گزارش کارگاه «نگارش سوره نوشت»؛ خرداد 1402

بسم الله الرحمن الرحیم

گزارشی از کارگاه چهار جلسه‌ای «نگارش سوره نوشت» خرداد 1402

کارگاه «نگارش سوره نوشت» در راستای افزایش توانمندی‌های اعضای مدرسه دانشجویی حمد (هنر و ادبیات) به خصوص قرآن پژوهانی برگزار شده است که در دوره «مقدمات تدبر در قرآن» شرکت کرده‌اند.

این جلسات که در چهار عنوان زیر برگزار گردید:

  • از گزاره تا متن
  • نگارش برای عناوین از پیش تعیین شده
  • نگارش برای جامعی از عناوین
  • عنوان زدن

هدف از برگزاری این کارگاه این است که قدرت نگارشی را در فرد شکوفا کند تا بتواند پس از خوانش سوره‌های قرآن، یافته‌ها و محصول ارتباط معنوی خود با آیات آنها را به ثبت برساند.

این کارگاه که با شرکت حدود 30 نفر از اعضای دوره مقدمات تدبر در قرآن تشکیل شد، با ارائه خانم‌ها پورصالحی، طباطبایی نژاد و کاظملو برگزار گردید. در پایان هر جلسه نیز به نقد و بررسی هر یک از متون و عناوین اعضا پرداخته شد و راهکارهایی برای ارتقای متون به این عزیزان ارائه گردید.

در ضمن این کارگاه با محوریت سوره مبارکه عبس و تلاش برای ارتباط با این سوره طی شد. این سوره با توجه به تنوع موضوعی، چه در بستر فردی و اجتماعی، چه در بستر آفرینش و جریان وحی، سوره‌ای بسیار مناسب برای تمرین نگارش سوره نوشت است.

همچنین این کارگاه به عنوان کارگاه ضمیمه‌ایست که تمام بزرگوارانی که در دوره مقدمات تدبر در قرآن در مدرسه حمد شرکت می‌کنند ملزم به گذران این چهار جلسه هستند.

آنچه در این کارگاه به دنبال آن هستیم این است که در عمل و به شکل عینی با نگارش سوره نوشت بدانیم که هنرمند یا نویسنده، برای ارائه یک اثر هنری و ادبی پیش از هر چیز نیازمند ثبت صحیح یافته‌های خود از سوره است و پیش نیاز هر اثر هنری برخاسته از قرآن، ثبت سوره نوشت است.

۱۴۰۲/۵/۲ ،۱۴:۳۳:۲۵ +۰۰:۰۰مرداد ۲ام, ۱۴۰۲|