رادیو اُمّت قرآن

بسم الله النور

در امت قرآن افراد و گروه ها بر اساس آیات و سوره ها حرکت می کنند. به همین دلیل کیفیت رجوع ما به قرآن مهم می شود. ما می توانیم انواعی از رجوع به قرآن را داشته باشیم. هر نوع رجوعی می تواند نیازی را از ما برطرف کند و از جهتی ما را برای زندگی در امت قرآن آماده تر نماید. برخی از برنامه های رادیو امت قرآن چگونگی رجوع به قرآن را بررسی می کنند ولی بخش عظیمی از این برنامه ها، تنوعی از ختم قرآن را به ما ارائه می دهند. انواع ختم قرآن که هر کدام یک رویکرد تدبر در قرآن را مبنای رجوع به قرآن و ختم آیه ها یا سوره های آن قرار داده اند. البته برنامه هایی هم به موضوع امت در قرآن می پردازند.

 

در جدول زیر برنامه های روزانه رادیو امّت قرآن را همراه با مقصد هر برنامه و کارکردی که برای تشکیل و تثبیت امت قرآن دارد؛ مشاهده می فرمایید. برای اطلاع از جزئیات هر برنامه روی آن کلیک فرمایید.

نشانی رادیو امّت قرآن در تکیه :   Tekye.net/live/3901

نشانی رادیو امّت قرآن در فضای اسکای روم:‌ https://www.skyroom.online/ch/elmshahr/radioommatquran

همچنین بایگانی صوت ویژه برنامه های ماه رمضان در سایت اولوالعلم منتشر خواهد شد: http://www.ololElm.ir

 

 

 

هم مقصدی با کتاب خدا

ختم قرآن همراه با مشاهده مقاصد سوره ها برای اجتماع

می‌توان قرآن را به نحوی قرائت کرد که سیر شکل گیری امت قرآن و تثبیت و توسعه آن را در آیینه خود سوره ها مشاهده نمود. شکوه امت قرآن از تشکیل تا شکوفایی، وقتی برای ما ملموس می شود که سوره های قرآن را بر اساس ترتیبب نزول آنها مطالعه کنیم. در این صورت در مسیری پرجاذبه، منزل به منزل با سوره های قرآن همراه می شویم از مکه تا مدینه، از غار حرا و زمانی که پیامبر مأمور شد حقایق را بر جامعه قرائت کند تا سوره های توبه و مائده که اجتماع دینی را در مسیر توسعه و جهانی شدن حکومت دینی سوق می دهند.

وقتی سوره ها را با ترتیب نزول می خوانیم، لازم است بیش از هر چیز دیگری به فضای نزول و پس زمینه هایی توجه کنیم که ما را در موقعیت نزول سوره قرار می دهد؛ توجهی که ما را از زمان و مکان حاضر رها می کند و امکان مشاهده فرود آمدن با شکوه سوره ها را بر جامعه ایجاد می کند. در این صورت است که در می توانیم بفهمیم وضعیت موجود و نیاز حقیقی اجتماع در زمان نزول چه بوده است؛ خدا چه مقصدی را برای ایشان ترسیم می کند و چگونه آنها را از وضعیت موجود رها کرده و به سمت مقاصد بالاتر سوق می دهد. این رویکرد از ختم قرآن بیش از هرچیزی سبب تقویت تفکر ما در همراهی با متن قرآن می شود. کارشناس مجریان این برنامه آقای رجبعلی و سرکار خانم عباسی بوده و سوره ها طبق روایت ترتیب نزول از ابن عباس ارائه می شوند .

در این صورت است که شکوه قرآن را در امتش می بینیم، با چشمان خود می بینیم چطور امتی که ابتدا شامل پیامبر و حضرت علی و حضرت خدیجه علیهم السلام بود؛ روز به روز زیاد شد، توسعه یافت و ایمان افرادش ارتقا یافت. با چشمان خود می بینیم که چطور یک کتاب می تواند یک نفر را به پهنای یک عالَم توسعه دهد و امتش را به سمت تشکیل امتی جهانی با محوریت کلمه توحید سوق می دهد

 

 

زندگی با عرف قرآن

ختم قرآن همراه با مشاهده تعاریف ارائه شده در آنها

کلمات بنیادهای زندگی هر انسانی را تشکیل می‌دهند. تعریف ما از زندگی و کلمات کلیدی مربوط به آن است که سبکی زندگی ما را مشخص می‌کند، تعریف ما از اجتماع و روابط اجتماعی است که کیفیت آن را معلوم می‌کند. اگر در اجتماع انسانی تعاریف افراد از کلمات متفاوت باشد، مفاهمه و روابط به درستی شکل نمی گیرد و سبب شکل گیری اختلافات خواهد شد.

