دوره منیبین

یاربّ

سلام بر بندگان مخلِص خداوند که به سوی او رو کرده، خدا را خالصانه عبودیت می‌کنند. آن­هایی که دست­گیری می‌کنند از مشتاقانِ راه حق، و قیام می‌کنند برای نشر قرآن و جاری کردن آن در بسترهای زندگی.

دوره منیبین، به عنوان دوره تخصصی، با ارائه سیر مطالعاتی فشرده، مختص افرادی است که قصد دارند به طور جدی متناسب استعدادها، نعمت­‌ها و فضل‌­های خود، در عرصه­‌ای وارد کار شده و طبق نقشه علوم اجتماعی به فعالیت بپردازند.

لذا سیر ارائه شده، صرفاً پیشنهادی از طرف این مدرسه است، و چنان­چه افراد بتوانند بهتر از آنچه در نظر گرفته شده اجرا کنند؛ مانعی وجود ندارد.

مدرسه علوم اجتماعی دوره منیبین را به طور تخصصی برای افرادی برگزار می‌کند که ضمن تعهد کاری، دارای برنامه مشخصی بوده و به عرصه­‌ای علاقه‌مند بوده و یا در عرصه‌­ای به طور تخصصی فعالیت دارند.

سیر مطالعه تدبّری پیشنهادی در ادامه آمده است.

 

علاقه مندان جهت ثبت نام و ارتباط با پشتیبان دوره از طریق شناسه زیر در پیام رسان بله اقدام نمایند:

شناسه نُسُک در پیام‌رسان بله

 

سیر تدبّری و مطالعاتی دوره منیبین – تسبیح

 

 

تدبّر مدت اجرا

به هفته

توان بدست آمده نحوه ارزیابی خروجی تدبّر ختم قرآن ادعیه و نمازهای حضرت فاطمه سلام الله علیها
دوره تسبیح – 21 ماه 84 هفته مقدمات تدبّر در قرآن 2+12 عزم برای رجوع به قرآن و تدبّر در آن به همراه تصمیم برای فراهم ساختن مقدمات آن داشتن برنامه منظم برای قرآن خواندن به شیوه تدبّر ارائه یک سوره در قالب همایش ختم لمسی قرآن/ ختم با توجه به گزاره‌های عملی و طهارتی هر سوره حرز حضرت فاطمه و دعایی در مطلق سوال به همراه نماز حفظ
روش‌های تفکر در قرآن 3+16 ایجاد فهم گزاره­‌ها

نوشتن گزاره‌­های درست از آیات

استخراج گزاره­‌های منطقی از آیات یک سوره ارائه سوره در بیوت نورانی ختم قرآن با توجه به انتخاب قوانین در قرآن/ ختم قرآن با توجه به فضای کلی سوره دعای روزهای هفته به همراه نماز روز جمعه با دعای استغفار
تدبّر کلمه­ ای 3+16 عمق یافتن در کلمات قرآن / فهم انواع تعریف و معرفی کلمات / فهم سوره از مسیر فهم کلمات کشف ارتباط کلمات یک سوره ارائه پژوهش بررسی واره فتنه از سوره عنکبوت ختم قرآن با توجه به انتخاب کلمات مهم در سوره‌ها/ ختم سوره‌ها با رویکرد یافتن آیه و کلمه غرر هر سوره و نظام کلمات سوره دعای 5 کلمه به همراه  نماز اوّابین
تدبّر سوره‌ای 2+14 قدرت یکپارچه دیدن سوره /

فهم ارتباط بین آیات یک سوره/  فهم نظام موضوعات سوره

استخراج نظام موضوعات سوره ارائه سوره در خوابگاه‌ها و محافل ثابت دانشجویی به صورت منظم ختم قرآن با توجه به انتخاب غرر آیات هر سوره +  توجه به فواتح و خواتم سوره‌ها/ ختم با شناسایی آیه کلیدی و غرر هر سوره/ دسته‌بندی و رنگی کردن سوره‌ها/ ختم با یک نوع دسته‌بندی مشخص/ شناسایی آیه احکامی در هر سوره/ ختم براساس ساختار وجودی انسان، ناس یا هستی/ ختم براساس ساختارهای دیگر مانند حکمت، رشد و… حدیث شریف کساء به همراه تسبیحات حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
تدبّر قرآن به قرآن 2+14 یکپارچه دیدن قرآن / قدرت کشف ارتباط بین سوره‌­ها با هم /

