهای فعالیت کارگروه

نظر به اهدف بیان شده برای کارگروه، فعالیت­های آن در سه محور اصلی برنامه­ریزی و اجرا می­شود.

 فعالیت­های علمی و پژوهشی

با توجه به هدف اصلی کارگروه در ارائه آموزش قرآنی به نوجوانان، فعالیت­های علمی در صدد آن است تا ضمن شناخت ویژگی­های رشدی نوجوان مبتنی بر قرآن و معارف دینی، راهبردها، مهارت­ها و محتوای لازم برای این رشد را نیز استخراج نموده و ارائه دهد. بدین ترتیب ضمن تعریف نوجوان از منظر قرآن سعی می­شود تا مسائل نوجوان شناخته شده و با استفاده از قرآن و روایات، مهارت­ها و محتوای لازم برای پاسخ به این مسائل تولید شود. لازم به ذکر است که تا به حال فعالیت­هایی در این بخش انجام شده است که در ذیل هر یک از محورهای فعالیت­های علمی و پژوهشی به آن اشاره شده است.

  • تعریف رشد قرآنی و تبیین مولفه­های آن

فعالیت­های انجام شده در این بخش عبارتند از:

  • معناشناسی رشد
  • فرآیندشناسی رشد
  • معناشناسی، فرآیندشناسی و نظام­سازی خیر (سه جلد)
  • معناشناسی، فرآیندشناسی و نظام­سازی حُسن (سه جلد)
  • ظهور مشورت و ادب (دوره دوم رشد اجتماعی)
  • بلوغ عقلی (دوره سوم رشد اجتماعی)
  • تبیین راهبردها و مهارت­های تحقق رشد قرآنی متناسب با عرصه­ها و موقعیت­های مختلف

فعالیت­های انجام شده در این بخش عبارتند از:

  • راهبردها و مهارت­های خیرگزینی
  • راهبردها و مهارت­های حُسن­گزینی
  • تفکر قرآنی
  • تفکر بنیادی
  • تفکر پرسشی
  • تفکر مشاهده­ای
  • تفکر شنیداری
  • سوال
  • تولید محتوای مهارتی و کاربردی در راستای شکوفایی رشد، متناسب با مخاطبان، مسائل و عرصه­های مختلف

فعالیت­های انجام شده در این بخش عبارتند از:

  • فهم قرآن در دبستان و دبیرستان
  • فهم قرآن در دبستان (6 جلد)
  • فهم قرآن در دبیرستان (6 جلد)
  • نور خدا جاری در پاکی­ها
  • خاص­تر شدن برای خدا
  • شناسایی نظام مسائل نوجوانان جهت ارجاع آن به رشد قرآنی و تولید مهارت­های لازم
  • تدوین اسناد کلان مربوط به حوزه نوجوان جهت اقامه ساختارها و سازوکارها در سطح کلان و مدیریتی

فعالیت­های انجام شده در این بخش عبارتند از:

  • سند تزکیه و تعلیم
  • سند خانواده
  • سند آموزش مسائل جنسی بر اساس احکام الهی

 فعالیت­های آموزشی

این فعالیت­ها با هدف تربیت و آماده­سازی نیروی انسانی لازم جهت تولید  محتواهای بیان شده فوق و همچنین ارائه آن به مخاطبان مختلف است. بدین ترتیب  فعالیت­های آموزشی در قالب محورهای ذیل انجام می­شود:

  • آموزش پژوهشگران حوزه نوجوان جهت تولید محتواهای علمی و پژوهشی یاد شده و تربیت مدرسان نوجوان
  • آموزش مدرسان حوزه نوجوان جهت طراحی انواع برنامه­ها و ساختارهای آموزشی و همچنین طراحی بسته­های آموزشی بر پایه محتواهای علمی تولید شده و نیز ارائه محتواهای آموزشی در قالب برنامه­ها، ساختارها و بسته­های تولید شده با هدف تربیت مربی
  • آموزش مربیان حوزه نوجوان جهت ارائه محتواهای تولید شده به نوجوان

فعالیت­های اجرایی

در این فعالیت­ها تلاش می­شود تا فرآیند تولید محتوا تا ارائه و گسترش آن به صورت نهادینه و خودجوش انجام شده و بدین ترتیب رشد قرآنی به یک جریان فراگیر و مستمر تبدیل شده و صورت یک نهضت عمومی پیدا کند. محورهای این فعالیت عبارتست از:

  • راه­اندازی گروه­ها و مجموعه­های پشتیبان جهت پشتیبانی از محتواها و آموزش­های ارائه شده

مانند: راه­اندازی سایت و شبکه­های اجتماعی و همچنین آموزش نیروی انسانی جهت پشتیبانی از آثار تولید شده و آموزش آنها در سراسر کشور

  • راه­اندازی جریانات آموزشی فراگیر و عمومی در بسترهای کلان

مانند: طراحی برنامه­ها و دوره­های آموزشی ویژه مساجد یا مدارس

  • تولید و ارائه بسته­های محتوایی در قالب­های مختلف رسانه­ای و تبلیغی به صورت فراگیر

مانند: تولید یک مجموعه تلویزیونی یا رسانه­ای جهت ارائه آموزش­های مربوط به نماز یا رشد یا … جهت انتقال آموزش به مخاطبان در سطح کلان

  • به جریان انداختن اسناد تدوین شده در سطوح کلان قانون­گذاری و مدیریت کشور

مانند: به جریان انداختن سند تزکیه و تعلیم یا سند بیان مسائل جنسی در اسناد بالادستی آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و … که مربوط به حوزه نوجوان است.

