یا ربّ
سپاس خداوندی را که سخنوران نیز از ستودن او عاجزند و حسابگران از شمارش نعمتهای او ناتوان و تلاشگران از ادای حق او درمانده.
خداوندی که خلقت را آغاز کرد و موجودات را آفرید، بدون آنکه نیاز به فکر و اندیشهای داشته باشد و یا از تجربهای بهره برد. انسان را اعضاء و جوارحی بخشید که در خدمت او باشند و ابزاری عطا فرمود که آنها را در زندگی بهکار گیرد. قدرت تشخیص به او داد، تا حق و باطل را بشناسد.
خداوند پیمان وحی را از پیامبران گرفت تا امانت رسالت را به مردم برسانند و آنها را مبعوث کرد تا نعمتهای فراموش شده را به یاد آورند و با ابلاغ احکام الهی، حجّت را بر مردم تمام نمایند و توانمندیهای پنهان شده عقلها را آشکار سازند و نشانههای قدرت خدا را معرفی کنند.
حال به پاس نعمتها و استعدادها و توانهایی که خداوند عطایمان کرده، در صدد هستیم در جهت پُر کردن شکافهای اجتماعی، فرهنگی و علمی جامعه، از آنچه خداوند در وجودمان به ودیعه نهاده؛ در راستای برطرف کردن موانع و شکافها بهره گرفته و علاوه بر آن با انفاق علمی، خود را مشمول فرمایش امیرالمؤمنین نماییم که “علم با بخشش فزونی گیرد”.
و
ستایش میکنیم خداوند را برای تکمیل نعمتهای او، و تسلیم بودن در برابر بزرگی او، و ایمن ماندن از نافرمانی او، و در رفع نیازها از او یاری میطلبیم. زیرا آن کس را که خدا هدایت کند هرگز گمراه نگردد، و آن را که خدا دشمن دارد هرگز نجات نیابد، و هر آن کس را که خداوند بینیاز گرداند، نیازمند نخواهد شد.
دوره آموزشی منفقین، دورهای است برای استفاده کردن از استعدادها، نعمتها و فضلهای شناخته شده در جامعه، به نیت پُر کردن شکافهای اجتماعی.
این دوره، مختص افرادی است که میخواهند متدبّرانه از قرآن و آموزههای آن در رفع معضلات و آسیبهای اجتماعی و شکافهای اجتماعی استفاده کنند.
مدرسه علوم اجتماعی با هدف انفاق علمی جهت پُر کردن شکافهای اجتماعی و فرهنگی، دوره منفقین را برگزار مینماید.
علاقهمندان جهت ثبت نام دوره به آدرس زیر مراجعه نمایند:
سیر تدبّری و مطالعاتی دوره منفقین – تسبیح
با انتخاب نام هر کتاب به صفحه معرفی آن کتاب منتقل خواهید شد.
|
تدبّر | مدت اجرا به هفته | توان بدست آمده |
نحوه ارزیابی
|
خروجی تدبّر | کتاب همراه | ختم قرآن | ادعیه همراه |
دوره تسبیح – 21 ماه 84 هفته | مقدمات تدبّر در قرآن | 12+2 | عزم برای رجوع به قرآن و تدبّر در آن به همراه تصمیم برای فراهم ساختن مقدمات آن | داشتن برنامه منظم برای قرآن خواندن به شیوه تدبّر | ارائه یک سوره در قالب همایش | ساختار وجودی انسان
تفکر قرآنی |
ختم لمسی قرآن/ ختم با توجه به گزارههای عملی و طهارتی هر سوره |
اصول کافی
پیگیری یکی از جلسات عمومی استاد اخوت
همراهی در ادعیه و نمازهای اشتراکی مجمع مدارس قرآن و عترت مانند نماز حفظ / سوره ص پنجشنبه اول ماه |
روشهای تفکر در قرآن | 16+3 | ایجاد فهم گزارهها/ نوشتن گزارههای درست از آیات | استخراج گزارههای منطقی از آیات یک سوره | ارائه سوره در بیوت نورانی | رشد 1
تفکر بنیادی |
ختم قرآن با توجه به انتخاب قوانین در قرآن/ ختم قرآن با توجه به فضای کلی سوره | ||
تدبّر کلمه ای | 16+3 | عمق یافتن در کلمات قرآن / فهم انواع تعریف و معرفی کلمات / فهم سوره از مسیر فهم کلمات | کشف ارتباط کلمات یک سوره | ارائه پژوهش بررسی واره فتنه از سوره عنکبوت | رشد 3
تفکر پرسشی |
