///جلسات طرح‌درس‌ نویسی براساس کتاب «با کودکان خود طیب سخن بگوییم»

جلسات طرح‌درس‌ نویسی براساس کتاب «با کودکان خود طیب سخن بگوییم»

«بسم الله الرحمن الرحیم»

کلاس طرح‌درس‌ نویسی پیش‌دبستان بر اساس کتاب «با کودکان خود طیب سخن بگوییم» با تدریس  استاد «احمدرضا اخوت» از مهر ماه آغاز و هر هفته در مدرسه قرآن و اهل بیت (علیهم‌السلام)  برگزار می‌گردد.

جزوه‌ی کلاس، هر هفته به‌روزرسانی می‌شود. جهت دریافت فایل پی دی اف کلیک کنید.

*****************************************************************************************************************************

  • جلسه اول: کلام

در این جلسه استاد «اخوت» به ضرورت شناخت هدف کلاس که «نوشتن طرح درس برای پیش دبستانی» است و لزوم مشارکت همه بزرگواران فعال و دغدغه‌مند کلاس در ارائه نمرین‌ها و اهتمام به تکالیف تاکید کردند.

«کلام» به‌عنوان محور و گام اصلی در تربیت معرفی شد و به تبع آن توانمندی خود مربیان پیش‌دبستانی و مهد در داشتن کلام طیب در تربیت کودک و تادیب نطق آن‌ها بسیار مهم است.

*تکلیف جلسه آینده:

۱٫ پرسشنامه‌ای تهیه شود برای ارزیابی یک معلم ایده آل

۲. به انداز چند صفحه درمورد علت انتخاب کلام به عنوان محور آموزش پیش دبستان را بنویسید.

برای دریافت صوت، کلیک کنید:

*****************************************************************************************************************************

  • جلسه دوم: عربی بودن کلام

اهمیت عربی بودن کلام: چرا کلام باید عربی باشد؟ 

خداوند قرآن را به عربی بودن نازل کرده تا رجوع به عقل امکان پذیر باشد، ساختار فهمی در انسان داده شده که وقتی مواجهه می شود با این کلام آن را می‌فهمد.

منظور از عربی بودن تنها لفظ آن نیست بلکه مفهوم آن هم مهم است و در واقع مفهوم عربی آن است که در وجود انسان گذاشته شده است.

فهم کلام انسان به ۲ شکل است، اعجمی: (غیر قابل فهم، مبهم) عربی: (قابل فهم یعنی آشکار)

*تکلیف جلسه آینده:

۱ . سیر شکل‌گیری کلام را کامل مطالعه کنیم و بپذیریم.

۲. معیارهای رشد در دوره‌ی اول را مطالعه کنیم به ترتیب الویت مشخص شود (بر اساس وحیانی بودن آن)

برای دریافت صوت، کلیک کنید:

*****************************************************************************************************************************

  • جلسه سوم: فعال‌سازی تفکر و رجوع به عقل

بچه‌ای که بتواند زنجیره‌ء کامل یک کار را انجام دهد می‌شود گفت تفکر او شکل گرفته است. تفکر یک سیر درونی و یک حرکت است که به عمل منجر می‌شود.

کار عقل معیارسازی رفتارهایی که کودک می‌بیند است. پس هست و نیست‌ها‌یی که به باید نباید‌ها ورود پیدا می‌کند را منطق عقل می‌گویند. شاخصه‌ی شکوفایی عقل در دوره‌ی اول وجود عنصر‌ی بنام پدر و مادر است در زندگی آن‌ها ‌که با منطق مهد جور در نمی‌آید، ‌اگر قرار بر بودن مهد است پس باید منطق آن شناساندن بیشتر این عنصر باشد نه اینکه جای آن را بگیرد، اگر در این صورت باشد رجوع به عقلش را ضعیف‌ می‌کند.

*تکلیف جلسه آینده: 

راجع به معیار *تفکر* و *رجوع به عقل*، برای بررسی *طرح درس و رفتار مربی* شاخص در بیاریم.

