اصلاح الگوی مصرف با نگاه به عموم جامعه

وضعیت محیط زیستی و الگوی نامناسب مصرف در کشور و اهمیت حفظ نعمت زمین و دوری از اسراف، ضرورت توجه و اقدام عملی در این حوزه را به ما گوشزد می‌کند.

در این راستا از ابتدای سال 1400 با همکاری برخی از خانواده‌های مدرسه قرآن و عترت گام اول طرح اصلاح الگوی مصرف در حوزه پسماند آغاز شد.

درگام نخست هدف شناسایی و اولویت‌بندی راهکارهای مختلف با استفاده از تجربیات و بازخوردهای مخاطبین طرح بود که به انجام رسید.گام دوم این طرح از طریق کانالی در فضای مجازی در حال پیگیری است.کانال سبک زندگی سبز با هدف تمرین رفتار جمعی مسئولانه در حوزه پسماند از خرداد ماه امسال ایجاد شد، در این کانال سعی برآن است که سلسله مراتب مدیریت پسماند در موارد زیر مورد بررسی قرار بگیرد :

1.اجتناب از تولید

2.کاهش از مبدا

3.استفاده مجدد

4.بازیافت

در بخش اجتناب از تولید بررسی تغییر رویکرد از خرید

1.اجتناب از تولید: اینکه ما در خریدهایمان طوری عمل کنیم که پسماند کمتری تولید کنیم.

2.کاهش پسماند از مبدا : به ما می آموزد که هنگام مصرف یک کالا یا ماده غذایی پسماند کمتری تولید کنیم. در این بخش در مورد مباحث جالبی مثل کاهش رطوبت  و کاهش  خطرات پسماند صحبت خواهیم کرد.

3.استفاده مجدد: نیاز به کمی خلاقیت داریم. به این فکر کنیم که چطور می‌توانیم از پسماندهایمان محصولات کاربردی و زیبا درست کنیم. مادران قهرمانان این عرصه هستند.

4.بازیافت: شناسایی پسماندهای بازیافتی و اصول تفکیک آنها هم آخرین گزینه ای است که باهم صحبت خواهیم کرد.

ما در این کانال سعی میکنیم به طور هفتگی یک راهکار عملی را به مخاطبین پیشنهاد میکنیم و در عین حال از اعضای کانال انتظار  داریم که تجربیات و فعالیتهای خودتان را با ما به اشتراک بگذارند تا همگی مصداق آیه “وَتَواصَوا بِالحَقِّ وَتَواصَوا بِالصَّبرِ” باشیم.

انشالله به یاری خدا بتوانیم تلاشی هرچند مختصر در اصلاح الگوی مصرف کشورمان برداریم.

 

برخی از حوزه‌­های اصلی جهت اصلاح و بهبود الگوی مصرف

۱۴۰۰/۸/۱۹ ،۱۲:۴۵:۵۸ +۰۰:۰۰آبان ۱۶ام, ۱۴۰۰|