بسم الله الرحمن الرحیم
اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَهَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَ السِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُک
جلسه اول کارگاه «انواع مَثَل و تمثیل در قرآن (زبانآموزی در هنرهای تجسمی)»، سه شنبه، 5 اسفندماه 1399 برگزار شد.
در ابتدای جلسه به آیه «وَ لَقَدْ صَرَّفْنَا فِی هَذَا الْقُرْآنِ لِلنَّاسِ مِنْ کُلِّ مَثَلٍ وَ کَانَ الْإِنْسَانُ أَکْثَرَ شَیْءٍ جَدَلًا» ﴿سوره کهف، آیه ۵۴﴾ اشاره شد.
در مقدمه جلسه به شکل مختصر، عناوینی از کتاب «سند تولید و ارائه اثر هنری» مرور شد.
کار هنر، استفاده از قالبی شکل گرفته از توان تصویرسازی، عاطفی، توجهی، تفکری، تعقلی و تدبّریِ مخاطب است برای اینکه حکمت، جدال احسن، موعظه حسنه و اسوه حسنه را جاری کند و چهره زیبای حقیقت را نشان دهد و این همه توسط مُحسنین صورت میگیرد.
سپس درباره مولفههای ششگانه تولید اثر هنری، توضیح مختصری بیان شد.
در سیر دوره پیشرو، موضوع در هنر مسأله اصلی است و برای رسیدن به آن، روی مَثَلهای قرآنی تمرکز میشود.
پیش از هرگونه تعریفی در اینکه مَثَل چیست، لازم است در قرآن، مَثَلها به چشم دیده و خوانده شوند.
مَثَل را در قرآن در سه شأن میتوان دنبال کرد:
- پدیدههایی که از آنها در قرآن یاد شده است.
- مواردی از آیات که مستقیماً و لفظاً از واژه مَثَل استفاده شده است.
- هر جایی از قرآن که با شاخصهای ادبی (نظیر کاف تشبیه) دامنهای وسیع از موضوعات را به عنوان مَثَل میشناساند.
تمرکز در این دوره، روی موارد دوم و سوم است.
در ادامه، مَثَل در قرآن جستجو شد و آیاتی همراه با مَثَل ذکر شده در آنها بررسی شد.
در انتها تکلیفی داده شد تا متن عربی آیاتی که مَثَل دارند بدون ترجمه خوانده شوند.