یعنی اینکه اگر یک طرح درس بخواهد از لحاظ تفکری و رجوع به عقل خوب باشد چه شاخصه‌هایی باید داشته باشد؟

اگر رفتار یک مربی بخواهد از لحاظ تفکری و رجوع به عقل خوب باشد چه شاخصه‌هایی باید داشته باشد؟

برای دریافت صوت، کلیک کنید:
*****************************************************************************************************************************
  • جلسه چهارم: جهت 

در بند  ۱۶ ام سند کودک آمده است: در منطق قرآن شکوفایی تفکر و رجوع به عقل و دستیابی به شکر، هدایت، ذکر، تقوا، رحمت و فلاح به عنوان غایت کمال انسان محسوب می‌شود. این بدان معناست که جهت‌گیری انسان باید به این سمت باشد.

در این جلسه استاد «اخوت» به تبیین و تفصیل هر یک از جهت‌ها پرداختند.

مثال: «رحمت بهره‌مندی از فیوضات الهی است.» یعنی:

مثلا توفیق پیدا می‌کنید بروید مشهد، کربلا… عمه دارید، خاله دارید… خیراتی که به آدم می‌رسد. مثلا انسان قرضی از او برداشته می‌شود، خانه‌دار می‌شود. به شکل یسر، آسانی و خوشی است … رحمت، نعمت قابل روئیت است.

*تکلیف جلسه آینده:

از طریق خواندن بخش لحن و القا از کتاب، سوالات زیر را پاسخ بدهیم:

۱. لحن چیست؟

۲. لحن و القا کجای کلام است؟

۳. نقش رفتارها در لحن چیست؟

۴. چگونه انتقال پیدا می‌کند؟

۵. چگونه تشدید یا تضعیف می‌شود؟ مثبت یا منفی

برای دریافت صوت، کلیک کنید:

*****************************************************************************************************************************

  • جلسه پنجم: لحن

آن چیزی که نطق را به کلام می‌کشاند، لحن است.
اگر کسی لحن کلامش را درست کند حتی اگر ساده حرف بزند، بیشترین تاثیر را روی فرد می‌گذارد.
لحن یعنی روح کلام است. طعم و مزه می‌دهد به کلام. حال کلام است.
لحن وابسته به موسیقی و آهنگ کلام است.
خیلی وقت‌ها، لحن ناهشیارانه است.
چون به تدریج استقرار می‌یابد در درون فرد.

همه‌ی کلام‌ها چیزی به اسم لحن دارند. آن لحن به غرض چسبیده است. نزدیکترین جزء کلام، غرض لحن است.

برای دریافت صوت، کلیک کنید:

*****************************************************************************************************************************

  • جلسه ششم: طرح درس

نوشتن طرح درس برای معلمین یا والدین متناسب با زمان‌بندی‌های مختلف می‌تواند باشد.

برای دریافت صوت، کلیک کنید:

*****************************************************************************************************************************

  • جلسه هفتم: طرح درس لحن

نوشتن طرح درس انواع لحن برای مادران با زمان‌بندی‌های مختلف برای کودکان از بدو تولد تا ۶، ۷ سالگی

برای دریافت صوت، کلیک کنید:

*****************************************************************************************************************************

  • جلسه هشتم: طرح درس لحن

نوشتن طرح درس انواع لحن برای مادران با زمان‌بندی‌های مختلف برای کودکان از بدو تولد تا ۶، ۷ سالگی

*****************************************************************************************************************************

  • جلسه نهم: اسم

نوشتن طرح درس انواع اسم برای مادران با زمان‌بندی‌های مختلف برای کودکان از بدو تولد تا ۶، ۷ سالگی بر اساس سوره مبارکه «نور» و دعای «کامل» حضرت زهرا(سلام الله علیها)

*****************************************************************************************************************************

 

۱۴۰۱/۱/۲۰ ،۱۲:۴۱:۱۸ +۰۰:۰۰بهمن ۱۵ام, ۱۳۹۸|