تعاریفی که مورد پذیرش هر اجتماعی قرار می گیرد، عرف آن اجتماع را تعیین می کند. این تعاریف می تواند تحت تأثیر از وحی یا گذشتگان یا نظرات اندیشمندان و …  باشد.  امت یکه قرآن را به عنوان متن زندگی خویش برگزیده است، تلاش می کند عرف قرآن را به خوبی شناخته و آن را به عنوان مبنای تعاریف مورد پذیرش جامعه قرار دهد.

می توان سوره های قرآن را با توجه به کلماتی که خدا در آیات آن سوره تعریف کرده است، ختم نمود. این رویکرد در ختم قرآن برگرفته از کتاب تدبر کلمه ای بوده و می تواند عرف زندگی ما را به عرف قرآن نزدیک نماید. کارشناس مجری این برنامه سرکارخانم دوستی بوده و سوره ها طبق ترتیب مصحف ارائه می شود. پیشنهاد می شود تعاریفی را که از هر سوره به دست می آورید، در دفتری ثبت نمایید.

 

 

رویکردهای صحیح در رجوع به قرآن

بیانی از کتاب اصلاح رویکرد در رجوع به قرآن و مقدمات تدبر در قرآن

برای کسی که به قرآن به عنوان آخرین پیام خداوند هستی‌ آفرین به انسان‌ ها باور دارد، یافتن راه‌ هایی که بتواند ارتباط خود را با آن تقویت کند، مهم است. کتاب اصلاح ریکرد در رجوع به قرآن با بیانی ساده، به دنبال این است که ما را از اشتباه‌ هایی که موجب دوری ما از قرآن و کم شدن بهره ما از آن می‌ شود، بیرون آورد. نگاه کلی و روح حاکم بر ویژه برنامه های ختم قرآن رمضان المبارک ۱۴۴۵ از این کتاب گرفته شده است.

تدبر در قرآن نوعی از رجوع به قرآن است که ما را در معرض فهم غرض هدایتی خدا از نزول سوره ها و عمل به آن قرار می دهد. تدبر در قرآن نیازمند رفع موانع و تقویت زمینه هایی که در کتاب مقدمات تدبر به آنها پرداخته شده است. این کتاب سعی دارد مبانی، مقدمات و کلیات روش​های تدبر در قرآن را به صورت عملی و کاربردی آموزش دهد. روش​های یاد شده در جلدهای بعدی این مجموعه به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است . لازم به ذکر است کارشناس مجری این برنامه سرکارخانم ادیب می باشند.

 

گزیده ای از روشهای تدبر در قرآن

بیانی از کتاب گزیده روشهای تدبر و بیانی اجمالی از کتب تدبر

تدبر در قرآن نوعی از رجوع به قرآن است که ما را در معرض فهم غرض هدایتی خدا از نزول سوره ها و عمل به آن قرار می دهد. روشهای تدبر در قرآن درصدد هستند تا مسیر حرکت انسان در سیر تدبر را مشخص نمایند. کارکرد روشهای تدبر از یک سو ارتقای بهره و دریافت ما از هدایت سوره های قرآن از سوی دیگر کاهش ضریب خطا و انحراف  فرد در مسیر تدبر در قرآن است.

کتاب  گزیده روشهای تدبر براساس دو نیاز «شناخت فشرده از روش‌های تدبر در قرآن» و «چگونگی عمل همزمان با یادگیری قرآن» می‌خواهد تجربه‌ای را برای خوانندگان فهیم قرآن‌دوست فراهم کند تا در اثر چنین تجربه‌ای توان ارتباط ایشان با قرآن افزایش یابد و نیز بتواند آنها را به کتاب‌های روش‌های تدبر در قرآن سوق داده و تمایل به بررسی بیشتر هر یک از محورهای یاد شده در این کتاب را در ایشان پدید آورد.

