طرح درس نویسی علوم پایه برای مدارس

 

گمان می رود با بهره مندی از تعاریفی که از خصوصیات پدیده‌های طبیعی در قران کریم آمده است بتوان دنیای شگفت انگیز هر یک از پدیده های طبیعت را برای دانش آموزان ملموس کرد، قدرت تاثیری که هر پدیده در جای جای آفرینش و در جهت ایفای نقش و بقای سایر پدیده های طبیعت دارد و قدرت تعامل و هم افزایی که با سایر پدیده ها برای پیش برد هستی دارد و… را نشان داد و از این دریچه تلاشی کرد تا هم نگاه و باور به خالق مدبر در فرزندان ما عمیق تر شود و هم انس بیشتری با پدیده ها در جهت چگونگی بهره مندی درست و بدون تباهی از آن ها کسب گردد.

 

 

مراحل کار

در گام اول به بررسی خصوصیات هر یک از پدیده ها از آیات قران می پردازیم و با استفاده از ظاهر آیات قرآن، مشاهده هر پدیده را از بیان خالق آن برای دانش آموز تسهیل کنیم.

در گام دوم سعی می کنیم با استفاده از اشاراتی که آیات قرآن به پدیده ها دارد به سرفصل هایی از موضوعات علوم پایه برسیم و ذیل آن مصادیق و مفاهیم خصوصیات پدیده را در جای جای هستی به اون نشان دهیم تا درک او از پدیده های هستی و قوانین حاکم بر آن ها تفصیل یابد.

در گام سوم مطالب بدست آمده را در قالب طراحی انواع اردوهای طبیعت گردی، تمرین، فعالیت، مهارت ورزی و آزمایش به ذهن ها نزدیک می‌کنیم.

در گام آخر سعی می‌کنیم با برانگیختن تفکر و درخواست ایده از دانش آموزان در مورد بکارگیری از پدیده، آن ها را به سمت طراحی پروژه و عملیات های گروهی و میدانی و کاربردی شدن علوم در جهت درست سوق دهیم.

شایان ذکر است در نظر داریم سیر این گام ها را متناسب با هر اقلیم ایران و مقطع تحصیلی دانش اموزان تفکیک کنیم و در قالب بسته اقلیمی هر منطقه ارائه کنیم.

در این بخش از معلمین محترم علوم پایه دعوت به همکاری می‌شود.

۱۴۰۰/۸/۱۹ ،۱۲:۵۳:۱۹ +۰۰:۰۰آبان ۱۹ام, ۱۴۰۰|