ختم قرآن با توجه به انتخاب کلمات مهم در سورهها/ ختم سورهها با رویکرد یافتن آیه و کلمه غرر هر سوره و نظام کلمات سوره | ||
تدبّر سورهای | 14+2 | قدرت یکپارچه دیدن سوره /
فهم ارتباط بین آیات یک سوره / فهم نظام موضوعات سوره |
استخراج نظام موضوعات سوره | ارائه سوره در خوابگاهها و محافل ثابت دانشجویی به صورت منظم | بعد جنسیتی انسان
سوال؛ نقش پرسش در برانگیختن تفکر |
ختم قرآن با توجه به انتخاب غرر آیات هر سوره+ توجه به فواتح و خواتم سورهها/ ختم با شناسایی آیه کلیدی و غرر هر سوره/ دستهبندی و رنگی کردن سورهها/ ختم با یک نوع دستهبندی مشخص/ شناسایی آیه احکامی در هر سوره/ ختم براساس ساختار وجودی انسان، ناس یا هستی/ ختم براساس ساختارهای دیگر مانند حکمت، رشد و… | ||
تدبّر قرآن به قرآن | 14+2 | یکپارچه دیدن قرآن/ قدرت کشف ارتباط بین سورهها با هم /
شناخت انواع ارتباط بین کلمات و موضوعات سورهها در قرآن / فهم رابطه بین موضوعات در قرآن |
کشف ارتباط یک سوره و یک موضوع در کل قرآن | ارائه سوره در حضور مسئولین مدارس دانشجویی
ارائه تدبّر دوره تسبیح |
نظم و برنامه ریزی در مراحل زندگی | ختم قرآن براساس موضوعات اصلی سورهای از سورههای جزء 30/ ختم با واژگان کلیدی یک سوره کوچک/ ختم سورهها براساس غرض یک سوره خاص |
سیر تدبّری و مطالعاتی دوره منفقین – حمد
با انتخاب نام هر کتاب به صفحه ی معرفی آن کتاب منتقل خواهید شد.
تدبّر | مدت اجرا به هفته | توان بدست آمده | نحوه ارزیابی | خروجی تدبّر | کتاب همراه | ختم قرآن | ادعیه همراه | |
دوره حمد – 22 ماه، 88 هفته | تدبّر مکّی | 25+3 | توان بررسی موضوعات مشترک دربین دسته سوره ها و فهم منظومه ای آن موضوعات | بررسی موضوع مشترک در دو تا چند سوره | پژوهش آخرت گرایی در سور طواسین | تدبّر در ساحت بیت
تفکر مشاهدهای |
ختم قرآن با توجه به انتخاب غرر آیات در دسته سورهها/ ختم براساس فواتح مشترک سورهها |
اصول کافی
پیگیری جلسات پنجشنبه شب استاد اخوت
پیگیری یکی از جلسات عمومی استاد اخوت
پیگیری نمازها و ادعیه مشترک و عمومی مجمع مدارس قرآن و عترت مانند نماز حفظ / سوره ص پنجشنبه اول ماه
|
تدبّر مدنی | 12+3 | کشف رابطه توحید تبیین شده در سوره با سایر موضوعات سوره و شناخت آسیب های اجتماعی مانع جریان سازی توحیدی | شناسایی آسیب های اجتماعی مانع جریان سازی توحید در یک سوره و به دست آوردن راه های برخورد با آن ها | پژوهش شبه نظام آسیب ها در سور مسبّحات و راهکارهای رفع آن ها
|
تدبّر در ساحت جامعه
تفکر شنیداری |
ختم براساس اسماء و صفات الهی در هر سوره )درخت اسماء(/ ختم براساس آسیبشناسی یک معضل اجتماعی/ بررسی امام در هر سوره | ||
تدبّر ادبی 1 | 12+3 | قدرت تحلیل قالب های ادبی سوره در راستای غرض آن سوره | به دست آوردن گزاره های حقیقی برای اساس قالب های ادبی یک سوره در راستای غرض آن سوره | پیاده کردن تدبّر ادبی 1 روی سوره انتخابی برای تهلیل | 40 اقدام در صالح سازی اعمال
تفکر امّی |
ختم براساس انواع جملات هر سوره/ استخراج قالب ادبی و بیانی هر سوره و ربط آن با غرض سوره/ بررسی لحن سورهها | ||
تدبّر ادبی 2 | 12+3 | قدرت تحلیل قالب های ادبی سوره در راستای غرض آن سوره | به دست آوردن گزاره های حقیقی برای اساس قالب های ادبی یک سوره در راستای غرض آن سوره | پیاده کردن تدبّر ادبی 2 روی سوره انتخابی برای تهلیل | زیرکی در میدان انتخاب | ختم قرآن با توجه به انتخاب قیود مهم در هر سوره/ ختم قرآن با توجه به انتخاب ادات مهم در هر سوره/ استخراج قالب ادبی و بیانی هر سوره و ربط آن با غرض سوره/ ختم براساس حروف ربط/ بررسی لحن سورهها | ||
