/, کارگروه داستان نویسی, نشریه مدرسه حمد/گاهنامه الکترونیکی روایت حُسن؛ مدرسه دانشجویی حمد (هنر و ادبیات)

گاهنامه الکترونیکی روایت حُسن؛ مدرسه دانشجویی حمد (هنر و ادبیات)

بسم الله الرحمن الرحیم

اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَهَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَ السِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُک

 

هنر و ادبیات هر دو نوعی کلام هستند.

محتوایی توسط متکلمی به مخاطبی گفته می شود. اگر کسی مخاطب را نشناسد، نه هنر را شناخته و نه ادبیات را.

یک نکته دیگر را هم می‌توان اضافه کرد؛ ما برای مجاهدت در راه خدا و عمل به دستورات او جمع شده‌ایم.

هنر و ادبیات، زبان ما هستند برای ارتباط برقرار کردن با بندگان خدا و اسلحه ما هستند برای کوبیدن دشمنان خدا.

ضرورت شناختن مخاطب در این میدان جهاد، مثل ضرورت اهتمام به شناسایی دقیق نسبت به اهداف عملیات است.

هیچ عملیاتی بدون شناسایی درست به ثمر نمی‌رسد. پس ما ناچار به پرداختن به مخاطب شناسی هستیم.

«تدبر در ساحت بیت» و چند جلد کتاب «منظومه رشد»، بهترین منبع برای شناخت مخاطب است. اما این علم وسیع در کتاب «سند تعلیم و تزکیه» در نهایت ایجاز و اختصار و کارآمدی است و برای برگزاری دوره مخاطب شناسی مناسب است.

این کتاب مبنای شناخت مخاطب را سیر ظرفیت یادگیری او می‌گذارد.

این رویکرد عالی است چون هم سقف مخاطب را کوتاه و پایین نمی‌آورد و هم واقعا کاربردی و ملموس است.

دوره مخاطب شناسی؛ مدرسه دانشجویی حمد (هنر و ادبیات) در راستای تبیین قواعد نگارش ادبی و هنری برگزار شده است.

آنچه پس از این می‌آید تلاش متدبرین در فهم و پیاده سازی این قواعد است که گام های اول خود را طی می‌کند و قطع به یقین نه می‌توان به شکلی تام و تمام داستان نامید و نه این که در پیاده سازی اصول دوره‌های رشد قطعیت دارد.

امید است این مرقومه گشاینده راهی باشد برای فهم دقیق مخاطب از زاویه دوره‌های رشد انسان.

 

جهت دریافت گاهنامه الکترونیکی روایت حُسن؛ مدرسه دانشجویی حمد (هنر و ادبیات) روی لینک ذیل کلیک نمایید.

مخاطب شناسی برای تولید آثار هنری

بر اساس سند تعلیم و تزکیه

داستان‌های دوره چهارم رشد به روایت حُسن

 

۱۴۰۱/۳/۱۷ ،۱۱:۲۴:۱۰ +۰۰:۰۰آذر ۲۵ام, ۱۳۹۹|