  • برگزاری نشست­ها، همایش­ها و جشنواره­های علمی و آموزشی در سطح کشوری و کلان­تر از آن

مانند: برگزاری جشنواره ملی در حوزه تولید محتوای در حوزه نوجوان، یا نشست علمی – تخصصی در حوزه نوجوان که فعالیت­های مختلف در این حوزه را ساماندهی و جهت­دهی نماید.

  • احیای روزهای خاص سال همراه با راه­اندازی مراسمات و برنامه­های تعلیمی و تبلیغی ویژه، با تمرکز بر نوجوانان

مانند: احیای روزهایی چون 13 آبان یا میلاد امام حسن علیه السلام که مانند مراسم شیرخوارگان حسینی به بحث نوجوانان اختصاص پیدا کند و با میثاق­ها و برنامه­هایی اینچنینی همراه باشد.

  • طراحی و راه­اندازی انواع فعالیت­های نوجوانانه در بسترهای مختلف

مانند: طراحی اقدامات و عملیات­هایی که توسط نوجوانان انجام شود خصوصا در برنامه­هایی چون مراسمات عزاداری محرم، پیاده­روی اربعین، عید نوروز و مانند آن.

  1. گام­های فعالیت کارگروه

با توجه به محورهای بیان شده برای فعالیت کارگروه، گام­های ذیل جهت نیل به اهداف تعیین شده پیشنهاد می­شود:

  1. تشکیل حلقه پژوهشی
    • مطالعه منابع بنیادی و راهبردی در حوزه نوجوان و تسلط بر آن
    • طراحی دوره­های تربیت مدرس نوجوان
    • طراحی دوره­های آموزشی تربیت مربیان نوجوان
    • شناسایی نظام مسائل نوجوان و ثبت و دسته­بندی آن
    • تولید محتوای جدید، مبتنی بر منابع موجود و ناظر به مسائل شناسایی شده
  • افراد حاضر در حلقه پژوهشی می­بایست حداقل با سطح تخصصی تدبر در قرآن آشنا بوده و در مسیر تکمیل آن باشند.
  1. تشکیل گروه مدرسان نوجوان
    • انجام دادن مطالعات لازم در حوزه نوجوان که پیشتر توسط حلقه پژوهشی تدوین شده است.
    • برگزاری کارگاه­های مختلف جهت طراحی برنامه­ها و بسته­های آموزشی متنوع
    • ارائه برنامه­ها و بسته­های تولید شده در مراکز مختلف مربوط به نوجوانان
    • برگزاری دوره­های تربیت مربی
    • ارائه محتواهای آموزشی تولید شده در قالب برنامه­های رسانه­ای و تبلیغی
    • راه­اندازی گروه­های پشتیبان و تربیت پشتیبانان
    • تولید بسته­های آموزشی مجازی
  • افراد حاضر در گروه مدرسان نوجوان از فعالان حوزه نوجوان هستند که در طی فرآیند آموزشی فشرده، با مباحث رشد و تدبر در قرآن آشنا می­شوند.

[1] بلوغ عقلی به معنای حجت داشتن برای انجام هر کار است، به گونه­ای که فرد هیچ کاری  را بدون دلیل الهی انجام ندهد. بروز چنین بلوغی در رابطه با دیگر است که به صورت احسان خود را نشان می­دهد. جهت آشنایی بیشتر با بلوغ عقلی و مولفه­های شکل دهنده آن می­توانید به کتاب بلوغ عقلی (دوره سوم رشد اجتماعی) مراجعه کنید.

بیشتر

ثبت نام کلاس قرآن دختران نوجوان

یا محسن بحق الحسن پیوند ثبت نام برای وارد کردن اعداد در فرم صفحه کلید خود را به انگلیسی تغییر ...
ادامه ...

طرح درس کنترل خشم در نوجوانان

یا محسن بحق الحسن شناخت اقتضائات و ویژگی‌های نوجوانان و شناسایی عوامل ایجاد خشم در آنان می‌تواند والدین و مربیان ...
ادامه ...

حلقه های مباحثه کتاب های حوزه نوجوان (دوره ۶ ماهه)

یا محسن بحق الحسن کارگروه نوجوان جهت آموزش نیروی تخصصی، برگزار می کند: حلقه های مباحثه کتاب های حوزه نوجوان ...
ادامه ...

مهارت کنترل خشم در نوجوانان (می خواهم کمتر عصبانی شوم)

یا محسن بحق الحسن بچه ها می دونید هر موجود زنده وقتی که براش مشکلی پیش میاد یا خودش رو ...
ادامه ...

بایدها و نبایدهایی برای ارتباط با نوجوانان مبتنی بر رویکرد خیرگزینی

یا محسن بحق الحسن پس از فعال شدن نطق و کلام در کودک و شکوفایی توان بازگو کردن خواسته ها ...
ادامه ...

لجبازی در نوجوان و نحوه مواجهه والدین با آن

یا محسن بحق الحسن لجبازی حالتی است که فرد بر روی حرف یا رفتار خود پافشاری و با دیگران مخالفت ...
ادامه ...
Slider