دوره مقدمات تدبر در قرآن ویژه فعالان حوزه های تعلیم و تربیت

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

 

💠 چیستی کتاب مقدمات تدبر

کتاب مقدمات تدبر اولین کتاب از مجموعه کتاب های تدبر در قرآن است که به معرفی کلیاتی از تدبر و مراحل آن می پردازد. طهارت (دوری از پلیدی ها در باور و عمل) را به عنوان اصل و مقدمه و نتیجه تدبر در قرآن معرفی می کند و برای تحقق این طهارت با بهره مندی از سوره های قرآن کریم راهکارهای مشخصی مطرح می کند و پیشنهاداتی برای انس و برنامه ریزی برای تدبر ارائه می دهد.

 

 

💠 غایت کتاب

  • این کتاب در صدد است به کمک آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام به تبیین ضرورت رجوع به قرآن پرداخته و نیاز ما را به رجوع به این حقیقت متعالی فعال کند. چرا که فهم ما از معنای یک متن وابسته به نیاز و انتظاری است که ما در درونمان از آن کشف می کنیم.
  • غایت این کتاب و همه کتابهای مجموعه آموزش روشهای تدبر در قرآن، تقرب و نزدیکی به قرآن است.
  • در این کتاب می­آموزیم شرط بهره مندی از حقایق بالاتر، عمل به دانسته های قبلی است، لذا طی این طریق مستلزم پُرکردن فاصله علم و عمل است که در این کتاب با واژه «طهارت» معرفی شده است.
  • طبیعی است برای دستیابی به چنین حقیقتی باید برنامه ریزی کرد. بدون برنامه ریزی موفق به ایجاد بنایی با شکوه نخواهیم شد و صرفا ً دانسته هایی پراکنده و نامنسجم ایجاد خواهیم کرد که به اعمال صالح منتج نخواهند شد.

در مجموع می توان گفت دراین کتاب سعی شده که با دو بخش علمی وعملی، مباحث تدبر و به ویژه معنای تدبر برای فرد واضح و آشکار شود، به صورتی که پس از مطالعه این کتاب منظور از تدبر در قرآن را به خوبی درک کند.

💠 ساختار کتاب

  • بخش فاتحه و سه درس اول از کتاب، اصول و روش های کلی رجوع به قرآن را مطرح می کند. مطالعه دقیق این دروس می­تواند دید نسبتا جامعی نسبت به مطالعه قرآن به فرد ارائه دهد. همچنین «آداب قرائت قرآن» در بخش ملحقات تکمیل کننده مباحث مذکور است.
  • نه درس از کتاب به ارائه نه سوره ( سوره های فلق، ناس، نصر، ماعون، همزه، زلزال، ضحی، انشراح و عبس) پرداخته و سعی می­کند ضمن ارائه اجمالی از مراحل تدبر در هر سوره، موضوعی را متناسب با مضامین آنها برای به دست آوردن طهارت پیشنهاد کند.
  • در هر یک از این نه درس، بخش هایی چون مطالعه آیات سوره و ترجمه آن، مطالعه واژگان سوره، بررسی اعراب سوره، بیان مضامین سوره به صورت گزاره نویسی، مطالعه تفسیر سوره و جمع بندی و ارائه غرض سوره بیان شده است، و در پایان هر درس راهکار عملی طهارت مبتنی بر سوره پیشنهاد شده است. مطالعه دقیق و بالاخص عمل به مضامین سوره ها، راه را برای رسیدن به تدبر حقیقی ودانستن سایر روش های تدبر هموار می سازد.

💠 «گوهر نیاز» پیش نیاز مقدمات تدبر

خداوند در سوره مبارکه علق احساس بی­نیازی را عامل طغیان معرفی کرده است. بر همین اساس کسی می تواند از رهنمودهای قرآن بهره مند شود که:

  • خود را نیازمند به عمل بداند و نقش عمل در زندگی را به اندازه کافی بداند.
  • قرآن را کتابی بداند که به عمل دلالت می کند.
  • استخراج عمل از قرآن را امری لازم و حیاتی بداند که خداوند اذن آن را به او داده است.
  • گوهر نیاز در انسان اگر نسبت به چیزی شکوفا نشود، به آن چیز میل و گرایش پیدا نمی کند. پس اگر کسی خود را نیازمند عمل صالح مبتنی بر رأی خدا نداند، به صورت های مختلف بهانه می­آورد تا فهمی برای او در این زمینه حاصل نشود. به خلاف کسی که خود را نیازمند عمل می داند، چنین کسی به طور طبیعی به هر بهانه و دلیلی متوسل می شود تا به بهترین عمل دلالت یابد. چنین فردی می داند داشتن بهترین و نیکوترین عمل است که عامل نجات اوست. او میداند برای رسیدن به چنین عملی چاره­ای جز رجوع به خدا و رسول و اهل بیت علیهم السلام ندارد. زیرا دلالت ایشان می تواند او را به عملی متناسب با نقشه زندگی او واقف سازد.

💠 نحوه ارزیابی

غایت اصلی این کتاب و سایر کتابهای روش های تدبر، نزدیکی و تقرب به قرآن است. بنابراین هر کس باید خودش را با وضع سابقش بسنجد:

  • آیا وقوف فرد در سوره­ها بیشتر شده است؟
  • آیا حس نیاز به قرآن در زندگی در او افزایش یافته؟ آیا نسبت به سوره ها تعلق خاطر پیدا کرده است؟
  • آیا برای بهره مندی از قرآن در زندگی به برنامه ریزی منسجم و دارای امتداد رسیده است؟
  • چه تعداد از یافته های علمی فرد در این سوره ها وارد حوزه عمل شده اند؟
  • آیا برای بهره مندی از هدایت قرآن بر اساس سوره های این کتاب، طهارت لازم ایجاد شده است؟

 

 

 

 برنامه کلاس های مقدمات تدبر خواهران

⚠️ مهلت ثبت نام: تا 9 تیر ماه

⚠️ شروع دوره ها: از 10 تیر ماه

✅ کلاس های مجازی، به صورت آنلاین و در فضای اسکای روم برگزار خواهد شد.

✅ محل برگزاری کلاس های حضوری؛ مدرسه دانشجویی قرآن و عترت؛ واقع در میدان انقلاب، خیابان کارگر شمالی و یا مدرسه دانشجویی اهل بیت علیهم السلام؛ واقع در خیابان 16 آذر خواهد بود ان شاالله. مکان دقیق هر کلاس، در کانال آن کلاس اطلاع رسانی خواهد شد.

توجه: کانال های اطلاع رسانی مربوط به دوره ها، در پیام رسان بله خواهد بود. لذا بزرگواران قبل از اقدام به ثبت نام، حتما در پیام رسان بله عضو شوند.(نسخه وب یا نرم افزار)

توجه: دقت کنید پس از ارسال فرم ثبت نام، نشانی کانال کلاس برای شما نمایش داده می شود.حتما نشانی را برای خود ذخیره کنید و از طریق آن در کانال کلاس عضو شوید.

توجه: در صورتی که موفق به عضویت در کانال کلاس نشدید و همچنین برای پاسخگویی به سوالات احتمالی، می توانید به این شناسه در پیام رسان بله پیام دهید:   https://ble.ir/m_quranschool
و یا با این شماره تماس بگیرید.  09012522916

توجه: این دوره ها برای افراد در سنین دانشجویی به بعد برنامه ریزی شده است.(18 سال به بالا)

 

مخاطب کلاس حضوری کلاس مجازی
دانشجویان و فعالین حوزه تعلیم و تربیت شنبه ساعت 16 -18
خانم خدادادی
سه شنبه ساعت 15 – 17
خانم انصاری
دوشنبه ساعت 10 -12
خانم فلاح
چهارشنبه ساعت 18- 20
خانم قلی نژاد

 

 

🔴 لطفا توجه داشته باشید که تکمیل ثبت نام منوط به شرکت در جلسه اول (جلسه معارفه) است.

 

ثبت نام کلاس های حضوری

 

ثبت نام کلاس های مجازی(آنلاین) 

 

 

۱۴۰۲/۳/۲۴ ،۱۱:۳۶:۳۷ +۰۰:۰۰خرداد ۲۳ام, ۱۴۰۲|