تدبّر روایی | 12+3 | قدرت روایت و دعایابی برای سوره ها و قدرت سوره یابی برای دعاها و روایت ها | به دست آوردن سوره ای به همراه کشف حقایق آن برای دعا یا روایتی و به دست آوردن روایت ها و دعاهایی برای سوره ای | جهاد نرم | ختم قرآن با توجه به مهمترین موضوع در هر سوره/ ختم بر اساس ثواب قرائت هر سوره |
سیر تدبّری و مطالعاتی دوره منفقین – تهلیل
|
تدبّر | مدت اجرا به هفته | توان بدست آمده | نحوه ارزیابی | کتاب همراه | ختم قرآن | ادعیه همراه |
دوره تهلیل – 20 ماه، 80 هفته | تهلیل | 30 | بررسی ابعاد یک سوره / قدرت تفکر عمیق و ممتد / درک انس با یک سوره | برنامهریزی و اجرای دقیق برای انس و تدبّر و تدوین حقایق یک سوره | اصلاح رویکرد رجوع به قرآن
ساختار وجودی انسان از منظر ذکر ساختار وجودی انسان از منظر عقل تدبّر در اسماء تدبّر در کتاب تدبّر در آیات تدبّر در کلمه تدبّر در کلام شکلگیری امّت استقرار امّت سیر شکوفایی امّت جلد 1 تا 3 شاکله (معنا و فرآیند) شاکله نفس شاکله جمع شاکله جریان- سبک زندگی کوثرانه شاکله جمعهای رشدآفرین |
تسلط روی سوره انتخابی برای تهلیل
شامل همه رویکردهای قبل و نحوه خوانش سوره انتخابی برای تهلیل در کل قرآن برنامهریزی برای ختم قرآن متناسب با طراحی عملیات تخصصی |
انتخاب یک کتاب روایی و مطالعه آن
همراهی در ادعیه و نمازهای مشترک مجمع مدارس قرآن و عترت
پیگیری جلسات پنجشنبه شبها
پیگیری یکی از جلسات عمومی استاد اخوت
پیگیری یکی از جلسات تخصصی استاد اخوت |
تدبّر در قالبهای ادبی کلام
(تدبّر ادبی3) |
12+2 | ایجاد تحول در نگاه به سورهها به واسطه درک عمیق ادبیات آن | ارتقای گزارههای سوره تهلیل با عمیقتر شدن دید ادبی | ||||
شیوه دستیابی به گزارههای یقینی | 12+2 | ایجاد تحول در نگاه به سورهها به واسطه ارتقای دقت در فهم، تعمیم فهم و ارتقای فهم یک سوره | اصلاح و ارتقای گزارههای سوره تهلیل با عمیقتر شدن دید برهانی | ||||
رجوع به کتاب برای پاسخگویی به مسائل زندگی | 8+2 | ایجاد تحول در نگاه به سورهها به واسطه کشف نظام پاسخگویی سورهها | اصلاح و ارتقای گزارههای سوره تهلیل با عمیقتر شدن دید پژوهشی | ||||
تفصیل | 8+2 | ایجاد تحول در نگاه به سورهها به واسطه درک نظام تفصیل در سوره | اصلاح و ارتقای گزارههای سوره تهلیل با عمیقتر شدن دید تفصیلی |
سیر تدبّری و مطالعاتی دوره منفقین – تکبیر
|
تدبّر | مدت اجرا به هفته | توان بدست آمده | نحوه ارزیابی | کتاب همراه | ادعیه همراه |
دوره تکبیر دوره پیاده سازی- 52 هفته | عمل | 8 | توجه به جنبههای عملی سورهها و راهبردی خواندن سورهها | عمل تفصیلی و دقیق بر اساس سوره |
کتابهای تخصصی درباره عملیات انتخابی
|
مطالعه یک کتاب روایی
پیگیری ادعیه و نماز مشترک مجمع
شرکت در یک جلسه عمومی استاد اخوت
پیگیری سخنرانی شب جمعه
پیگیری یک مبحث تخصصی استاد اخوت |
عملیات | 16+4 | فهم مختصات سوره به منظور عملیاتی کردن آن | انجام عملیات بر اساس یک سوره ترجیحاً به صورت جمعی | |||
عرصهسازی | 8 | توجه به مفهوم عرصه و توان عرصهسازی بر اساس سوره های قرآن | آمادگی برای عرصهسازی در امور محوله به شکل طرح و ایده | |||
نظامسازی | 8 | توجه به مفهوم نظام و توان نظامسازی بر اساس سورههای قرآن | آمادگی برای نظامسازی در امور محوله به شکل طرح و ایده |