شناخت انواع ارتباط بین کلمات و موضوعات سوره‌­ها در قرآن / فهم رابطه بین موضوعات در قرآن

کشف ارتباط یک سوره و یک موضوع در کل قرآن ارائه سوره در حضور مسئولین ‌مدارس دانشجویی

 

ارائه تدبّر دوره تسبیح

ختم قرآن براساس موضوعات اصلی سوره‌ای از سوره‌های جزء  30/ ختم با واژگان کلیدی یک سوره کوچک/ ختم سوره‌ها براساس غرض یک سوره خاص دعای حیات طیّبه به همراه نماز جبرئیل

 

سیر تدبّری و مطالعاتی دوره منیبین – حمد

  تدبّر مدت اجرا به هفته  توان بدست آمده نحوه ارزیابی خروجی تدبّر ختم قرآن ادعیه و نمازهای حضرت فاطمه سلام الله علیها
نیروی دوره حمد – 22 ماه، 88 هفته تدبّر مکّی 25+3 توان بررسی موضوعات مشترک دربین دسته سوره­‌ها و فهم منظومه­‌ای آن موضوعات بررسی موضوع مشترک در دو تا چند سوره پژوهش آخرت‌­گرایی در سور طواسین ختم قرآن با توجه به انتخاب غرر آیات در دسته سوره‌ها/ ختم براساس فواتح مشترک سوره‌ها تعقیبات نماز مغرب و عشاء به همراه نماز شب جمعه
تدبّر مدنی 12+3 کشف رابطه توحید تبیین شده در سوره با سایر موضوعات سوره و شناخت آسیب­‌های اجتماعی مانع جریان­‌سازی توحیدی شناسایی آسیب­‌های اجتماعی مانع جریان­‌سازی توحید در یک سوره و به دست آوردن راه­‌های برخورد با آن­‌ها پژوهش شبه نظام آسیب­‌ها در سور مسبّحات و راه‌کارهای رفع آن­‌ها

 

ختم براساس اسماء و صفات الهی در هر سوره (درخت اسماء)/ ختم براساس آسیب­شناسی یک معضل اجتماعی/ بررسی امام در هر سوره تعقیبات نماز صبح و ظهر و عصر به همراه نماز روز جمعه
تدبّر ادبی 1 12+3 قدرت تحلیل قالب­‌های ادبی سوره در راستای غرض آن سوره به دست آوردن گزاره­‌های حقیقی برای اساس قالب­‌های ادبی یک سوره در راستای غرض آن سوره پیاده کردن تدبّر ادبی 1 روی سوره انتخابی برای تهلیل ختم براساس انواع جملات هر سوره/ استخراج قالب ادبی و بیانی هر سوره و ربط آن با غرض سوره/ بررسی لحن سوره‌ها زیارت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به همراه نماز استغاثه
تدبّر ادبی 2 12+3 قدرت تحلیل قالب­‌های ادبی سوره در راستای غرض آن سوره به دست آوردن گزاره­‌های حقیقی برای اساس قالب­‌های ادبی یک سوره در راستای غرض آن سوره پیاده کردن تدبّر ادبی 2 روی سوره انتخابی برای تهلیل ختم قرآن با توجه به انتخاب قیود مهم در هر سوره/ ختم قرآن با توجه به انتخاب ادات مهم در هر سوره/ استخراج قالب ادبی و بیانی هر سوره و ربط آن با غرض سوره/ ختم براساس حروف ربط/ بررسی لحن سوره‌ها زیارت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به همراه نماز استغاثه
تدبّر روایی 12+3 قدرت روایت و دعایابی برای سوره­‌ها و قدرت سوره­‌یابی برای دعاها و روایت‌­ها به دست آوردن سوره­‌ای به همراه کشف حقایق آن برای دعا یا روایتی و به دست آوردن روایت­‌ها و دعاهایی برای سوره‌­ای ختم قرآن با توجه به مهم‌ترین موضوع در هر سوره/ ختم بر اساس ثواب قرائت هر سوره دعای نور به همراه نماز استغاثه

