///گزارشی از میز مدرسه دانشجویی حمد(هنر و ادبیات) از نمایشگاه هفته قرآن

گزارشی از میز مدرسه دانشجویی حمد(هنر و ادبیات) از نمایشگاه هفته قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم

اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَهَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنِیها

مدرسه دانشجویی حمد(هنر و ادبیات) و گزینه‌های روی میز

تصور اولیه ما از مدرسه دانشجویی قرآنی حمد (هنر و ادبیات)، تصویری بود شبیه یک کارخانه مهمات‌سازی که در آن اسلحه‌های لازم در یک کارزار فرهنگی، مجاهدان در راه حق و حقیقت را تجهیز نماید یا حتی کسانی را که توان اسلحه‌سازی دارند را تربیت نماید.

عرض ارادت و درود و سلام، به روح بلند شهید بزرگوار، حسن تهرانی مقدم!

نماینده‌­ای از داشته‌هایمان را با قابلیت­‌های مختلف سر میز گذاشتیم، این اسلحه‌ها با قابلیت­‌هایشان معرفی می‌شوند:

سه نمودار: اولین نمودار، نما و نقشه مدرسه دانشجویی قرآنی حمد (هنر و ادبیات) است.

و دو نمودار بعدی به ترتیب، مسیر مطالعاتی کارگروه هنرهای تجسمی، کارگروه ادبیات و داستان.

نقشه مدرسه دانشجویی حمد، زَرّادخانه پهبادهای ما محسوب می­‌شوند.

برای تعیین اینکه عرصه‌­های شناسایی شده خود را بشناسیم و روابط درون مدرسه­‌ای، درون مجمع مدارسی و بیرونی را بدانیم. مسیرهای مطالعاتی نیز پهبادهایی با قابلیت هدف­‌گیری برای ایجاد و ارتقای کادر هستند.

سوره نگار‌ه‌ها: تصاویر شکل گرفته و مجسم شده از آیات و سوره‌های قرآنی، که هر جا استقرار پیدا کنند، آنجا را به سرزمین خودی‌ها تبدیل می‌کنند.

گاهی در حکم پرچمی هستند که به نشان فتح بر بلندایی کوبیده می‌شوند.

گاهی در حکم سنگری هستند که جان‌پناه رزمند­ه‌ای می‌شوند و گاهی خاکریزی می‌شوند که پناه و شکل دهنده جبهه‌اند و محمل بحث و چالش.

این مدل از اسلحه می‌تواند به شکل آثار صنایع دستی یا حتی معماری و شهرسازی و فضاسازی هم باشد.

اما ما فعلا روی میزمان فقط سه دفتر از سوره نگاره داشتیم: سوره نگاره‌های سوره بلد(رسانای خوش یُمنی)، سوره نگاره‌‌های سوره فجر(تماشاگه عقل)، سوره نگاره‌های سوره قدر.

سوره نوشت­‌ها: در حکم اسلحه انفرادی سازمان رزم ماست.

هر کسی در این میدان باید با کارکرد آن آشنا باشد.

با وجود آنها می‌توان از محتوا و قالب سوره‌­ها آیین­‌نامه‌ها و واگویه‌های صوتی و نوشتاری مؤثر را ساخت و نه برای کُشتن و بلکه برای احیا و شفا، با آن مخاطبان دیگر را هدف گرفت.

از سری کتاب‌های پرچین، دو کتاب «زندگی به سبک رزمندگی» و «زندگی به سبک زیارت»، نماینده سوره نوشت‌ها بودند.

کتاب «خاطرات من و سوره حمد» نیز، از جمله کتاب‌های حاضر در این رزمایش بود که یکی از خوش­دست ترین اسلحه‌ها محسوب می‌شود.

کتاب «تدبر در سوره حجرات» اگرچه یک کتاب متفاوت است که در آن شرح مختصری از محتوا برای مخاطب خارجی داده شده بود تا بتواند به کار با اسلحه نزدیک شود.

داستان­‌ها: در حکم موشک‌های ما هستند.

نماینده‌هایی روی میز داشتند، و البته غایبانی که به دلیل اختلال در حمل و نقل، کسی آنها را ندید.

دو غایب بزرگ، کتاب­‌های «و خداوند زمین را مسجد قرار داد» و «دست‌های گشوده زمین» بودند.

مسأله هر دو کتاب، هدف قرار دادن مخاطب برای مسجدی شدن است.

کتاب «بچه‌ها آیه‌اند»، برای هدف قرار دادن مادرانی است که متاسفانه اقدام به سقط جنین می‌کنند.

موشک مزبور وقتی در اختیار پزشک معالج یا هر مشاور و مددکاری قرار بگیرد، می‌تواند مخاطب را از تصمیم خود منصرف کند.