در این برنامه سعی می شود ابتدا با کتاب گزیده روشهای تدبردر قرآن  آشنا شده و سپس خلاصه ای از هریک از کتب روشهای تدبر در یک قسمت ارائه شود. گفتنی است روشهای طرح شده در کتاب گزیده روشها، مبنای روشی جلسات ختم قران در ماه مبارک رمضان را شکل می دهند.  لازم به ذکر است کارشناس مجری این برنامه سرکارخانم خوش اخلاق می باشند.

 

از تو شنیدن

ترتیل یک جزء از قرآن کریم

رادیو امت قرآن در تلاش هست تا با ارائه تنوعی از ختم مفهومی قرآن، ختم قرآن مخاطبین در طول ماه مبارک ارتقا یابد و زمینه جمع شدن ما با محوریت قرآن و در جهت پیروزی جبهه مقاومت در عالَم رقم بخورد. در این بین آنچه اهمیت دارد شنیدن الفاظ آیات و ختم کلمه به کلمه و آیه به آیه قرآن است.

به طور طبیعی تا انس با کلام خدا وجود نداشته باشد و ما به دنبال شنیدن آیات نباشیم، تدبر در قرآن فعال نمی شود. از این رو توصیه می شود مخاطبین این رادیو حداقل یکبار در این ماه آیات قرآن را با الفاظشان ختم نمایند. در چنین ختم قرآنی ما در مقام شنیدن آیات قرآن هستیم و می توانیم تجربه شیرین قرار گرفتن به عنوان مخاطب کلام الهی را در خود تقویت کنیم.

هر روز از ساعت 15 تا 16 صوت یک جزء از قرآن کریم با صدای استاد مشاری راشد العفاسی از رادیو امت قرآن پخش می شود.

 

یک سوره یک جامعه

ختم قرآن همراه با مشاهده جریان های اجتماعی در هر سوره

هر سوره ای از سوره های قرآن اجتماعی از آیات است که به وسیله حریم سوره، محدوده آنها از سایر آیات متمایز شده است. در هر سوره ای از قرآن حقایقی از جانب خدا نازل شده است و برخی از انسان ها آن حقایق را پذیرفته و همراستای با آنها حرکت می کنند و برخی دیگر از انسان ها علاوه بر عدم پذیرش حقایق سوره، به مقابله با آنها می پردازند. بنابراین هر سوره همانند جامعه ای است که محدوده ای از افراد و گروه ها را از سایر افراد جدا نموده است؛ جامعه ای که با رسول الهی مواجه است، برخی از انسان ها به وی ایمان می آورند و برخی دیگر او را تکذیب می کنند؛ برخی به پیروی از رسول قیام می کنند و برخی پیرو دشمنان رسول خدا می شوند.

بنابراین هر سوره ای مَثَل جامعه است و می توان از ظرفیت های آن برای شناخت جریان های اجتماعی و نحوه کنش و واکنش آنها استفاده نمود. بدین ترتیب تحلیل های اجتماعی ما در امت قرآن برخاسته از جریان شناسی  سوره ها می شود. این مهم از طریق تفکیک آیات سوره به حقایق، جریان حق و شبه جریان باطل، تحلیل هریک  از جریان ها و نحوه تقابل آنها انجام می شود. گفتنی است این الگوی ختم قرآن برخاسته از روشهای تدبر سوره ای است؛ روشهایی که به کمک می کند بتوانیم از ظرفیت سوره ها برای نزدیک شدن به غرص و برنامه ریزی برای عمل به آن استفاده نماییم.

این برنامه هر روز ساعت 11 تا 12 به صورت زنده توسط خانم خوش اخلاق اجرا می گردد. روش کلی کار بر این امر است که در هر یک از سوره ها محور اصلی در جریان مثبت و محور اصلی در جریان منفی ذکر شود.سپس از جریان ایمانی چند کلیدواژه و از شبه جریان کفر چند کلیدواژه در هر سوره جهت ارتباط موضوعات در هر محور بیان شود و در انتها جمع بندی مختصری از سیر جریان ها گفته شود.

 

 

در پناه قرآن

بیانی از سوره های دعای خصله

دعا سلاح مؤمن است. به وسیله دعا می توان با دشمنان مقابله نمود و در قبال تهدیدات و ضربه های آنها بر پیکره امت قرآن مصون و محفوظ ماند. بی تردید در قبال تهدید و حمله دشمن، دعاهایی که از نوع استعاذه هست، اثرگذارتر است؛ چون سلاح هایی هستند که حفظ افراد و اجتماع در قبال تهدیدات دشمن را از خدا طلب می کنند. حال اگر این ادعیه از جانب امام معصوم علیه السلام رسیده باشد، ازکیفیت و اثرگذاری بالاتری برخوردار خواهد بود.

