///همراهی با برنامه قرائت روزانه سوره مبارکه یس

همراهی با برنامه قرائت روزانه سوره مبارکه یس

جمعه ۲۹ فروردین ۹۹

قرائت سوره با محوریت آیات ۳۳ تا ۴۴

می توان قرائت امروز صبح را با توجه به مفاهیم ذکر شده در آیات ۳۳ تا۴۴ از این سوره انجام داد. خوب است قبل از قرائت سوره پیام های زیر را دنبال کنید.

 

 

 

 


پنج شنبه ۲۸ فروردین ۹۹

قرائت سوره با محوریت آیات ۱۳ تا ۳۲

پیشنهاد
می توان قرائت امروز صبح را با توجه به مفاهیم ذکر شده در آیات ۱۳ تا ۳۲ از این سوره انجام داد. خوب است قبل از قرائت سوره پیام های زیر را دنبال کنید.

 

 

 

 


چهارشنبه ۲۷ فروردین ۹۹

قرائت سوره با محوریت آیات ۶ تا ۱۲

 

می توان قرائت امروز صبح را با توجه بیشتر به مفاهیم ذکر شده در آیات ۶ تا ۱۲ سوره انجام داد. اگر شما هم می خواهید سوره را با محوریت این آیات قرائت کنید؛ خوب است قبل از قرائت سوره، پیام های زیر را دنبال نمایید.

دیروز صبح که توفیق قرائت جمعی سوره یس در کارگاه ابتدایی این سوره حاصل شد، سایر آیات با توجه بیشتر به مفاهیم آیات ۱ تا ۵ سوره مطالعه شد. در این آیات به قرآن حکیم قسم یاد شده تا بر رسالت و راه مستقیم پیامبر صلوات الله علیه تأکید نماید. در این آیات متوجه اهمیت قرآن حکیم، رسول، صراط مستقیم، عزت و رحمت شدیم.

 

در آیات ۶ تا ۱۲ سوره یس -که قرار است در قرائت امروز ما مرکز توجه باشند-؛ هدف از ارسال رسول و نزول کتاب – که در آیات قبل به آنها اشاره شد-، هوشیارسازی و انذار جامعه مطرح شده و در این آیات بر عاقبت افرادِ انذار پذیر و انذارناپذیر تأکید شده است.

طلب_جمعی

اگر بخواهیم همه آیات سوره را با توجه به مفاهیم آیات ۶ تا ۱۲ مطالعه کنیم؛ لازم است مؤلفه های زیر را حتماً در نظر داشته باشیم:
انذار، ایمان، ذکر، خشیت، حیات
در حقیقت در این بازخوانی سوره به دنبال راهکارهایی می گردیم که:
از غفلت خارج شویم و خشیت و تبعیت از ذکر را در خود تقویت کنیم .
حرکت در این راستا سبب می شود:
:: پذیرش انذار در ما بیشتر شود ؛
:: ما به حقایق ایمن شویم ؛
:: بهره ما از حیات بیشتر شود .

 

تداوم_ذکر_تداوم_مهمانی
:: راهکارها و نکاتی را که جهت غفلت زدایی، تقویت خشیت و تقویت تبعیت از ذکر دریافت می کنید، حتماً یادداشت کرده و برای مدیر کانال ارسال کنید تا سایر اعضا هم از این نکات بهره مند شوند.
انشالله نکات ارسالی سببی می شود برای تدوام ذکر نسبت به حقایق سوره مبارکه یس.

 

 

 