کتاب «مصطفی؛ خواستنی‌ترین پیام‌آور برخاستن» می‌تواند هر مخاطبی را عاشق حضرت محمد(ص) کند و برایش اسلام خواستنی شود؛ حجمی مهم از شبهاتش پاسخ پیدا کنند و با سوره‌هایی فراوان از قرآن در بستر نزولشان آشنا شود.

کتاب «ذکر سلیمانی» از آن موشک‌های کوچک کم هزینه اما عملیاتی است که می‌تواند با رجزخوانی‌ها و بیدارباش‌های کوتاهش برای دشمن رجز بخواند و مجاهدان را تشویق به جهاد کند.

کتاب «چهره‌های کربلا» و «بانوان قرآنی» از موشک‌هایی نمایشی است که قابلیت‌های ممکن را با طرح‌های خود به رخ می‌کِشند.

کتاب «حکومتی که ارزشش را دارد» که نویسنده‌اش خواهر مرحوم‌مان لیلا خانزاده رحمت الله علیها است شبیه دو کتاب قبلی یک تنه به دفاع از نظام اسلامی برخاسته است.

نشریه‌ها: دو نشریه «ارمغان ذکر» و «روایت حُسن» به ترتیب سلاح آزمایشی رزم انفرادی و موشک پیشرفته مجموعه ما هستند.

اولی به سوره‌نوشت‌های سوره نازعات اختصاص دارد و دومی مجموعه داستان‌هایی برآمده از سوره مائده است برای رفع موانع تولید و ایجاد تعاون و کار مولّد.

طرحنامه: اجزای آن در حکم ناوهای هواپیمابر ما هستند؛ برای اینکه بتوانیم در چهار سطح دوره و کلاس برگزار کنیم.

هر دوره شهری است برای خودش روی آب­‌های مواج.

اولین رزم­ ناو؛ با نام «قرآن، اثر هنری» اختصاص به جامعه نخبگانی و نویسندگان و هنرمندان علاقمند به قرآن دارد.

دومین رزم­ ناو به نام «هنر و ادبیات انقلابی» اختصاص به نوجوان دارد.

سومین رزم ناو به نام «محسنین» اختصاص به هنرمندان و ادیبات در کشورهای محور مقاومت و همسایگان ایران دارد.

چهارمین رزم­ ناو که آخرین آنها نیز محسوب می شود، به نام «هنر ابراهیمی» اختصاص به حق جویان غیر مسلمان در سراسر عالم دارد.

ایده‌پردازی: کتاب‌های ایده‌پردازی در حکم بالگردهای جنگی ما برای آموزش و پیاده‌سازی نیروهای ویژه جهت عملیات هستند.

با وجود آنها هنرمند زودتر به فهم عملیاتی بودن تدبرها پی می‌برد.

سندها: سه کتاب سند «تولید و ارائه اثر هنری»، سند «رسانه‌های رسانای رحمت» و سند «تعلیم و تزکیه» هواپیماهای جنگنده ما جهت عملیات‌های هوشمند محسوب می‌شوند.

کلام آخر: ما بدون هِیمَنه باشکوه سایر مدارس دانشجویی، اصلاً به چشم نمی‌آییم و هیچیم!

و اینکه ان شاءالله در آینده نزدیک با اسلحه‌ها و رزمندگانی جدید بازخواهیم گشت و تا انقلاب مهدی(عج) از پای نخواهیم نشست که انقلاب او، تازه آغاز راه ماست.

 

برای مشاهده عناوین معرفی شده در گزارش روی هر عنوان ذیل کلیک نمایید:

اطلاع‌نگاشت نقشه و ساختار مدرسه دانشجویی حمد(هنر و ادبیات)

زندگی به سبک رزمندگی؛ سوره‌نوشت‌های سوره فجر

زندگی به سبک زیارت؛ سوره‌نوشت‌های سوره حجرات

مصطفی؛ خواستنی‌ترین پیام آور برخاستن

ذکر سلیمانی

روایت قرآن از چهره‌های کربلا

روایت قرآن از بانوان

حکومتی که ارزشش را دارد: مروری بر نامه‌های نهج البلاغه

نمایشگاه مجازی سوره قدر شامل سوره نگاره‌های سوره

گاهنامه نگاهی نو: تولید و رفع موانع آن در بستر ادبیات

رهیافتی در ایده پردازی حُسن محور در راستای تولید اثر هنری

ایده‌پردازی از سوره مبارکه عادیات

سند تولید و ارائه اثر هنری

سند رسانه های رسانای رحمت

۱۴۰۰/۸/۲۷ ،۲۰:۱۵:۴۷ +۰۰:۰۰آبان ۲۵ام, ۱۴۰۰|