دستاوردهای پژوهشی

پژوهش های انجام شده مرتبط با سوره مبارکه محمد صلی الله علیه و آله

معناشناسی افسردگی از دیدگاه قرآن

اختلالات در نظام قرآنی، عوامل اخلالگر در مسیر هدایت و رشد آدمی هستند و از این منظر، به‌طور ریشه‌ای با نگاه نشانه‌ای در عرف متفاوت هستند. افسردگی خمودی است که به‌واسطه عدم اعتماد به خدا و ضعف تفکر در فرد شکل گرفته و او را از سویی به احساس بی‌نتیجه‌بودن کارها و از سوی دیگر، به بی‌رغبتی و‌ عدم رضایت از زندگی و در‌نهایت به خواری درونی و غم فراگیر می‌کشاند.

عوامل زیربنایی، لازمه‌ای و نشانه‌ای به‌طور اختصاصی برای هر یک از انواع افسردگی‌ها متفاوت است. شش نوع افسردگی شامل افسردگی تطفیفی، سرشکستگی، مقایسه‌ای انزواطلبانه، ولایت‌ستیزی، معنوی و افسردگی ناشی از حقارت در ابعاد مختلف ادراکی، باوری، رفتاری، صفتی، توجهی و عاطفی ویژگی‌های خاص خود را دارا هستند. به این‌ترتیب، افراد افسرده‌ای که در ظاهر نشانه‌های یکسانی را تجربه می‌کنند، ممکن است دارای انواع متفاوتی از افسردگی باشند و در ریشه‌های علیّ اختلال و نحوه درمان آن در طبقه متمایزی قرار گیرند. شناخت عوامل ریشه‌ای و نشانه‌ای انواع شش‌گانه افسردگی، مسیر ارزیابی دقیق‌تر و درمان کوتاه‌تر را فراهم خواهد ساخت.

دریافت کتاب

درمان افسردگی از منظر قرآن کریم

افسردگی عارضه‌ای است که زندگی گوارای انسان را ناگوار ‌ می‌کند و برطرف کردن آن، زمینه‌ساز فعالیت‌های سازنده‌ی هدایت‌بخش خواهدبود، به همین دلیل درمان افسردگی از موضوعات مهم قابل پیگیری در قرآن و روایات است.
بر این اساس، کتاب پیش رو با پرداختن به مفاهیمی پایه چون شاکله، اختلال و صفات انسان در قرآن، به ارائه دو مرحله درمان عمومی و اختصاصی پرداخته است. این الگو مبتنی بر تشخیص انواع افسردگی که شرح آن در جلد اول این کتاب آمده، اهتمامی جدی را در راستای درمان سریع و صحیح افسردگی با مدد کلام وحی نشان می‌دهد.

دریافت کتاب

درمانگری افسردگی مبتنی بر قرآن

با اینکه بیش از صد سال از تحقیقات روانشناسی در حوزه تبیین افسردگی و درمان آن می‌گذرد، هنوز درصد بالایی از افراد تحت درمان دچار بازگشت شده یا اصلا بهبود نمی‌یابند. توجه به عوامل علیّ و ریشه‌ای (نه نشانه‌ای و همبسته) در درمان افسردگی، می‌تواند میزان موفقیت در درمان را بالا برده و نرخ بازگشت را کاهش دهد. کشف عوامل علیّ افسردگی از منظر قرآن و تبیین راهکارهای درمانی آن، از آن کتاب نورانی، نوید بخش مشاوران ودرمانگران برای مداخلات موثر و کوتاهتر است تا با مهارت یافتن در اجرای تکنیک‌های قرآنی نه تنها موجبات بهبودی بلکه موجبات سعادتمندی، رشد و هدایت را برای درمانجویان خود فراهم سازند.

دریافت کتاب

اصول و مهارت‌های شادکامی مبتنی بر قرآن و روایات

کتاب حاضر در تلاش است تا با بهره­ گیری از کلام وحی و روایات ائمه معصومین علیهم السلام به معنای شادکامی دست یافته مبانی، اصول، راهکارها و مهارت‌های دستیابی به آن را تبیین کند. معنای شادکامی در دو سطح حقیقی و کاذب به «ادراک یا احساس گشایش ناشی از فتح یا پیروزی است که به صورت آشکار (در چهره) یا پنهان (ادراک درونی) تجربه می‌شود و موجب انبساط خاطر می‌گردد»، اطلاق می­شود.

رفع نیازهای سودمندی، ارزشمندی، کرامت، ماندگاری، اصلاح، رعایت حق و اطاعت، موجب شادکامی است. قرآن  کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام بهترین مسیر رفع این نیازها و عمق بخشیدن به شادکامی را تبیین نموده‌اند. انواع شادکامی، هر یک انسان را با سطحی از رضایت و شادمانی درونی روبه رو می­کنند و هریک نشان‌دهنده سطحی از ایمان به خداوند متعال هستند. در این کتاب سعی بر این بوده است تا مهارت‌های دستیابی به انواع شادکامی همراه با مثال­ها و تمرین­های متعدد برای خوانندگان محترم ارائه شود.

دریافت کتاب

۱۴۰۲/۱۲/۲۶ ،۱۰:۴۵:۲۸ +۰۰:۰۰بهمن ۲۸ام, ۱۴۰۱|