//, کارگروه یادداشت های ادبی - مدرسه حمد/گزارش جلسات اول تا پنجم انجمن ادبی خوشه چینان وحی با محوریت سوره شمس (مدرسه حمد)

گزارش جلسات اول تا پنجم انجمن ادبی خوشه چینان وحی با محوریت سوره شمس (مدرسه حمد)

بسم الله الرحمن الرحیم

اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَهَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَ السِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُک

 

جلسه اول انجمن ادبی خوشه چینان وحی، دوشنبه، ۱۴ مهرماه ۱۳۹۹ به مدد انبیا و اولیای الهی برگزار شد.

ابتدا کلیتی از روند این ترم و برنامه‌های پیش بینی شده گفته شد. سپس توضیحاتی درباره سوره نوشت و مهارت‌های لازم برای نگارش و… بیان شد.

سپس با هدف شناخت اولیه از سبک نگارش اعضا، خواسته شد که در پنج دقیقه درباره موضوع «من و قرآن» بنویسند و بعد، متون نوشته شده خوانده شد و گاها نظر داده شد. الحمدلله ارتباط مطلوبی بین اعضای جلسه برقرار شد.

سپس توضیح مختصری از آیات سوره شمس گفته شد تا در زمانی معین، متنی در حد فهم و ارتباط اعضا با ترجمه و آیات سوره شمس نوشته شود.

برای هفته آینده بنا شد بر اساس پنج گزاره از سوره، متن نوشته شود. یعنی هر کس حداقل ۵ متن نوشته شده داشته باشد. البته قید شد که فشار و احساس ناخرسندی در کسی به وجود نیاید و این تعداد متن تنها به دلیل تاکید بر تقویت نگارش و ممارست بر نوشتن است.

 

جلسه دوم، دوشنبه، ۲۱ مهرماه ۱۳۹۹ با خواندن دعای نور و سوره شمس شروع شد.

ابتدای جلسه درباره نوشتن گزاره‌های بدیهی و بسیط یا به تعبیر دقیق‌تر گزاره‌هایی که حمل اولیه ذاتی- حمل هو هو – توضیحی داده شد. دلیل این کار این بود که متوجه شویم برای آنکه متن ادبی ما به لحاظ علمی بُن مایه داشته باشد، اول از همه باید برای خود ما شفاف و متقن باشد. برای اینکه این اتقان و اشراف به محتوای سوره حتی المقدور رخ بدهد، لازم است که از بسیط ترین سطح فهم سوره شروع کرد: نوشتن گزاره‌های بدیهی!

گزاره‌های بدیهی از آیات ابتدایی نوشته شد و درباره ارتباط آن با سوره نوشت توضیح داده شد. سپس تا پایان سوره هم سعی شد گزاره‌های ساده و واضح از ظاهر سوره گفته شود.

سپس پنج نکته درباره سوره نوشت مطرح شد.

در پایان بنا شد که اعضای کلاس به دو امر اهتمام ورزند. یکی آنکه متن‌هایشان را بر اساس سوره خواندن دوباره‌ای که در جلسه انجام شد، مرور کنند و به لحاظ محتوایی بررسی دقیق‌تری انجام بدهند. یکی دیگر هم اینکه اگر نکات ادبی گفته شده به متنشان مرتبط است اعمال کنند. و در نهایت متن جدید هم بنویسند.

 

جلسه سوم، دوشنبه، ۲۸ مهرماه ۱۳۹۹ با قرائت دعای نور و دعا برای بیماران و مبتلایان همه عالم شروع شد.

اول جلسه خواسته شد یکی از اعضای کلاس، مطالبی که جلسات قبل درباره نکات نوشتن و سوره نوشت گفته شد را مرور کند. سپس فرد دیگری سوره شمس را مختصر توضیح بدهد.

هفت نکته از سوره نوشت و متن نویسی توضیح داده شد. یکی از نکات درباره تنوع متن‌ها بود که برای هر یک از انواع متن، نمونه متنی خوانده شد. یکی دیگر از نکات ذکر شده درباره تنوع مخاطب بود به عبارتی می‌شود متنی با پیام یکسان را برای مخاطبین مختلف نوشت. این مخاطبین مختلف به متن‌ها سطوح مختلفی می‌دهد.

