«بسم الله الرحمن الرحیم»
کارگاه فرآیندشناسی طیب برگزار شد.
چهارمین کارگاه از کتب منظومه رشد با موضوع کتاب «فرآیندشناسی طیب» در روز چهارشنبه ۲۵ شهریور ۹۴ ساعت ۱۰_۱۲ توسط کادر مدرسه «تزکیه و تعلیم» برگزار شد. در این کارگاه اعضای کادر این مدرسه و همچنین علاقمندانی که از طریق سایت اقدام به ثبتنام کرده بودند حضور داشتند.
در ابتدای کارگاه، ارائهدهنده مقدمهای به شرح زیر درباره تفاوت معناشناسی با فرآیندشناسی ارائه نمودند:
فرایند؛ یعنی نظام یکپارچهای که با پیمودهشدن مسیری هدفی خاص را محقق میکند و منظور از «فرایند» در «معنای کلمه» این است که مجموعهای از حقایق که توسط کلمه آشکار میشود در نظامی یکپارچه موردنظر قرار گیرد و حقیقت مشخصی در پرتو آنها تبیین شود. «فرایندشناسی»؛ یعنی شناخت یک موضوع در گسترهای میان مؤلفههای تشکیلدهنده معنای آن. بنابراین اولاً برای تحقق معنای کلمه، فرایند قائل شدهایم و ثانیاً شناخت آن را در بررسی مؤلفههای این فرایند مدنظر قرار میدهیم. تنها در صورت چنین شناختی است که توان تحلیل طیّب در ساحتهای مختلف و امکان جریانسازی آن به وجود میآید.
در ادامه کارگاه بعد از بررسی «معنای طیب» که در کارگاه قبل ارائه شد، با بررسی محورهای طیّبات در آیات قرآن دستهبندی از طیبات به صورت زیر ارائه گردید:
دسته اول: طیّباتی که به عنوان بستر رشد انسان و جامعهاند. (بستر طیّب)
دسته دوم:حقایقی که از جنس طیّباتاند و باعث فعالشدن طیّبات در انسان و جامعه میشوند. مانند رزق طیّب و ملائکه. (حقایق طیّب)
دسته سوم: حالاتی است که برای انسان و جامعه پس از درک طیّبات ایجاد میشود. (حالات طیّب)
دسته چهارم: صفاتی است که برای انسان و جامعه پس از درک طیّبات ایجاد میشود. (صفات طیّب)
دسته پنجم: نتایجی است که در اثر برخورداری از طیّبات نصیب انسان و جامعه میشود. (حیات طیّبه)
ضمنا برای هر دسته توضیحاتی ارائه و در پایان به سوالات شرکتکنندگان پاسخ داده شد.
جهت دانلود صوت این جلسه کلیک نمایید: