کارگاه «معناشناسی حٌسن»

«بسم الله الرحمن الرحیم»

کارگاه «معناشناسی حٌسن» برگزار شد.

پنجمین کارگاه از کتب منظومه رشد با موضوع کتاب «معناشناسی حسن» در روز دوشنبه ۱۳ مهر ۹۴ ساعت ۱۰_۱۲ توسط کادر مدرسه تزکیه و تعلیم (با نام جدید تفکر و تعقل) برگزار شد. در این کارگاه اعضای کادر این مدرسه و همچنین علاقمندانی که از طریق سایت اقدام به ثبت‌نام کرده بودند، حضور داشتند.

در ابتدای کارگاه مقدمه‌ای درباره جایگاه حسن در زندگی انسان به طوری که نردبان به اوج رسیدن انسان در راه کمال است و به او قدرت ملکوتی شدن می‌دهد، ارائه شد. در این مقدمه حسن را نه صرفا به معنای زیبایی و یا حتی نیکی بلکه به عنوان «جلوه گری وجود از موجود» به هر ظهوری که وجهی از هست و وجود را به نمایش گذارد گفته می‌شود.

بعد از این مقدمه، کلمه طیبه حسن در قرآن و روایات مورد بررسی قرار گرفت که در مجموع این تعریف در کتاب به دست آمده است: «حسن عبارت از جلوه یا بروزی شایسته و نیکوست که در ازای اعطا یا دریافت رحمت نمودار شده و موجب سعه رحمت و فضل و افزایش فراوان آن(رحمت و حسن) می‌شود.» براساس این تعریف، مفهوم حسن و شکر و نیز مفهوم حسن و حمد مفاهیمی نزدیک و وابسته به یکدیگر معرفی شدند. در ادامه کارگاه بنا به مرتبه وجودی حسن، در فصل‌های جداگانه‌ای، حسن در نظام احسن(حسن جلوه‌ای از اعطای وجود)، حسن در نظام حسن(حسن جلوه‌ای از انعکاس دریافت موجود)، حسن در نظام تحسین حسن(حسن جلوه‌ای از توان فطری انسان) و حسن در نظام احسان(حسن جلوه‌ای از صفات کمالی انسان) تعاریفی از حسن ارائه شد. و در پایان، برای مراتب شناخت حسن در قالب نمودار زیر جمع بندی ارائه گردید.

جهت دانلود صوت این جلسه کلیک نمایید:

کارگاه معناشناسی حسن

۱۴۰۱/۱/۲۰ ،۱۳:۰۰:۱۳ +۰۰:۰۰آبان ۱۰ام, ۱۳۹۴|