//, کارگروه یادداشت های ادبی - مدرسه حمد/گزارش جلسات هم‌نشینی با سوره نازعات در انجمن ادبی خوشه‌چینان وحی

گزارش جلسات هم‌نشینی با سوره نازعات در انجمن ادبی خوشه‌چینان وحی

بسم الله الرحمن الرحیم

اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَهَ وَ اَبِیهَا وَ بَعْلِها وَ بَنِیهَا

 

یکی از اهداف مهم نوشتن در مورد سوره‌ها، انس بیشتر با آنهاست.

هر کس بر اساس ساختار وجودی خود، به طریقی می‌تواند با یک سوره روبرو شده و ارتباط برقرار کند.

فردی ممکن است از طریق عالم آواها و نواهای سوره، تک تک آیات و کلمات را بر جان و دل خود بنشاند و با آن به اوج معرفت از سوره برسد.

شخصی نیز ممکن است با انس معنایی و گشت و گذار در معانی واژه‌ها و آیات، به کسب معرفت مورد نظر نائل آید.

«سوره نوشت» یک کنکاش علمی-ادبی است پیرامون یک سوره و آیات آن؛ به طوری که وقتی مخاطبی این سوره‌نوشت را می‌خواند تشنه‌ی آن سوره شده و با آن عطش خود را رفع نماید.

اینجا انجمن ادبی خوشه چینان وحی؛

میهمان سوره مبارکه نازعات؛

در انجمن ادبی خوشه‌چینان وحی هر سوره بر اساس کوتاه و بلند بودن آن یا بر اساس توقفی که طی جلسات بر آن صورت می‌گیرد، به طور میانگین بین ۸ الی ۱۰ جلسه دو ساعته مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جلساتی از ابتدای فروردین تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، به سوره مبارکه نازعات اختصاص یافت که در این جلسات روند کلی کار به شرح ذیل بود:

– ابتدا مطالعه سوره و بررسی ساده معنای کلمات و آیات سوره انجام گردید. در این مرحله افراد هر آنچه از معنای ظاهری سوره برداشت کردند را در متن‌های خود ابراز داشتند. در واقع این اولین برخورد با سوره بود که اکثرا منجر به نوشتن متونی برآمده از جوشش احساسات شد.

– سپس بر روی واژگان، جملات و آیات سوره درنگ بیشتری صورت گرفت. معنای واژگان، بررسی دقیق‌تری شدند و سوره بر مبنای موضوع، به دسته‌هایی تقسیم‌بندی شد. ارتباطات حاصل از این واژگان و آیات و دسته‌ها، در جملاتی که به آن «گزاره» گفته می‌شود، ثبت گردید و در پی آن متونی ادبی به نگارش در آمد.

– در گام بعد یک گزاره اصلی یا پیام شاخص از سوره مشخص گردید تا بر اساس آن، به نگارش سوره‌نوشت‌هایی پرداخته شود. در حقیقت این مرحله به نوعی سوره‌نوشت را جزئی‌تر و تخصصی‌تر نمود.

– در جلسه‌ای دیگر از جلسات، تمرین و ممارست برای نوشتن از غرض سوره بنا نهاده شد تا گزاره‌نویسی‌ها و متن نویسی‌های ریزتر و با ظرافت تدبری عمیق‌تری انجام گیرد.

هر یک از اعضای جلسه، در هر کدام از این مراحل، متن‌هایی ادبی را نگارش کردند که حاصل کار در مجموع، حدود یکصد سوره‌نوشت از سوره مبارکه نازعات شده است.

برخی از این متون، در جلسه‌ای مورد نقد و بررسی ادبی-تدبری قرار گرفت و اصلاحات و ویرایش‌های ادبی و محتوایی لازم بر روی آنها انجام گردید.

۱۴۰۰/۶/۲۵ ،۱۷:۰۰:۱۰ +۰۰:۰۰شهریور ۱۹ام, ۱۴۰۰|