 

سیر تدبّری و مطالعاتی دوره منیبین – تهلیل

 

 

تدبّر مدت اجرا به هفته توان بدست آمده نحوه ارزیابی ختم قرآن ادعیه و نمازها

 صحیفه علویه

نیروی دوره تهلیل – 20 ماه، 80 هفته تهلیل 30 بررسی ابعاد یک سوره / قدرت تفکر عمیق و ممتد / درک انس با یک سوره برنامه‌­ریزی و اجرای دقیق برای انس و تدبّر و تدوین حقایق یک سوره تسلط روی سوره انتخابی برای تهلیل

شامل همه رویکردهای قبل

و نحوه خوانش سوره انتخابی برای تهلیل در کل قرآن

برنامه‌ریزی برای ختم قرآن متناسب با طراحی عملیات تخصصی

تدبّر در قالب‌های ادبی کلام

(تدبّر ادبی3)

12+2 ایجاد تحول در نگاه به سوره­‌ها به واسطه درک عمیق ادبیات آن

ارتقای گزاره­‌های سوره تهلیل با عمیق­تر شدن دید ادبی

نماز استغاثه به امیرالمؤمنین علیه السلام (نماز اوّابین)
شیوه دستیابی به گزاره‌های یقینی 12+2 ایجاد تحول در نگاه به سوره‌­ها به واسطه ارتقای دقت در فهم، تعمیم فهم و ارتقای فهم یک سوره

اصلاح و ارتقای گزاره­‌های سوره تهلیل با عمیق‌­تر شدن دید برهانی

دعای کمیل
رجوع به کتاب برای پاسخ­گویی به مسائل زندگی 8+2

ایجاد تحول در نگاه به سوره­‌ها به واسطه کشف نظام پاسخ‌­گویی سوره­‌ها

اصلاح و ارتقای گزاره­‌های سوره تهلیل با عمیق­‌تر شدن دید پژوهشی مناجات شعبانیه

 

تفصیل 8+2 ایجاد تحول در نگاه به سوره‌­ها به واسطه درک نظام تفصیل در سوره اصلاح و ارتقای گزاره­‌های سوره تهلیل با عمیق­‌تر شدن دید تفصیلی دعای هفتاد استغفار

 

سیر تدبّری و مطالعاتی دوره منیبین – تکبیر

 

 

تدبّر مدت اجرا به هفته توان بدست آمده نحوه ارزیابی  ادعیه و نمازها

صحیفه علویه

نیروی دوره تکبیر دوره پیاده سازی- 52 هفته عمل 8 توجه به جنبه‌­های عملی سوره­‌ها و راهبردی خواندن سوره­‌ها عمل تفصیلی و دقیق بر اساس سوره دعای خصله
عملیات 16+4 فهم مختصات سوره به منظور عملیاتی کردن آن انجام عملیات بر اساس یک سوره ترجیحاً به صورت جمعی دعای جنگ جمل
عرصه­‌سازی 8 توجه به مفهوم عرصه و توان عرصه­‌سازی بر اساس سوره‌­های قرآن آمادگی برای عرصه‌­سازی در امور محوله به شکل طرح و ایده دعای جنگ صفین
نظام‌سازی 8 توجه به مفهوم نظام و توان نظام­‌سازی بر اساس سوره‌­های قرآن آمادگی برای نظام‌­سازی در امور محوله به شکل طرح و ایده دعای مسجد کوفه

 

سیر  مطالعاتی تخصصی دوره منیبین – تسبیح

دوره تسبیح (مقدمات تدبّر تا پایان دوره روش­‌های تدبّر قرآن به قرآن)
کتب تخصصی کتب تکمیلی کتب مهارتی انس مطالعات جانبی
کتب منظومه رشد کتب تفکر
ساختار وجودی انسان رشد 1