نکات مهارتی سوره یس

::۱-مسیر هدایت انسان ها با نزول قرآن
حکیم، بر پیامبر اکرم روشن شده است که تمسک به این مسیر سبب قیام انسان ها در راه حق می شود. روی آوردن به تعالیم قرآنی، به انسان حرکت و پویایی داده و او را از خمودگی و بی تفاوتی دور می کند.
::۲- تمسک به قرآن و سیره رسول خدا صلی الله علیه و آله، هم سبب برخورداری انسان از عزت و استحکام درونی و در نتیجه دوری از ذلت می شود و هم جریان نزول رحمت الهی را به دنبال دارد.
::۳-میزان پذیرش انسان و جامعه نسبت به حقایق وحی و قرآن، نشانه حیات است. اگر جامعه ای نسبت به حقایق قرآن، دافعه دارد یا بی تفاوت شده، ذکر در آن جامعه جریان ندارد. شاید این جامعه دچار موانع دست و پاگیری که افراد آن جامعه، برای خودشان ایجاد کرده اند، شده است. چنین جامعه ای هر قدر از عمل به حقایق قرآن دورتر شود، این موانع خودساخته برایش بیشتر شده تا جایی که به طور کامل از قرآن دور می شوند. به ظاهر زنده است اما روح حیات در آن جامعه وجود ندارد.
::۴- حقایق قرآن همگی ذکر هستند. به این معنی که حقایق مأنوس با فطرت انسان، هستند. موانع سبب می شوند که انسان از حقایق قرآن غافل شود.
::۵-مراد از خشیت رحمان به غیب، خشیت از خدا در عالم ماده (یعنی قبل از مرگ) و مشاهده عینی و آشکار حقایق است. که خود تاکیدی بر این است که باید به قرآن اعتماد کرد و حقایق آن را باور د اشت.

با توجه به دلایل بالا برای خشیت، تبعیت از ذکر و غفلت زدایی باید افراد جامعه هم به صورت فردی و هم به صورت جمعی نشانه های برائت از موارد زیر را در خود ایجاد نمایند.
:: روزمرگی (عدم قیام): مثال:عکس العمل نداشتن نسبت به رخدادهای کشور و جهان
::تزلزل و سستی (عدم قیام) : مثال: نگرانی ها و سسنی ها در زمان جهاد و یا در زمان سختی ها
::دوری گزینی و دافعه در برابر حقایق (سدّ) مثال: انتقادناپذیری، پذیرش اکاذیب
::بی تفاوتی نسبت به حرف حق (سواء) مثال: یکسان بودن حق و باطل و حتی ترجیح باطل
:: تکبّر و خودبینی (اغلال فی اعناق) مهم بودن منفعت های شخصی و بر اساس باورهای شخصی و عرفی عمل کردن چه حق باشد چه نه،خود را عقل کل دیدن
::نا امنی و بی اعتمادی افراد به یکدیگر و القاء این حس در جامعه (عدم ایمان) نشر اخبار کاذب در جامعه و القای حس اعتماد نداشتن به مسئولین
::ذلّت و شکست در برابر دشمنان (عزّت نداشتن) توجه نداشتن به توانایی های متخصصان داخلی، ترس از توان پوشالی دشمن
::رواج بی مهری (عدم رحمت) توجه نکردن به قشرهای کم برخوردار در جامعه، ترجیح منافع خود بر دیگران
همه این موارد نشانه هایی برای شناخت فرد یا جامعه مرده است.
راهکار رفع همه این آسیب ها، ابراز نیاز و اعتماد و تمسک به حقایق قرآن است.

 

تمرین های برای تقویت هشیاری در راستای غفلت زدایی، تبعیت از ذکر و خشیت:

::اجتناب از روزمرگی با محاسبه روزانه و ارزیابی رفتار و گفتار و باورهای خود.
::انتقادپذیری مخصوصا با ارتباط با مومنان و آنها را آینه خود دیدن و مستقیم یا غیر مستقیم باور و عمل خود را نقد کردن.
::سرعت در تغییر و اصلاح. با علم به اینکه تا خود را تغییر ندهیم اتفاقی نمی افتاد هر رفتار اشتباهی از خود پیدا کردیم سریعا تغییرش دهیم.

 


سه شنبه ۲۶ فروردین ۹۹

کارگاه ابتدایی

قرائت سوره با محوریت آیات ابتدایی ( آیات ۱ تا ۵ )

 

صوت کارگاه ابتدایی سوره مبارکه یس استاد چیت چیان ۲۶ فروردین۹۹ (mp3)

متن کارگاه ابتدایی سوره مبارکه یس استاد چیت چیان(pdf)

 

 

۱۳۹۹/۲/۳ ،۰۶:۳۷:۱۳ +۰۰:۰۰اردیبهشت ۳ام, ۱۳۹۹|