///ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان و نوروز 1403-مدرسه طبیب دوار

ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان و نوروز 1403-مدرسه طبیب دوار

یَا عَلِیُّ یَا عَظِیمُ یَا غَفُورُ یَا رَحِیمُ أَنْتَ الرَّبُّ الْعَظِیمُ‌

مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم السلام طبیب دوار در جهت بهره مندی از فضای نورانی ماه مبارک رمضان و اوقات فراغت ایام نوروز، برنامه های کارگاهی در طول هفته با محوریت کتب ساختاری را برگزار می کند. این دوره ویژه اعضای علوم پزشکی می باشد و لکن عموم نیز می توانند از برنامه ها استفاده بفرمایند.عناوین کتاب ساختاری که در این دوره تدریس می شود و نیز کارکرد آنها به شرح ذیل می باشد:

1- کتاب “تبیین عناصر ساختار وجودی انسان”

(هرگاه سخن از تزکیه نفس به میان می آید، نوعاً آن را ملازم با ترک محرمات و انجام واجبات می دانیم؛ درحالیکه مفهوم وسیع تر و جامع تری دارد که از لوازم آن رعایت خط قرمزهای عقلی و شرعی است. چنانچه در کتب لغت آمده: «زکو به معنای دور ساختن آنچه حق نیست و خارج کردن آن از متن سالم است و این مانند برطرف کردن رذایل و بدی ها از انسان و محیط اجتماعی اوست و همچنین مانند خارج کردن حقوق مردم از مال خویش یا خارج کردن باطل از متن حق است. فرق این کلمه با واژه های تطهیر و تهذیب در این است که در تطهیر نظر به پاک شدن از پلیدی هاست و در تهذیب نظر به حاصل شدن اخلاص و صلاح است اما در تزکیه نظر به دورساختن آن چیزی است که لازم است دور شود. مفاهیمی چون رشد، زیاد شدن، صلاح، طهارت، برکت و لیاقت که گاهی برای معنای این کلمه ذکر شده از آثار و لوازم آن است)

2-کتاب “تبیین عناصر ساختار وجودی جامعه”

(ساختار وجودی جامعه، همانند ساختار وجودی انسان، دارای هویتی با مؤلفه‌های مشخص، نظام‌مند و غایت‌مدار است که در صورت هدایت آن توسط مصلح واقعی به سمت صلاح و فلاح جاودانه یا همان هویت جمعی سوق می‌یابد و اگر به امامت مصلح حقیقی درنیاید، چاره‌ای جز نابودی و هلاکت نخواهد داشت. در کتاب حاضر سعی شده ضمن تبیین ساختار وجودی جامعه و معرفی مؤلفه‌های آن، مراحل رشد و هدایت هر جمعی در جملات کوتاه و مستند به آیات و روایات بیان شود.)

3- کتاب “آشنایی با ساختار  هستی”

(عالم هستی تماماً مظهر و جلوه اسماء الهی است که به‌واسطه رحمت عامه خداوند هستی یافته و به‌واسطه آن هستی خود را تداوم می‌بخشد. مهم‌ترین وجه تمایز میان انسان با دیگر موجودات نیز در فهم و شناخت همین حقیقت و عمل مبتنی بر آن است. از این رو است که حیات حقیقی انسان را حیاتی علمی و ادراکی بیان می‌دارند. کتاب حاضر سعی نموده است تا گام نخست را در راستای تولید و تبیین علم مبتنی بر قرآن و البته سیره و روایات اهل بیت عصمت و طهارت بردارد. بر این اساس در نگارش این کتاب، نخست پژوهش‌های گسترده و جامعی در خصوص مبانی و روش‌های تدبر در قران صورت گرفت، سپس محورهای اصلی تولید علم شناخته شد و در ادامه به بررسی و تبیین زیرمجموعه‌های هر یک از محورها پرداخته شده است)

4- کتاب”ساختار وجودی انسان از منظر ذکر”

(ساختار وجودی انسان از منظر ذکر، نگاهی ساختاری به حقیقت ملکوتی نازل‌شده انسان است که چیزی جز نزول حق در مراتب و رجوع به حق در مراتب نیست. بدین ترتیب انسان در این سیر به آن چنان اوجی می‌رسد که به مقام بی‌نهایت اجر و پاداش راه می‌یابد. طبیعی است غفلت و نسیان از این رجوع به حق منجر به دور شدن از فطرت و ملکوت شده و فرد را در معرض محرومیتی ابدی قرار می‌دهد. خواندن این کتاب در ابتدای شروع سیر مطالعاتی دعا توصیه می‌شود.)

مدرس: جناب آقای رضازاده

شروع دوره: همزمان با ورود به ماه مبارک رمضان

جهت ثبت نام لطفا فرم زیر را تکمیل بفرمایید و در انتهای فرم به پیوند کانال که برای عضویت شما ارائه شده دقت نمایید:

https://formafzar.com/form/nhm3t

جدول زمانبندی برگزاری کارگاه ها 

شنبــــــه ها  آشـــنایی با ساختـــــار هستـــــی از ساعت 14
یک شنبه ها تبیین عناصر ساختار وجودی جامعه از ساعت 14
دوشنـــبه ها تبیین عناصر ساختار وجودی انسان از ساعت 14
سه شنبه ها ساختار وجودی انسان از منظر ذکر از ساعت 14

جهت اطلاع از برنامه های مدرسه طبیب دوار می توانید در کانال زیر عضو شوید: https://ble.ir/tabibedavvar

۱۴۰۲/۱۲/۲۴ ،۱۱:۲۵:۰۷ +۰۰:۰۰اسفند ۱۹ام, ۱۴۰۲|