دوره تثبیت تدبری محفوظات

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

دوره مجازی تثبیت و تدبر در قرآن کریم

 

بی تردید حفظ آخرین کتاب آسمانی، دارای ارزش و اهمیت والایی است. به همین دلیل حافظ قرآن دارای مقامی بس ارجمند در آسمان و زمین است و به همان اندازه نیازمند همتی بسیار عالی و پشتکار فراوان نیز می‏‌باشد. لیکن تحکیم و تثبیت حفظ مهم تر از خود حفظ است؛ همان‌طور که حفظ پیروزی از اصل آن مهم‌­تر است.

برخی موارد از جمله همراه شدن با جمع، اتخاذ روش صحیح تثبیت و استفاده از ظرفیت­‌های تدبر در تثبیت، می‌­تواند به هموارتر شدن تثبیت کمک نماید. از این رو مدرسه دانشجویی قدر اقدام به برگزاری دوره تثبیت و تدبر در قرآن کریم نموده است.      

مخاطب دوره: بزرگسالانی که توفیق حفظ قرآن کریم را داشته­‌اند، مخاطب دوره تثبیت و تدبر در قرآن هستند. در صورت کمبود ظرفیت، حافظینی که دانشجو یا طلبه هستند، در اولویت می‌­باشند. گفتنی است این دوره به طور جداگانه برای برادران و خواهران برگزار می‌شود.

اهداف دوره:

     ۱- تثبیت محفوظات

    ۲- آشنایی با نگاه تدبری به سوره‌­های قرآن

    ۳- آشنایی با روش­‌های تدبر در قرآن

محتوای دوره: مهم‌­ترین محتوای این دوره در درجه اول خود سوره­‌های قرآن هستند. علاوه بر آن کتاب نظام هماهنگ سوره­‌های قرآن و مجموعه کتب روش‌های تدبر در قرآن به عنوان متن درسی در این دوره مورد استفاده قرار خواهند گرفت. همچنین نکات تفسیر المیزان ذیل آیات سوره‌­ها نیز به عنوان منبع کمک آموزشی ارائه خواهد شد. 

بازه زمانی دوره: مجموع دوره تثبیت و تدبر در قرآن کریم، دو ساله بوده و در آن یک دور همه سوره‌­های قرآن تثبیت شده و دوره عمومی روش­‌های تدبر در قرآن به مخاطبین ارائه می­‌گردد. این دوره در چهار بخش ارائه می­‌گردد:

  • بخش اول: تثبیت سوره‌­های ق تا ناس، به مدت ۱۵ هفته
  • بخش دوم: تثبیت سوره‌­های شعراء تا حجرات، به مدت ۲۲ هفته
  • بخش سوم: تثبیت سوره­‌های یونس تا فرقان، به مدت ۲۳ هفته
  • بخش چهارم؛ تثبیت سوره­‌های بقره تا توبه، به مدت ۴۰ هفته

شیوه اجرایی دوره: این دوره به صورت مجازی و در سامانه آموزش مجازی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت علیهم السلام برگزار می‌شود.

جلسات مربوط به پرسش محفوظات و مباحثه روش­‌های تدبر هر هفته به صورت برخط برگزار می­‌شود. علاوه بر آن منابعی که به تسهیل و تعمیق تثبیت و مطالعه کتب روش­‌های تدبر کمک می­‌نمایند؛ به صورت آفلاین در سامانه آموزشی بارگذاری می‌­شود.

شرایط حضور در دوره:

  • شرکت در جلسه توجیهی آشنایی با دوره
  • تکمیل فرم خود ارزیابی برای تعیین سطح حفظ (شرط ورود به گام‌های  بعدی دوره  موفقیت در گام‌های قبلی است  که با آزمون توسط مدرس دوره مشخص می‌گردد.)
  • اهتمام به حضور در جلسات برخط و مطالعه منابع
  • اختصاص حداقل یک ساعت به صورت روزانه برای امر تثبیت و پنج ساعت در هفته برای مطالعه روش‌­های تدبر

زمان جلسات برخط : در دوره خواهران که توسط سرکار خانم نوروزی ارائه می­‌گردد،این جلسات در روزهای دوشنبه از ساعت ۱۳ برگزار می‌شود. در دوره برادران که توسط آقای مختاری ارائه می­‌گردد، جلسات برخط در روزهای دوشنبه بعد از نماز مغرب و عشا ارائه می­‌شود.

 

شروع دوره: اواخر مهرماه (اولین جلسه: ۲۸ مهرماه)

 

مهلت ثبت نام در دوره به اتمام رسیده است.

 

۱۳۹۹/۸/۶ ،۲۰:۰۹:۳۲ +۰۰:۰۰مهر ۱۳ام, ۱۳۹۹|