دوره حفظ آیات کلیدی

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

دوره حفظ آیات کلیدی قرآن مجید

 

همه ما علاقه داریم قرآن را حفظ کنیم؛ چون می‌خواهیم بر اساس قرآن زندگی کنیم. اما گاهی شرایط ما اجازه نمی‌­دهد که به حفظ کل قرآن بپردازیم. مثلا نمی­‌توانیم در دوره های یک یا دو ساله حفظ کل شرکت کنیم. در این صورت می­توان در همان بازه یکساله یک دور سوره­‌های قرآن را خواند و به جای همه آیات یک سوره، آیات کلیدی آن را حفظ کرد. آیات کلیدی آیاتی هستند که بیانگر موضوع اصلی سوره بوده و اگر آنها را در خاطر داشته باشیم، گویی حرف اصلی آن سوره همیشه در جلوی روی ماست و می‌تواند مبنای عمل ما قرار گیرد.

دوره حفظ آیات کلیدی دوره ایست که ما را با ۱۱۴ سوره قرآن همراه می­‌کند، به­ گونه­‌ای که در این همراهی بتوان آیه یا آیات کلیدی هر سوره را به عنوان توشه خود برای زندگی برداشت کرد و آیاتی را که تداعی کننده کل سوره هستند، حفظ نمود.   

مخاطب دوره: اگرچه مخاطب این دوره عموم بزرگسالان هستند، لیکن دانشجویان در اولویت می­‌باشند. این دوره به طور جداگانه برای برادران و خواهران برگزار می‌شود.

اهداف دوره: ۱- حفظ آیات کلیدی سوره‌های قرآن

۲- آشنایی با موضوع اصلی و مهمترین درس هدایتی هر سوره در نتیجه یک دور ختم قرآن

۳- استخراج نکات عملی از سوره­‌ها و کاربست آن در زندگی

۴- آشنایی با مقدمات تدبر در قرآن

محتوای دوره: محتوای اصلی کتب حفظ آیات کلیدی سوره‌های قرآن ( شامل سه دفتر) و کتاب مقدمات تدبر در قرآن است.

چشم انداز دوره: افراد دانشگاهی و شاغل که امکان حضور در دوره‌های متمرکز حفظ و تدبر در قرآن را ندارند؛ می­‌توانند با حداقل زمان ( روزانه ۳۰ دقیقه) به ختم قرآن و حفظ آیات کلیدی آن موفق شوند. این دوره بستری مناسب برای عملیاتی شدن ختم قرآن سالیانه و حفظ آیات کلیدی از سوی چنین افرادی است. از سوی دیگر بعد از سال اول، گام‌های بعدی این دوره به ختم قرآن با زاویه­ نگاه­‌های دیگر و  حفظ آیات شاخص سوره­‌ها از آن زوایا می­‌پردازند.

بازه زمانی دوره: دوره حفظ آیات کلیدی برای بازه یک­ساله طراحی شده است. این دوره یکساله به پنج بخش تقسیم می‌­گردد:

  • نه هفته: سور طوال از سوره‌ی حمد تا سوره‌ی توبه
  • هشت هفته: سور مائه از سوره‌ی یونس تا سوره‌ی فرقان
  • ده هفته سور مثانی: از سوره‌ی شعرا تا سوره‌ی احقاف
  • هشت هفته سور مفصلات: از سوره‌ی محمد تا مرسلات 
  • هفت هفته : سور جزء سی

شیوه اجرایی دوره: این دوره به صورت مجازی و در سامانه آموزش مجازی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت علیهم السلام برگزار می‌شود. این دوره در اصل به صورت آفلاین برگزار می­‌شود؛ اگرچه جلسات توجیهی در ابتدای هر بخش از دوره به صورت برخط و با حضور ثبت نام کنندگان برگزار می‌گردد.

محتوای این دوره در قالب کتاب و فیلم آموزشی به شرکت کنندگان عرضه شده و در سامانه آموزشی مباحثه آفلاین توسط پشتیبانان دوره در خصوص سوره‌ها به ویژه نکات طهارتی آنها برگزار می‌­شود. آزمون حسن حفظ آیات کلیدی نیز بعد از هر بخش از دوره به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

زمان برگزاری جلسات برخط: روزهای یکشنبه از ساعت ۱۵ الی ۱۷

 

مهلت ثبت نام در دوره به اتمام رسیده است.

۱۳۹۹/۸/۲۴ ،۲۰:۳۵:۲۹ +۰۰:۰۰مهر ۱۶ام, ۱۳۹۹|