بسم الله الرحمن الرحیم
سیر مطالعاتی مورد نیاز مربیان، مبلغان و فعالان در عرصه شکوفایی نسل توحیدی
برای تقویت پشیتوانه های علمی و مهارت های آموزشی
شناخت انسان و تلاش جهت کمک به انسان ها برای هدایت و رسیدن به سعادت حقیقی کاری دشوار، اما شدنی است.
شاهد ممکن و میسر بودن آن ارسال رسولان الهی و وحی و کتاب های آسمانی برای مردم در عصر های مختلف با سطوح فکری و هوشی متفاوت است و هیچ دورانی بدون حضور ولی الهی نبوده است.
و شاهد بر دشوار بودن آن پیچیدگی های امر هدایت در همه دوران ها و فعالیت جدی نظام های باطل به تبعیت و ولایت شیطان است که هرگز لحظه ای انسان را به حال خود آسوده نگذاشته است.
از این رو ما، فعالان در جهت ارتقای فرهنگ و دین مداری جامعه که خود را با نیات خالصه رهرو انبیا و اولیای الهی میدانیم، باید بر خود واجب و لازم بدانیم که با مجاهدت های علمی و مطالعاتی خود را برای پاسخ به نیاز ها و ضرورت های جامعه توانمند کنیم.
و این جز با تدبر در قرآن، استفاده از روایات و سیره اهل بیت (ع) و مطالعه منابع قوی در ایجاد بینش کافی نسبت به این دو، میسر نیست.
از این رو مطالعات مستمری برای ارتقای علمی ما مورد نیاز است.
مطالعاتی که در ذیل ارائه میگردد از نظر الزام برای شرکت کنندگان در دوره تربیت مربی، الزامی نیست. اما بر هر فردی که قصد فعالیت اجتماعی و فرهنگی دارد مطالعه و استفاده از این منابع لازم و واجب و مورد نیاز است.
در مقابل هر یک از کتابهای زیر، توضیحات مختصر و لینک های لازم برای دسترسی به کتاب ارائه شده است.
عنوان کتاب | این کتاب برای چه کسی مورد نیاز است؟ | پیوند دسترسی |
|
طی کردن سطح عمومی دوره تدبر در قرآن؛شروع از:مقدمات تدبر در قرآن |
ضروری برای همه فعالان نسل توحیدی؛
داشتن برنامه منظم مطالعه قرآن و داشتن سیر تدبری مشخص برای تمام فعالان فرهنگی و نسل توحیدی ضرورت دارد. دستیابی به روش های انس و تدبر در قرآن برای هر مسلمانی ضروری است. و اهتمام به هدایت و داشتن سیر رشد شخصی همواره بر فعالیت اجتماعی مقدم است. همچنین برای فعالیت تخصصی علمی (آموزشی، پژوهشی و تبلیغی) دسترسی مستقیم به منبع هدایتی و تسلط بر قرآن ضروری است. در پایان سیر مطالعه این کتاب خواننده باید:
مدل پیشنهادی برای مطالعه:
|
دسترسی به صفحه کتاب | |
دورههای رشد تفکر اجتماعی:رشد، پیش از تولد تا آغاز تکلم؛دوره ظهور ولایت و تادیب |
ضروری برای همه فعالان نسل توحیدی؛
در این کتاب به مهمترین اصول رشد انسان در دوره اول زندگی و اصول ظرفیت سازی و هدایت پیش از تولد اشاره شده است. در پایان سیر مطالعه این کتاب خواننده باید:
مدل پیشنهادی برای مطالعه:
|
دسترسی به صفحه کتاب | |
اصول و مهارتهای بلوغ با هم بودن:مهارتهای بلوغ عاطفی با رویکرد ایمانگزینی |
ضروری برای همه فعالان نسل توحیدی؛
این کتاب که حاصل مجموعه جلسات استاد اخوت برای کاربردی سازی مهارت های بلوغ عاطفی (دوره چهارم رشد) است، کتابی بسیار کاربردی و مهارت های این کتاب با تکیه از روایات اهل بیت که مجموعه آن در کتاب بلوغ عاطفی است و سیره بندگان صالح خداوند طراحی شده و برای رشد مورد نیاز برای ارتقای روابط زوجین بسیار کارامد است.
