//نماز؛ شاکله ذکر: گزارشی از اردوی ویژه نماز در آذر ماه ۱۳۹۸ به همراه ارائه متن و صوت جلسات

نماز؛ شاکله ذکر: گزارشی از اردوی ویژه نماز در آذر ماه ۱۳۹۸ به همراه ارائه متن و صوت جلسات

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

مقدمه | گزارش جلسه دریافت متن جلسات و دست‌نوشته‌ها |دریافت صوت جلسات |مطالب مرتبط با موضوع نماز

مقدمه

خداوند به وسیله نماز ذکر را شکل‌دار و صورت‌بندی کرده است و نماز را نمایند‌ه‌ای برای ذکر خود قرار داده است.

نماز مخلوقی است آسمانی که از عرش برای نوع انسان نازل شده است و با صورتی ملکوتی ذکر که «حق به اعتبار رجوع» است را  قابل مشاهده و خوانش نماید.

نماز همان صلوات است وقتی به صورت تفصیلی ذکر و رحمت خداوند را در مراتب مختلف نازل می‌کند و سبب اتصال فرد به خداوند در شئونات مختلفش می‌شود.

کسی که نیکو نماز می‌خواند در واقع به امری که خداوند در خصوص صلوات داده است نیکو عمل می‌کند و به وسیله جلوه‌های مختلف نماز ذکر را برای خود ممثل می‌سازد تا در هر موقعیتی بتواند از ذکر خالی نباشد.

دوست داشتن نماز به منزله دوست داشتن خداوند و اتصال به اوست.

محبوب دانستن نماز به معنای دوست داشتن واسطه نزول صلوات یعنی پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله و اهل بیت علیهم السلام اوست. (بخشی از مقدمه کتاب نماز؛ شاکله ذکر)

با یاری خداوند و عنایت حضرت بقیه الله و اهل بیت علیهم السلام تألیف کتاب «نماز؛ شاکله ذکر» در تاریخ ۹/۸/۹۸ مصادف با ایام مبارک ربیع الاول در کنار بارگاه ملکوتی حضرت معصومه سلام الله علیها به اتمام رسید. به شکرانه این عنایت و دعای عملی برای شروعی برای اعمال صالح جدید و عمق‌ پیدا کردن در زمینه نماز و انشا الله سر آغاز سرفصل‌های جدید پژوهش درباره نماز و صلوات و ولایت اردوی ویژه‌ نماز در ماه آذر ۹۸ مصادف ماه ربیع الثانی و ایام ولادت امام حسن عسکری علیه السلام برگزار شد.

 گزارش جلسه

از خصوصیات این سفر همراهی چند گروه استانی از مجمع مدارس در اردو و نیز شرکت جمعی از اعضای مجمع به صورت غیر حضوری و با کمک ارسال زنده صوت سخنرانی همه جلسات است. خلاصه‌ای از مراحل کار علمی اردو به همراه صوت جلسات در ادامه آمده است:

مرحله اول اردو: از شروع سفر تا جلسه اول

برنامه علمی اردو از ابتدای سفر و در قطار آغاز شد. در مرحله اول (از زمان شروع سفر تا زمان برگزاری جلسه سی جز قرآن بین همسفران تقسیم و بررسی سوره‌ها با توجه به موضوع نماز و موضوعات مرتبط با آن صورت گرفت. این موضوعات عبارتند از:

  • مقدمات نماز مثل قبله و طهارت
  • لازمه‌های نماز مثل وضو
  • آثار نماز مثل تقوا و ایمان و از بین رفتن بغی

همسفران نکات حاصل از مطالعه این مرحله را برای نماینده اردو ارسال کردند تا در جلسه ارائه شود.

جلسه اول اردو با حضور استاد احمدرضا اخوت در صبح روز چهارشنبه در محل حسینیه سیدالشهدا در جوار حرم امام رضا علیه السلام برگزار شد.

در این جلسه پس از مقدمه‌ای در موضوع آداب زیارت به شرح موضوع اردو پرداخته شد و نکات لازم درباره شیوه مطالعه قرآن با موضوع نماز مطرح شد و مقرر شد تا جلسه دوم اردو افراد مجدد به مطالعه جزء قرآن انتخابی بپردازند.

