کارگاه «فرآیندشناسی خیر»

      «بسم الله الرحمن الرحیم»

کارگاه فرآیند شناسی خیر برگزار شد.

دومین کارگاه از کتب منظومه رشد با موضوع کتاب «فرآیندشناسی خیر» در روز چهارشنبه ۴ شهریور ۹۴ ساعت ۱۰_۱۲ توسط کادر مدرسه «تزکیه و تعلیم» برگزار شد. در این کارگاه اعضای کادر این مدرسه و همچنین علاقمندانی که از طریق سایت اقدام به ثبت‌نام کرده بودند حضور داشتند. ابتدای امر به مناسبت میلاد امام رضا (علیه‌السلام) کلیپی پخش گردید و بعد از صحبت‌های چند دقیقه‌ای جناب آقای «دژبخش» مدیر مدرسه «تزکیه و تعلیم»، راجع‌به کلیت کارگاه و پاسخ به نکات مطرح‌شده در فرم نظرسنجی، مباحث کتاب توسط کادر این مدرسه به صورت زیر ارائه گردید:

همانطور که در کتاب «معناشناسی خیر»، معنای خیر این گونه تعریف شد: خیر به معنای امری تفصیل‌یافته است که به نسبت سایر امور دارای ترجیح عقلی ست و پس از تعیین با معیار‌ها‌ی عقلی و معلوم کردن دقیق آن، گزیده شده و به مقام تحقق نائل می‌آید و در باب هر کدام از پنج مؤلفه خیر (تفصیل، ترجیح، تعیین، گزینش، تحقق) توضیحاتی ارائه شد که شرح هرکدام از آن‌ها در پنج فصل این کتاب تدوین گردیده است. در ادامه کارگاه در باب ارتباط هر مولفه با «ساختار وجودی انسان» و نیز مراحل و دوره‌های «رشد تفکر اجتماعی انسان» مطالبی بیان شد.

و در پایان به خاتمه کتاب با عنوان تبیین خیر پرداخته شد و توضیحات زیر ارائه گردید:

در نظام طولی خیر، براساس اسم تبارک خداوند که معنای برکت از آن نشأت می‌گیرد، هر موجودی برای انسان به‌اندازه بی‌نهایت قدرت خیر‌آفرینی خواهد داشت و به همین دلیل می‌تواند سببی برای او در تولید احسن عمل باشد. هر خیری که در نظام مراتب تبارک قرار دارد با سایر خیرها ارتباط دارد و همگی در منظومه‌ای قانونمند جلوه‌هایی از ذات ربوبی هستند و به دلیل این ارتباط که بین خیرات در نظام تکوین وجود دارد هر خیری که توسط انسان برگزیده شود به طور تکوینی بر مقدرات هدایتی او تاثیر مثبت خواهد داشت و به او کمک خواهد کرد که به خیرات بعدی واصل شود. طبیعی است اثر خیرات در هر زمینه متفاوت خواهد بود.

 

۱۴۰۱/۱/۲۰ ،۱۲:۵۹:۱۶ +۰۰:۰۰آبان ۱۰ام, ۱۳۹۴|