یاربّ
چه باشکوه است دیدنِ گوهری ارزشمند برآمده از دل کوهی سخت، از دلِ خاک …
آن هنگام که دیده شود، درک شود، فهمیده شود، و نهایتاً ارزشگذاری شود.
و چه گرانقیمت است گوهرِ فضلها و استعدادهای انسان، که خداوند در او به ودیعه نهاده؛ آن هنگام که صیقل خورده و قابلیت ارائه شدن و بهرهمندی داشته باشد.
دوره مشفقین، دورهای است برای استفاده کردن از استعدادها و نعمتها و فضلهای شناخته شده در زندگی برای خود و اطرافیان.
دورهای است برای افرادی که میخواهند از قرآن در زندگی شخصی خود استفاده کرده و به اطرافیان بگویند، قرآن کتاب زندگی است و باید از آن بهره برد.
مدرسه علوم اجتماعی با هدف بهکارگیری از ظرفیتها، توانها و استعدادهای شناخته شده عزیزانِ علاقهمند به فعالیتهای اجتماعی؛ برگزار کنندهء دوره مشفقین است .
دورهای که در آن گام به گام همراه شما هستیم تا استعدادها و فضلهایتان قابلیت استفاده در بسترهای مختلف اجتماعی را پیدا کند.
علاقهمندان جهت ثبت نام دوره به آدرس زیر مراجعه نمایند:
سیر تدبّری و مطالعاتی دوره مشفقین – تسبیح
با انتخاب نام هر کتاب به صفحه ی معرفی آن کتاب منتقل خواهید شد.
|
تدبر | مدت اجرا
به هفته |
توان بدست آمده |
نحوه ارزیابی
|
خروجی تدبر | کتاب همراه | ادعیه همراه |
نیروی دوره تسبیح – 21 ماه 84 هفته | مقدمات تدبر در قرآن | 12+2 | عزم برای رجوع به قرآن و تدبر در آن به همراه تصمیم برای فراهم ساختن مقدمات آن | داشتن برنامه منظم برای قرآن خواندن به شیوه تدبر | ارائه یک سوره در قالب همایش | ساختار وجودی انسان
تفکر قرآنی |
دعای ایام هفته صحیفه حضرت زهرا سلام الله علیها
نهج البلاغه امیرالمؤمنین علیه السلام
|
روشهای تفکر در قرآن | 16+3 | ایجاد فهم گزاره ها نوشتن گزارههای درست از آیات | استخراج گزارههای منطقی از آیات یک سوره | ارائه سوره در بیوت نورانی | رشد 1
تفکر بنیادی |
||
تدبر کلمهای | 16+3 | عمق یافتن در کلمات قرآن فهم انواع تعریف و معرفی کلمات فهم سوره از مسیر فهم کلمات | کشف ارتباط کلمات یکی سوره | ارائه پژوهش بررسی واره فتنه از سوره عنکبوت | رشد 3
تفکر پرسشی |
||
تدبر سورهای | 14+2 | قدرت یکپارچه دیدن سوره
فهم ارتباط بین آیات یک سوره فهم نظام موضوعات سوره |
استخراج نظام موضوعات سوره | ارائه سوره در خوابگاهها و محافل ثابت دانشجویی به صورت منظم | بعد جنسیتی انسان
سوال؛ نقش پرسش در برانگیختن تفکر |
||
تدبر قرآن به قرآن | 14+2 | یکپارچه دیدن قرآن قدرت کشف ارتباط بین سوره ها با هم
شناخت انواع ارتباط بین کلمات، موضوعات، سورهها در قرآن فهم رابطه بین موضوعات در قران |
کشف ارتباط یک سوره و یک موضوع در کل قرآن | ارائه سوره در حضور مسئولین مدارس دانشجویی
ارائه تدبر دوره تسبیح |
برنامه ریزی و نظم |
سیر تدبّری و مطالعاتی دوره مشفقین – حمد
با انتخاب نام هر کتاب به صفحه ی معرفی آن کتاب منتقل خواهید شد.
تدبّر |
مدت اجرا به هفته |
توان بدست آمده |
نحوه ارزیابی |
خروجی تدبّر |
کتاب همراه |
ادعیه همراه |
|
دوره حمد – 22 ماه، 88 هفته | تدبّر مکّی | 25+3 | توان بررسی موضوعات مشترک دربین دسته سورهها و فهم منظومهای آن موضوعات | بررسی موضوع مشترک در دو تا چند سوره | پژوهش آخرتگرایی در سور طواسین | تدبّر در ساحت بیت
تفکر مشاهدهای |
ادعیه تعقیبات نمازها از صحیفه فاطمیه
صحیفه سجادیه
همراهی در نماز حفظ و یا اعمال عبادی مشترک مجمع مدارس قرآن و عترت |
تدبّر مدنی | 12+3 | کشف رابطه توحید تبیین شده در سوره با سایر موضوعات سوره و شناخت آسیبهای اجتماعی مانع جریانسازی توحیدی | شناسایی آسیبهای اجتماعی مانع جریانسازی توحید در یک سوره و به دست آوردن راههای برخورد با آنها | پژوهش شبه نظام آسیبها در سور مسبّحات و راهکارهای رفع آنها
|
تدبّر در ساحت جامعه
تفکر شنیداری |
||
تدبّر ادبی 1 | 12+3 | قدرت تحلیل قالبهای ادبی سوره در راستای غرض آن سوره | به دست آوردن گزارههای حقیقی برای اساس قالبهای ادبی یک سوره در راستای غرض آن سوره | پیاده کردن تدبّر ادبی1 روی سوره انتخابی برای تهلیل | 40 اقدام در صالح سازی اعمال
تفکر امّی |
||
تدبّر ادبی 2 | 12+3 | قدرت تحلیل قالبهای ادبی سوره در راستای غرض آن سوره | به دست آوردن گزارههای حقیقی بر اساس قالبهای ادبی یک سوره در راستای غرض آن سوره | پیاده کردن تدبّر ادبی2 روی سوره انتخابی برای تهلیل | زیرکی در میدان انتخاب | ||
تدبّر روایی | 12+3 | قدرت روایت و دعایابی برای سورهها و قدرت سورهیابی برای دعاها و روایتها | به دست آوردن سورهای به همراه کشف حقایق آن برای دعا یا روایتی و به دست آوردن روایتها و دعاهایی برای سورهای | جهاد نرم |