کارگاه «معناشناسی خیر»

«بسم الله الرحمن الرحیم»

کارگاه «معناشناسی خیر» برگزار شد.

اولین کارگاه از کتب منظومه رشد با موضوع کتاب «معناشناسی خیر» در روز چهارشنبه ۷ مرداد ساعت ۱۰_۱۲ توسط آقای «دژبخش»، مدیر مدرسه «تزکیه و تعلیم» شد. در این کارگاه اعضای کادر این مدرسه و همچنین علاقمندانی که از طریق سایت اقدام به ثبت‌نام کرده بودند حضور داشتند.

آقای «دژبخش» در ابتدا به معرفی اجمالی فصول و تعریف صحیح و جامعی از کلید واژه‌های اصلی کتاب پرداختند و در ادامه کارگاه، مفاهیم این کتاب را در دو دسته زیر ارائه نمودند:

الف) تعریف خیر و لازمه‌های آن:

بر اساس ویژگیهایی که کلمه خیر در قرآن دارد در تعریف خیر می‌توان چنین گفت که خیر، نفعی است که با مقایسه بین دو یا چند چیز بر اساس اولویتی ترجیح داده می‌شود. درصورتی که آن اولویت بر اساس حکم خدا باشد آن نفع حقیقی خواهد بود و گرنه نفع غیر حقیقی است. بر این اساس شرّ، انتخاب نکردن بهترین نفع و ترجیح گزینه‌های غیر خیر را گویند که معادل انتخاب ضرر است.  

ب) مفهوم نفع و ضرر:

انسان از بدو تولد خود نسبت به نیازهایش واکنش نشان می‌دهد، آنچه به عنوان نیاز می‌شناسد لازم می‌داند که برطرف شود و برای برطرف کردن آن از خود رفتارهایی را بروز می‌دهد و اگر امکان دسترسی به آن را نداشته باشد بی‌قرار می‌گردد. از این منظر دو مفهوم نفع و ضرر برای انسان پدیدار می‌شود. نفع مساوی آن چیزی است که نیاز او را برطرف و ضرر آن چیزی است که او را از رسیدن به نیازش منع کند.

در پایان کارگاه مفاهیم ارائه شده به صورت زیر جمع‌بندی شد:

انسان دارای ساختاری است که اگر به هدایت نایل شود طریق کمال را به راحتی می‌پیماید و اگر این مسیر را طی نکند تمام امکانات هدایتی را در مسیر ضلالت مصرف می‌کند و اگر انسان مسیر خیر را نشناسد و آن را برنگزیند مسیر شرّ را با جدی‌ترین حالت طی می‌کند. از این رو انسان از یک سو می‌تواند به بهترین خلایق تبدیل شد و از سوی دیگر بدترین جنبده روی زمین گردد.

جهت دانلود صوت این جلسه کلیک نمایید:

کارگاه معناشناسی خیر

۱۴۰۱/۱/۲۰ ،۱۳:۰۰:۲۵ +۰۰:۰۰آبان ۱۰ام, ۱۳۹۴|