دعای خصله که از جانب حضرت علی علیه السلام رسیده است، یکی از این ادعیه می باشد. گفته شده که آن حضرت هر روز بعد از آنکه از استغفار فارغ می شد، با خواندن این دعا در خواست پناه یافتن را به درگاه خدا عرضه می کرد. دربخشی از این دعا سوره های قرآن به عنوان انواعی از پناهگاه معرفی می شود. به نحوی که برای برخی سوره ها برخی ویژگی هایی ذکر شده که می توانند سبب ایمنی یافتن انسان ها شوند. ( بحار الانوار ج 84 ص 11)

این برنامه هر روز ساعت 13 تا 14 به صورت زنده توسط آقای چیت چیان اجرا می گردد.

 

با قرآن جهان را ببین

ختم جزء محور همراه با بیان نکات تفسیر المیزان و توضیح آیات طرح مسطورا

یکی از لوازم حضور در امت قرآن و زندگی با عرف قرآن این کتاب آسمانی آن است که جهان را همان گونه ببینیم که آیات و سوره های قرآن بیان می کنند. در این صورت از آیات و سوره ها عینکی ساخته ایم تا از رهگذر آنها جهان را ببینیم و حقیقت هر چیزی برایمان روشن شود.

در این برنامه تلاش می شود حقایق و موضوعات مهمی که در آیات هر جزء به آنها اشاره شده است با توجه به تفسیر المیزان بیان شود. افرادی که این برنامه را دنبال می کنند، هم  نکات تفسیری ذیل آیات را دریافت می کنند و هم با موضوعاتی که به مناسبت برخی آیات در تفسیر المیزان محل بحث قرار گرفته اند، آشنا می شوند.

در این برنامه با نگاه علامه طباطبایی  صاحب تفسیر شریف المیزان در ارتباط با آیاتی شاخص هر جزء بیشتر آشنا می شویم. منظور از آیات شاخص  آیاتی هستند  که به تقویت ایمان افراد کمک کرده و در طرح مسطورا به عنوان آیات انتخابی مطرح هستند.

این برنامه هر روز از ساعت 14 تا 15 توسط سرکار خانم نوروزی اجرا می شود. در هر قسمت از برنامه به بررسی آیات یک جزء از قرآن کریم پرداخته می شود.

 

فهم قرآن دبستان

بیانی از سوره های جزء 30 و نحوه انتقال آنها به دبستانی ها

قرآن کریم محور تزکیه و تعلیم است و بهترین و غنی ترین محتوای ترتبیتی است که در طول سال ها هم تکراری نمی شود. در این بین سوره های جزء 30 به عنوان بخشی از سوره های «مفصَّلات» چکیده سایر سوره های قرآن هستند، با توجه به اینکه این سوره ها اغلب مکی بوده و به موضوعات بنیادی در زندگی انسان از جمله مبدأ و معاد و انسان و وحی بیشتر می پردازد، بهترین نقطه شروع در سیر آموزش قرآن هستند.

فهم قرآن در دبستان عنوان برنامه ای است که تلاش می کند ما سوره های جزء 30 را بهتر بفهمیم و دریابیم چه پیامی از سوره را به چه صورتی برای دانش آموزان دبستانی بیان کنیم. بنابراین در این برنامه علاوه بر آشنایی با سوره های جزء 30 نحوه انتقال آن به دانش آموزان نیز دنبال می شود.

هر روز ماه مبارک رمضان از ساعت ۱۶ تا ۱۷ می توانید این برنامه تولیدی را با ارائه آقای دژبخش بشنوید. این برنامه به طور ویژه به معلمان و مربیان و حتی پدر و مادرها توصیه می شود.

 

ذریه طیبه

ختم قرآن در جهت  القای هدایت سوره ها به نسل

یکی از دغدغه های به حق امت قرآن این است که چطور می شود برنامه ریزی نمود تا نسلهای بعدی هم بر محور قرآن جمع شوند و از بالاترین ظرفیت ها برای دریافت هدایت قرآن برخوردار باشند.

طرح ذریه طیبه یکی از طرح های قرآنی کارگروه نسل توحیدی است که برای تسریع ظهور تلاش می کند نسلی را داشته باشیم که با سوره های قرآن به دنیا آمده و مقدّرات عالَم را تغییر دهند.