در پایان سیر مطالعه این کتاب خواننده باید:
مدل پیشنهادی برای مطالعه:
|
دسترسی به صفحه کتاب | |
تبیین عناصر ساختار وجودی انسان |
مطالعه این کتاب بسیار حیاتی است برای:
افرادی که قصد دارند برای رشد خود، افراد دیگر و جامعه اقدامی کنند؛ این کتاب مولفه های مختلف ساختار وجودی انسان را با استفاده از یک جهانبینی توحیدی و استناد های قرآنی و روایی به صورتی بسیار مستدل و مستند ارائه کرده است. و بسیاری از شخصیت شناسی را میتوان با بخش های مختلف آن همسو دانست. در پایان سیر مطالعه این کتاب خواننده باید:
مدل پیشنهادی برای مطالعه:
|
دسترسی به صفحه کتاب | |
دورههای رشد تفکر اجتماعی:بلوغ عاطفی؛دوره اکرام و تالیف |
مطالعه این کتاب بسیار حیاتی است برای:
افرادی که قصد ارتقای رشد خود و جامعه را دارند؛ این کتاب جلد چهارم مجموعه دوره های رشد تفکر اجتماعی است که به دوره چهارم رشد انسان و بلوغ عاطفی پرداخته است. دوره های رشد تفکر اجتماعی منظور رشدی است که لزوما وابسته به سن نیست و منظور رشد حقیقی انسان بر اساس معیار هایی که خداوند خالق و حکیم برای انسان مقدر کرده و به وسیله وحی و معصومین آن را به انسان معرفی کرده است، میباشد. این کتاب مجموعه مستند به آیات و روایات معصومین (ع) درباره غایت های رشد انسان در دوره چهارم و هم راستا با دوره جوانی است. که ای بسا یک نوجوان 13 ساله به چنین رشدی میرسد و ای بسا بسیاری تا پایان عمر با بی توجهی به این حد از رشد از آن بی بهره باشند.
در پایان سیر مطالعه این کتاب خواننده باید:
مدل پیشنهادی برای مطالعه:
|
دسترسی به صفحه کتاب | |
سند خانواده |
مطالعه این کتاب بسیار حیاتی است برای:
افرادی که قصد فعالیت در حوزه خانواده داشته و نیازمند شناخت اصول کار هستند؛ سندها مجموعه ای از کتابهای مدرسه قرآن هستند که به صورت کلی سرفصل ها، اصول و روش کار کلی را در عرصه های مختلف مشخص کرده اند. مطالعه این کتاب به فعالان و دغدغه مندان حوزه خانواده کمک میکند تا موضوع خانواده را از دیدگاه توحیدی بررسی کرده و چشم اندازی برای اقدامات لازم در هر دوران خانواده از ازدواج توحیدی تا نسل توحیدی و بیوت توحیدی را بشناسد. در پایان سیر مطالعه این کتاب خواننده باید:
مدل پیشنهادی برای مطالعه:
|
دسترسی به صفحه کتاب | |
تبیین عناصر ساختار وجودی جامعه |
مطالعه این کتاب بسیار حیاتی است برای:
افرادی که قصد فعالیت فرهنگی، آموزشی و سیاست گزاری برای ارتقا یا حل مسائل اجتماع را دارند؛ این کتاب همانند کتاب ساختار وجودی انسان و ساختار وجودی هستی، به مطالعه مولفه های ساختار جامعه از دیدگاه قرآنی پرداخته و کارکرد مولفه های آن را به طور اجمالی شرح داده است. و الیته مانند دو کتاب دیگر، هر مولفه برای تشریح بیشتر نیاز به مطالعه کتب دیگری نیز دارد. اما مطالعه این کتاب دید روشنی از ساختار اجتماعی مردم به خواننده میدهد. در پایان سیر مطالعه این کتاب خواننده باید:
مدل پیشنهادی برای مطالعه:
|
دسترسی به صفحه کتاب | |
تفکر امّی |
مطالعه این کتاب بسیار حیاتی است برای:
افرادی که قصد شناخت اصول القا در دوران بارداری به فرزند را دارند. این کتاب با ارائه استنادات قرآنی و روایی شکلگیری ظرفیتهای تفکری و شخصیتی انسان را به و در یک سیر تفکری به شکل گیری زمینه های اصلی تفکر انسان از بطن مادر برداخته و نقش القا در دوران پیش از تولد به ویژه دوران بارداری را تشریح میکند. در پایان سیر مطالعه این کتاب خواننده باید:
مدل پیشنهادی برای مطالعه:
|
دسترسی به صفحه کتاب | |
سند بایستههای تربیت کودک طیب |
مطالعه این کتاب بسیار حیاتی است برای:
افرادی که قصد فعالیت در حوزه تربیت کودک و خانواده دارند؛ این کتاب نیز از مجموعه سندهای علمی و مشابه سند خانواده است که به اصول تربیت کودک در دوره اول رشد از جانب والدین و مربیان پرداخته است. خواننده با مطالعه این کتاب تسلط اجمالی بر منطق مجموعه مدرسه قرآن در حوزه تربیت فرزند پیدا خواهد کرد و مطالعه آن برای کار تربیتی ضروری است. در پایان سیر مطالعه این کتاب خواننده باید:
مدل پیشنهادی برای مطالعه:
|
دسترسی به صفحه کتاب | |
فرایندشناسی طیب |
مطالعه این کتاب بسیار مورد نیاز است برای:
افرادی که قصد ورود پژوهشی به حوزه تربیت فرزند و خانواده دارند؛ برای هر یک از دوره های رشد (6 دوره رشد) سه جلد کتاب تفصیلی برای تببین سیر رشد انسان، فرایند پیاده سازی آن و چگونگی نظام سازی آن در جامعه تدوین شده است. این کتاب به تشریح چگونگی فرایند پاده سازی مولفه های رشدی این دوره یعنی طیب و خبیث اشاره دارد. مدل پیشنهادی برای مطالعه:
|
دسترسی به صفحه کتاب | |
نظامسازی طیب |
مطالعه این کتاب بسیار حیاتی است برای:
افرادی که قصد دارند برای رشد خود، افراد دیگر و جامعه اقدامی کنند؛ برای هر یک از دوره های رشد (6 دوره رشد) سه جلد کتاب تفصیلی برای تببین سیر رشد انسان، فرایند پیاده سازی آن و چگونگی نظام سازی آن در جامعه تدوین شده است. این کتاب به تشریح چگونگی نظام سازی مولفه رشدی این دوره یعنی طیب در جامعه میپردازد. مدل پیشنهادی برای مطالعه:
|
دسترسی به صفحه کتاب | |
اصول و مهارتهای تربیت کودک ۲ تا ۷ سال با رویکرد طیبگزینی |
مطالعه این کتاب بسیار حیاتی است برای:
والدین، مربیان دوره اول رشد، روانشناسان، و افرادی که قصد فعالیت در حوزه تربیت کودک و خانواده دارند؛ این کتاب به بیان اصول تربیت و تعامل با کودک و ارائه باید و نباید ها در رفتار والدین و اطرافیان کودک میپردازد و با ارائه مثال ها و نکات کاربردی، به پیاده سازی اهداف رشدی کتاب های بالا در عملکرد خانواده پرداخته است. در پایان سیر مطالعه این کتاب خواننده باید:
مدل پیشنهادی برای مطالعه:
|
دسترسی به صفحه کتاب | |
با کودکان خود طیب سخن بگوئیم |
کتابب برای:
