///کارگاه «رشد» در مدرسه روشنگر توسط استاد «اخوت»

کارگاه «رشد» در مدرسه روشنگر توسط استاد «اخوت»

«بسم الله الرحمن الرحیم»

کارگاه یک روزه دوره‌های «اول و دوم و سوم» رشد با ارائه استاد «اخوت»، در تاریخ ۹۴/۵/۲۷ در مدرسه دخترانه روشنگر «برای جمعی از معلمان همه مقاطع (دبستان و راهنمایی و دبیرستان)» و همچنین فعالین حوزه «تزکیه و تعلیم» برگزار شد.

در ابتدای این کارگاه، استاد «اخوت» مقدمه‌ای را درباره یکی از انواع تفکر انسان به نام «تفکر اجتماعی» یا همان تفکر عینی، که به معنای بهره‌مندی از جمع برای برآورده‌شدن نیازهای مادی و معنوی (هنر خوب‌زیستن با دیگران) است را عنوان فرمودند. در این مقدمه به مراحل تفکر اجتماعی و همچنین عوامل درونی و بیرونی موثر بر آن اشاره فرمودند. ایشان مبنای بحث تعلیم و تزکیه (پرورش هنر خوب زیستن با دیگران) را «مراحل بلوغ» و «مراتب رشد» دانسته و به بررسی تفاوت آن‌ها پرداختند. ایشان فرمودند که طی‌کردن مراحل بلوغ، لازمه طی‌کردن مراتب رشد است که «رشد» از جنس نور، نازل‌شدنی و فرآیند پس از هدایت است و «بلوغ» به معنای یک حرکت جهت‌دار رو به کمال می‌باشد. در ادامه ایشان مراحل بلوغ را که شامل‌:

مرحله اول: از پیش از تولد تا تکلم

مرحله دوم: دوره ادب و مشورت

مرحله سوم: بلوغ عقلی

مرحله چهارم: بلوغ عاطفی

مرحله پنجم: بلوغ لبی (مسئولیتی) 

مرحله ششم: بلوغ عبودیتی

می‌باشد را به همراه ویژگی‌های مختصری از هردوره، بیان فرمودند.

در پایان، ایشان به معرفی مراتب رشد که شامل ۶ مرتبه‌ی: طیب، خیر، حسن، ایمان، صدق و ولایت و همچنین ویژگی‌های هر یک از آن‌ها پرداختند.

در این کارگاه بعد از اشاره به مباحث بنیادی، نکات کاربردی آن بحث نیز مطرح شد و به سوالاتی که شرکت‌کنندگان مطرح می‌کردند، پاسخ داده شد.

۱۴۰۱/۱/۲۰ ،۱۳:۰۰:۳۵ +۰۰:۰۰مرداد ۲۸ام, ۱۳۹۴|