این برنامه تولیدی در برگیرنده جلسات مرور صفات سوره های قرآن با محوریت تقویت نور فطرتِ فرزند قبل از تولد می باشد. این جلسات توسط استاد اخوت ارائه شده است و هر روز از ساعت 17 تا 18 از رادیو امت قرآن پخش می شوند.

گفتنی است همراهی با این جلسات در حین اینکه تقویت نور فطرت نسل پدران و مادران بالقوه و بالفعل منجر می شود، برای همه ما می تواند شناخت موانع پیوستن به امت قرآن و چگونگی رفع آنها را به همراه داشته باشد.

 

امت در قرآن

ام، امام و امت هم ریشه هستند و ام به معنای ریشه و اصل هر چیزی است. امام کسی است که انسان او را جلودار خود ساخته تا او دست انسان را گرفته و به مقصد برساند و امت ما مردمانی هستیم که گرد امامی جمع می‌شویم تا او میانداری ما را کرده و جمعمان را به مقصد برساند.

در این برنامه موضوعات کتاب سیر شکوفایی امت به خوبی بیان شده اند. در این کتاب به گسترش فهم و توان امت در اثر اطاعت از خدا، رسول و امام می‌پردازد و نیازی که در اثر هم‌راستایی با اوامر و نواهی الهی به تدریج برای امت شکل می‌گیرد را بررسی می‌کند. در این سیر، نیاز به ائمه مختلف که هر یک در شرایط متفاوت، امت را هدایت می‌نمایند، مطرح شده و به تدریج و در گذر زمان، مفهوم دوازده امام را برای آنها معنا و قابل درک می‌نماید. این برنامه تولیدی توسط آقای چیت چیان ارائه شده است و هر شب ساعت 7 تا 8 پخش خواهد شد.

 

ز تو دلربا شنیدن…

قرآن را باید با ثقل دیگرش اهل بیت علیهم السلام خواند. این کار سبب تقویت ارتباط امت با امام خود خواهد شد. در این برنامه سعی می‌شود که خواص هر سوره مطابق با روایات اهل بیت علیهم السلام مورد مطالعه قرار گیرد. روایات اهل بیت شرح دهنده و باز کننده نکات و ظرایف قرآن کریم هستند. برخی از این روایات که ثواب قرائت یا خواص سوره را بیان می کنند، به صورت غیر مستقیم نیاز مخاطب را به قرائت سوره برانگیخته و  سرنخ هایی به ما ارائه می دهد که در نزدیک شدن به غرض هدایتی سوره ها از آنها بهره مند شویم. .

این برنامه به صورت زنده هر شب ساعت  8 تا 9 توسط خانم دکتر برومند ارائه می‌شود.

 

آیه‌های ایمان

در هر سوره‌ای هستند آیاتی که بنظر می‌اید انسان چیزی از آنها نمی‌فهمد و از خدا می‌پرسد خدایا منظور تو از آوردن این آیه چه بوده است؟ این آیه چه ارتباطی با بقیه سوره دارد؟ در این برنامه سعی می‌شود که به آیات دشوار هر جز اشاره شود. همچنین آیات مرتبط با موضوع ایمان هم بازخوانی شود چرا که قرآن منبع ایمان و آیات قرآن طریقه این ایمان آوردن را برای ما باز می‌کنند.

این برنامه ساعت 9 تا 10 توسط آقای دکتر عباسی به صورت زنده هر شب ارائه می‌شود.

 

امت توحیدی

توحید تنها موضوعی است که انسان برای آن به دنیا آمده، برای یافتن و علم به آن زندگی می‌کند و در هر مرتبه‌ای از آن که باشد می میرد و سپس در همان درجه زنده می‌شود. اگر انسان خوب به فرایند زندگی‌اش نگاه کند مسئله ای جز دیدن خدا و یکتا دیدن خدا در پس حوادث روزگار و پدیده های عالم ندارد. این برنامه به بررسی موضوع توحید به عنوان محور تشکیل دهنده امت واحده در قرآن می‌پردازد.

این برنامه هر شب از ساعت 10 تا 12 با ارائه استاد اخوت به صورت زنده مهمان دوستداران قرآن در ماه مبارک رمضان خواهد بود.

۱۴۰۳/۱/۶ ،۱۲:۴۹:۱۱ +۰۰:۰۰اسفند ۱۹ام, ۱۴۰۰|