سپس خواسته شد تا برای مفهوم «شمس و جایگاهش در سوره» (یعنی یک پیام یکسان) هر کسی برای مخاطب استاد، دانشجو، بچه، خدا، رسول یا امام، متنی بنویسد. متن‌ها خوانده شد و این کار برای حاضرین در جلسه، خیلی جذاب بود که می‌شود برای مخاطبان، متن‌های متعدد نوشت.
قرار شد برای هفته آینده متن نوشته شود حتی المقدور با لحاظ کردن مخاطب‌های متعدد.

 

جلسه چهارم، دوشنبه، ۵ آبان ماه ۱۳۹۹ با قرائت دعای نور و با تعداد حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر متغیر شروع شد.

این جلسه با دو نکته همراه بود یکی اینکه در چارچوب موضوع حرف زده شود و دوم اینکه درباره موضوعات دیگر سوره هم متن نوشته شود و سعی شود همه موضوعات سوره در نظر گرفته شود.

چند نفری اظهار کردند که دیگر نمی‌توانند برای سوره، متن بنویسند. برای همین کمی درباره این که چکار کنیم همیشه متن بنویسیم صحبت شد و گفته شد: نویسنده به درونیات و رخدادهای بیرونی وابسته است و تاثیر می‌گیرد. می‌شود با زیاد کردن اعمال صالح و برنامه‌ریزی علمی و عملی و طهارتی به جاری بودن همیشگی قلم کمک کرد.

متن یکی از حاضرین در جلسه تشریح و بررسی شد با هدف اینکه معلوم و مشهود شود که متن چقدر از مقصود نویسنده بهره برده است. از نویسنده خواسته شد که بگوید: «می‌خواسته در متن چه بگوید؟». سپس درباره منظوری که گفته شد، چند نکته مطرح گردید و از متن اولیه دو ایده متن دیگر درآمد. در نهایت مشخص شد که متن چقدر باید در راستای قصد نویسنده باشد و چقدر می‌تواند فاصله بگیرد.

مخاطب با توجه به بسط و قبض کلام نویسنده، فهم‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد و میزان بیّن بودن متن این موضوع را تعیین می‌کند.

در پایان نکاتی درباره خوانده شدن متن گفته شد یعنی متن باید طوری باشد که نیازمند این نباشد که فقط نویسنده آن را برای مخاطب بخواند.

 

جلسه پنجم، دوشنبه، ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۹ با قرائت دعای نور شروع شد و برای اتصال به رسول اکرم صلوات الله علیه دعا کردیم.

در ابتدای جلسه از مقدمه‌ای صحبت شد که برای نگارش کتابچه ادبی سوره شمس تدوین شده است و درباره کتابچه‌ها و روند اصلی‌شان توضیح مختصری داده شد.

بعد از خواندن مقدمه و معرفی سرفصل‌های پیشنهادی برای کتاب، قرار شد تا هفته آینده برای این عناوین و زیر عنوان‌ها (که شامل این عناوین است: ۱- قصه دانه ها و افلاک ۲- دانه های در گِل مانده ۳- دانه های گُل کرده ۴- قانون رویش و ریزش دانه ها) هر چه متن دیگر که می‌توانیم بنویسیم تا از هفته آینده، مهمان سوره دیگری شویم.

سوالات مختصری از مقدمه پاسخ داده شد. و بعد از آن، متنی از استاد اخوت که درباره سوره شمس بود، خوانده شد. سپس درباره متن توضیح و شرحی داده شد. همچنین قرار شد با توجه به توضیحاتی که از متن درباره رسول در سوره شمس بیان شد، برای رسول اکرم از منظر سوره شمس متنی نوشته شود. بعد از زمان داده شده متن‌ها خوانده شد و درباره‌شان صحبت شد.

صمیمت فضای جلسه با خواندن متن‌ها به وسیله خود اعضا و نویسندگان بیشتر شد.

در پایان درباره اینکه «کارگروه یادداشت های ادبی مدرسه دانشجویی حمد» روی شما حساب کرده عرایضی گفته شد مانند این که متن‌های خود را دست کم نگیرید و فراموش نکنید پیشرفت در متن نویسی با انس با قرآن و تدبر و همچنین ممارست در نگارش حاصل می‌شود.

۱۳۹۹/۸/۲۰ ،۰۳:۰۶:۳۵ +۰۰:۰۰آبان ۲۰ام, ۱۳۹۹|