در این جلسه مراحل کار در موضوع نماز تعییم شد که به ترتیب عبارتند از:

۱- نمازشناسی در قرآن

۲- ارتقاء نماز در فرد

۳- بررسی نحوه ورود نماز در زندگی دیگران

۴- بهره‌گیری از تنویع نماز

۵- ارتقاء سطح نماز با فهم تعقیبات حضرت صدیقه سلام الله علیها

نکاتی از جلسه اول

کار اول ببینیم قرآن درباره نماز چه گفته است؟ آیا هر چه عقلم بیشتر می‌شود میلم به نماز بیشتر می‌شود؟ این خودش یک شاخص است. هر کس یک جزء را بردارد و بر محوریت نماز آن را مطالعه کند.

کار دوم بعد این مرحله است که ان شاءالله از جلسه حرم امشب است. چه کنیم که نماز بیاید در زندگی. چگونه حاضرش کنم. نمازهامون ارتقا یابد. تا کسی طعم نماز را نچشد نمی‌تواند آن را اقامه کند. مدرسه‌ای از ما می‌خواهد طرح بدهیم که بچه‌های ما نمازخوان شوند. بعد می‌پرسیم معلمانتان در ساعت نماز چه می کنند؟ می‌گویند که در اتاق استراحت می‌کنند. خب پس شما القا می‌کنید که اول خستگی‌تان را رفع کنید؛ نه این که نماز بخوانید. اول حس‌ها منتقل می‌شود و بعد حرف‌ها.

کار سوم اول باید برای خودمان برنامه بریزیم و بعد برای دیگران. چگونه می‌توان نماز را در زندگی احضار کرد.

نماز برای خدا خیلی مهم است. رسول هم خیلی برای خدا مهم‌ است و بعد رسول چیزی محبوب‌تر از نماز برای خدا نیست. نماز وجه ملکوتی رسول است. نماز خیلی کار عجیبی کرده که توانسته همه پیامبر را در خود جا دهد. علی علیه السلام نماز مجسم است. کسی که نماز شناس شود یعنی امام شناس هم می‌شود.

با اعتقاد این حرف من را بشنوید. یک جمع کمی مثل جمع شما می تواند جلوی فتنه‌ها و بلایای زیادی را بگیرد؛ حتی ۵ نفر و ۱۰ نفر هم می‌توانند.

مرحله دوم اردو: از جلسه اول اردو تا جلسه دوم اردو در حرم رضوی

همسفران به قرائت جزءهای خود با توجه به نکات بیان شده در جلسه اول همت گماردند و از فرصت عصر برای برگزاری جلسات هم‌اندیشی در این زمینه بهره بردند. در شب میلاد امام حسن عسکری علیه‌ السلام جلسه دوم از ساعت نه شب در دارالقرآن حرم رضوی با سخنرانی استاد احمدرضا اخوت برگزار شد.

نکات جلسه دوم

بیان شش مقدمه در باب نماز:

۱- نوشتن متن برای مخاطب کودک و نوجوان

۲- توجه به اسم‌های مختلف نماز در قرآن با توجه به سیاق سوره مثل ذکر، قرآن.

۳- توجه به مفاهیم پیوسته و متصل به نماز. مثلا سوره لقمان نماز با احسان همراه شده است.

۴- مولفه‌ای دیدن نماز. در برخی سوره‌ها کلمه صلاه نیامده است ولی به جزئی از نماز اشاره کرده است.

۵- نیاز به ارتقاء‌ هر یک از اجزاء نماز در دوره‌‌های رشد

۶- صورت و شکل دادن (شاکله) به حقیقت ذکر

مرحله سوم اردو: از جلسه دوم اردو تا جلسه سوم اردو در روز میلاد امام حسن عسکری علیه السلام (نگاه منظومه‌ای به مفاهیم مرتبط با نماز)

همسفران بار دیگر به قرائت جزءهای خود با توجه بر اساس خط مشی تبیین شده در جلسه دوم پرداختند. صبح روز میلاد بعد از صرف صبحانه جلسه در محل حسینیه در دو بخش برگزار شد. در بخش اول با حضور استاد چیت‌چیان با مروری بر مطالب جلسه قبل، همسفران به ذکر نکاتی درباره ابعاد موضوع نماز در سوره‌های مختلف پرداختند. در بخش دوم جلسه استاد اخوت نکات لازم برای ادامه کار را مطرح کردند.