طیب­‌گزینی

تفکر قرآنی اصلاح رویکرد در زمینه رجوع به قرآن صحیفه سجادیه ولایت فقیه
ساختار وجودی جامعه رشد 2

خیر­گزینی

تفکر بنیادی 40 اقدام در صالح­‌سازی اعمال صحیفه فاطمیه آشنایی با تاریخ اهل­بیت
تدبّر در ساحت بیت رشد3

حُسن­‌گزینی

سؤال زیرکی در میدان انتخاب صحیفه علویه آشنایی با تاریخ
تدبّر در ساحت جامعه رشد 4

بلوغ باهم­‌بودن

تفکر پرسشی انسان 250 ساله (2جلد)
هنر خوب زیستن با دیگران معناشناسی رشد تفکر مشاهده­‌ای کتب آیت‌‌­الله مطهری
موانع خوب زیستن با دیگران فرآیند­شناسی رشد تفکر شنیداری نقش ائمه در احیای دین
نظم و برنامه­‌ریزی در مراحل زندگی تفکر امّی
جهاد نرم

 

سیر  مطالعاتی تخصصی دوره منیبین – حمد

دوره حمد (روش­های تدبّر مکّی تا تدبّر روایی)
کتب تخصصی کتب تکمیلی سندها انس مطالعات جانبی
ساختار هستی شاکله (معنا و فرآیند) سند خانواده مهج الدعوات رسائل علامه طباطبایی
ساختار عقل شاکله نفس سند لباس غرر الحکم کتب علامه طباطبایی
ساختار ذکر شاکله جمع بایسته‌­های جنسی اصول کافی
ساختار دین شاکله جریان- سبک زندگی کوثرانه بایسته­‌های کودک
بُعد جنسیتی انسان شاکله جمع‌­های رشدآفرین
تدبّر، چیستی، چرایی فضل­‌شناسی و استعدادیابی
تدبّر در کتاب عارضه جمعی
تدبّر در اسماء خانه‌­ای متصل به خانه رسول
تدبّر در آیات
تدبّر در کلام
تدبّر در کلمه

 

سیر  مطالعاتی تخصصی دوره منیبین – تهلیل

دوره تهلیل (روش‌­های تدبّر جلد 11 تا 15- تهلیل تا تفصیل)

انتخاب عرصه تخصصی

کتب تخصصی سندها انس
شکل­‌گیری امّت سند احیای شهرها الغارات
استقرار امّت سند رسانه­‌های رسانای رحمت علل الشرایع
سیر شکوفایی امّت (جلد 1 تا 3) سند تولید محتوا برای رسانه
ظرفیت دین­داری سند تعلیم و تزکیه
الگوی مدیریت ناسازگاری­‌های اجتماعی سند فعالیت‌­های مسجد
ولایت ایجاد­کننده فرآیند هدایت سند تولید و ارائه اثر هنری
تعقل اجتماعی
سِحر و روش­‌های مقابله با آن
حجت و حجیت
بایسته‌­های ارتقای حاکمیت دینی
معناشناسی طیّب و خبیث
فرآیندشناسی طیّب و نظام­‌سازی طیّب
معنا­شناسی خیر و شر
فرآیند‌شناسی خیر و نظام­‌سازی خیر
معنا‌شناسی حُسن و سوء
فرآیندشناسی حُسن و نظام‌­سازی حُسن
معناشناسی ایمان و کفر
فرآیندشناسی ایمان و نظام‌­سازی ایمان
معناشناسی صدق و کذب
فرآیندشناسی صدق و نظام‌­سازی صدق
معناشناسی ولایت

 

سیر  مطالعاتی تخصصی دوره منیبین – تکبیر

دوره تکبیر (روش‌­های تدبّر جلد 16 تا آخر)
دوره تکبیر عملیات محور است

لذا سیر مطالعاتی این دوره متناسب عرصهء تخصصی و عملیات انتخابی می‌‎باشد و بر عهده متدبّر است.

۱۴۰۳/۳/۱۰ ،۱۰:۵۷:۳۰ +۰۰:۰۰آبان ۱۵ام, ۱۴۰۲|