والدین، مربیان، روانشناسان، و پژوهشگران عرصه تربیت کودک؛ این کتاب با استفاده از زبان قرآن و تبدیل آن به زبان فطرت انسان، به روش طیب سازی کلام و بروزات خانواده نسبت به هم و نسبت به کودک پرداخته و به وسیله اصلاح و ارتقای کلام والدین، تاثیرات شگفتی در رشد فرزندان و حتی خود والدین ایجاد میکند. به عبارتی این کتاب، کتاب تربیت والدین و تربیت محیط خانواده است. در پایان سیر مطالعه این کتاب خواننده باید:
مدل پیشنهادی برای مطالعه:
|
دسترسی به صفحه کتاب | |
مبانی و روش های جهاد نرم؛ عملیات ابلاغ و القاء از طراحی تا اجرا |
مطالعه این کتاب بسیار حیاتی است برای:
افرادی که قصد طراحی فعالیتهای فرهنگی دارند.؛ |
دسترسی به صفحه کتاب | |
سند تعلیم و تزکیه |
مطالعه این کتاب بسیار حیاتی است برای:
معلمان، روانشناسان، و افرادی که نیاز به طراحی برنامه های آموزشی برای هر یک از دورههای مختلف رشد دارند؛ این کتاب با ارائه روش های تعلیم و تزکیه از قرآن و روایات، همراه با بیان مولفه های شاخص و غایت های دوره های رشد انسان، به بیان روش های آموزش و تعلیم و تزکیه پرداخته اسنت |
دسترسی به صفحه کتاب | |
تربیت جنسی در سایه عفاف |
مطالعه این کتاب توصیه میشود برای:
والدین، معلمان و سیاست گذاران فرهنگی و اجتماعی؛ این کتاب با بیانی علمی و به روز، به بیان اصول و معیار های تربیت جنسی کودکان و نوجوانان بر اساس رویکرد الهی و دینی پرداخته و علاوه بر آن با استناد بر منابع به روز علمی، به نقد روش های توصیه شده توسط جامع جهانی در حوزه تربیت جنسی پرداخته است. |
دسترسی به صفحه کتاب | |
بایستههای بیان مسائل جنسی بر اساس احکام الهی |
مطالعه این کتاب توصیه میشود برای:
والدین، معلمان و سیاست گذاران فرهنگی و اجتماعی |
دسترسی به صفحه کتاب | |
دورههای رشد تفکر اجتماعی: رشد، از تکلم تا بلوغ؛ دوره ظهور مشورت و ادب |
مطالعه این کتاب بسیار حیاتی است برای:
والدین، روانشناسان، سیاست گذاران آموزشی و پژوهشگران حوزه کودک در دوره دوم رشد. این کتاب جلد دوم مجموعه دوره های رشد تفکر اجتماعی است که به دوره دوم رشد انسان و مرحله شکوفایی کلام کودک تا بلوغ پرداخته است. این کتاب مجموعه مستند به آیات و روایات معصومین (ع) درباره غایت های رشد انسان در دوره دوم و هم راستا با حدود پیش دبستان تا ابتدای نوجوانی است. |
دسترسی به صفحه کتاب | |
دورههای رشد تفکر اجتماعی: بلوغ عقلی؛ دوره آراستگی به آداب و احسان |
مطالعه این کتاب بسیار حیاتی است برای:
والدین، روانشناسان، سیاست گذاران آموزشی و پژوهشگران حوزه کودک در دوره سوم رشد. ین کتاب جلد سوم مجموعه دوره های رشد تفکر اجتماعی است که به دوره سوم رشد انسان و مرحله شکوفایی عقل در انسان پرداخته است. این کتاب مجموعه مستند به آیات و روایات معصومین (ع) درباره غایت های رشد انسان در دوره سوم و هم راستا دوران نوجوانی است. |
دسترسی به صفحه کتاب |