نکات استاد اخوت

هدف از برنامه ختم قران در این اردو این بوده که موضوع نماز باید در قرآن بررسی می شد که چگونه است. پراکندگی موضوعات دیده می‌شد. نماز را در قرآن ببینیم و بعد مراجعه به امام کنیم و دوباره به قرآن برگردیم و از این رفت و برگشت احیای ثقلین حاصل شود.

کار خیر، نماز است. کار خیر کاری ست که صورتش شبیه نماز است. سر زمان مشخص انجام شود. می توان قضای آن را انجام داد اما دیگر زمانش رفته است. باید و نبایدهایش باید انجام گیرد. باید براساس نظام امامت انجام گیرد. باید وقتی انجام می‌شود در فرد ارتقایی حاصل شود. کار خیر، کاری است که استمرار داشته باشد تا به نتیجه برسد. کار خیر ترتیب و موالات دارد. حتما نهایت داشته دارد. کار خیر، کاری است که انسان را حتما به شهادت برساند. به نقطه سلام و ایمنی و سلامت برسد. کاری کند که از آسیب و آفت نجات یابد. کار خیر، کاری است که شبیه نماز باشد.

کار بعدی: نماز را ماکت و مدل کار خیر کنیم و این منجر می‌شود که در رفت و برگشت کار، نماز برای فرد حی شود و ظهور و حضور دارد و همه زندگی ما پیوسته نماز خواندن می‌شود. این سرعت رسیدن به جایگاه پیوسته در نماز بودن را افزایش می دهد. باید ببیند که کار خیرش شبیه نماز باشد. موضوع شب پیرامون چهره نماز در قرآن است.

مرحله چهار اردو: از جلسه سوم اردو تا جلسه چهارم در حرم رضوی (بررسی نماز به عنوان مدل و الگوی کار خیر)

مسابقه هنری نماز دوست داشتنی من ویژه نوجوانان

فعالین اردو مسابقه‌ای برای همه نوجوانان شرکت‌کننده حضوری و غیر حضوری در اردو ترتیب دادند. متن‌های ادبی کوتاه و بلند حتی تک جمله، عکس، عکس نوشت، نقاشی، داستان، سوره نوشت، با موضوع نماز دوست داشتنی من در مسابقه شرکت داده شدند.

جلسه چهارم در شب جمعه در دارالقرآن حرم امام رئوف برگزار شد.

محورهای بیان شده در این جلسه عبارتند از:

– تفاوت احکام اجرایی نماز با قواعد و اصول آن

– نماز و فلاح؛ بهره مندی از مستحبات نماز و داشتن برنامه (مثلا یک ساله) با توجه به اقتضاء فرد

– منظومه ای دیدن نماز و وقت شناسی

مرحله پنجم اردو: از جلسه چهارم اردو تا جلسه پنجم در حرم رضوی (جمع‌بندی اردو)

به لطف الهی جلسه اختتامه اردو در روز جمعه در محل حسینیه برگزار شد و استاد اخوت به جمع‌بندی مباحث پرداختند.

دریافت متن جلسات

 دریافت متن جلسات اردوی نماز شاکله ذکر و دست‌نوشته‌های موضوع نماز

  دریافت فایل تکمیلی دست‌نوشته‌های با موضوع نماز

دریافت صوت جلسات

 دریافت صوت جلسه اول اردوی نماز شاکله ذکر

 دریافت صوت جلسه دوم اردوی نماز شاکله ذکر

   دریافت صوت جلسه سوم اردوی نماز شاکله ذکر

  دریافت صوت جلسه چهارم اردوی نماز شاکله ذکر

دریافت صوت جلسه پنجم اردوی نماز شاکله ذکر

 

مطالب مرتبط با موضوع نماز در صفحات مجمع مدارس

ورود به صفحه کارگروه نماز مدرسه تزکیه و تعلیم

ورود به صفحه کتاب راه‌هایی برای حضور قلب در نماز

ورود به صفحه کتاب نمازم را ببین؛ یادداشت‌هایی از سوره ماعون

 

 

۱۳۹۸/۱۰/۱۱ ،۱۵:۱۶:۳۷ +۰۰:۰۰آذر ۱۶ام, ۱۳۹۸|