یاربّ
سلام بر بندگان مخلِص خداوند که به سوی او رو کرده، خدا را خالصانه عبودیت میکنند. آنهایی که دستگیری میکنند از مشتاقانِ راه حق، و قیام میکنند برای نشر قرآن و جاری کردن آن در بسترهای زندگی.
دوره منیبین، به عنوان دوره تخصصی، با ارائه سیر مطالعاتی فشرده، مختص افرادی است که قصد دارند به طور جدی متناسب استعدادها، نعمتها و فضلهای خود، در عرصهای وارد کار شده و طبق نقشه علوم اجتماعی به فعالیت بپردازند.
لذا سیر ارائه شده، صرفاً پیشنهادی از طرف این مدرسه است، و چنانچه افراد بتوانند بهتر از آنچه در نظر گرفته شده اجرا کنند؛ مانعی وجود ندارد.
مدرسه علوم اجتماعی دوره منیبین را به طور تخصصی برای افرادی برگزار میکند که ضمن تعهد کاری، دارای برنامه مشخصی بوده و به عرصهای علاقهمند بوده و یا در عرصهای به طور تخصصی فعالیت دارند.
سیر مطالعه تدبّری پیشنهادی در ادامه آمده است.
علاقه مندان جهت ثبت نام و ارتباط با پشتیبان دوره از طریق شناسه زیر در پیام رسان بله اقدام نمایند:
سیر تدبّری و مطالعاتی دوره منیبین – تسبیح
|
تدبّر | مدت اجرا
به هفته |
توان بدست آمده | نحوه ارزیابی | خروجی تدبّر | ختم قرآن | ادعیه و نمازهای حضرت فاطمه سلام الله علیها |
دوره تسبیح – 21 ماه 84 هفته | مقدمات تدبّر در قرآن | 2+12 | عزم برای رجوع به قرآن و تدبّر در آن به همراه تصمیم برای فراهم ساختن مقدمات آن | داشتن برنامه منظم برای قرآن خواندن به شیوه تدبّر | ارائه یک سوره در قالب همایش | ختم لمسی قرآن/ ختم با توجه به گزارههای عملی و طهارتی هر سوره | حرز حضرت فاطمه و دعایی در مطلق سوال به همراه نماز حفظ |
روشهای تفکر در قرآن | 3+16 | ایجاد فهم گزارهها
نوشتن گزارههای درست از آیات |
استخراج گزارههای منطقی از آیات یک سوره | ارائه سوره در بیوت نورانی | ختم قرآن با توجه به انتخاب قوانین در قرآن/ ختم قرآن با توجه به فضای کلی سوره | دعای روزهای هفته به همراه نماز روز جمعه با دعای استغفار | |
تدبّر کلمه ای | 3+16 | عمق یافتن در کلمات قرآن / فهم انواع تعریف و معرفی کلمات / فهم سوره از مسیر فهم کلمات | کشف ارتباط کلمات یک سوره | ارائه پژوهش بررسی واره فتنه از سوره عنکبوت | ختم قرآن با توجه به انتخاب کلمات مهم در سورهها/ ختم سورهها با رویکرد یافتن آیه و کلمه غرر هر سوره و نظام کلمات سوره | دعای 5 کلمه به همراه نماز اوّابین | |
تدبّر سورهای | 2+14 | قدرت یکپارچه دیدن سوره /
فهم ارتباط بین آیات یک سوره/ فهم نظام موضوعات سوره |
استخراج نظام موضوعات سوره | ارائه سوره در خوابگاهها و محافل ثابت دانشجویی به صورت منظم | ختم قرآن با توجه به انتخاب غرر آیات هر سوره + توجه به فواتح و خواتم سورهها/ ختم با شناسایی آیه کلیدی و غرر هر سوره/ دستهبندی و رنگی کردن سورهها/ ختم با یک نوع دستهبندی مشخص/ شناسایی آیه احکامی در هر سوره/ ختم براساس ساختار وجودی انسان، ناس یا هستی/ ختم براساس ساختارهای دیگر مانند حکمت، رشد و… | حدیث شریف کساء به همراه تسبیحات حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها | |
تدبّر قرآن به قرآن | 2+14 | یکپارچه دیدن قرآن / قدرت کشف ارتباط بین سورهها با هم /
شناخت انواع ارتباط بین کلمات و موضوعات سورهها در قرآن / فهم رابطه بین موضوعات در قرآن |
کشف ارتباط یک سوره و یک موضوع در کل قرآن | ارائه سوره در حضور مسئولین مدارس دانشجویی
ارائه تدبّر دوره تسبیح |
ختم قرآن براساس موضوعات اصلی سورهای از سورههای جزء 30/ ختم با واژگان کلیدی یک سوره کوچک/ ختم سورهها براساس غرض یک سوره خاص | دعای حیات طیّبه به همراه نماز جبرئیل |
سیر تدبّری و مطالعاتی دوره منیبین – حمد
تدبّر | مدت اجرا به هفته | توان بدست آمده | نحوه ارزیابی | خروجی تدبّر | ختم قرآن | ادعیه و نمازهای حضرت فاطمه سلام الله علیها | |
نیروی دوره حمد – 22 ماه، 88 هفته | تدبّر مکّی | 25+3 | توان بررسی موضوعات مشترک دربین دسته سورهها و فهم منظومهای آن موضوعات | بررسی موضوع مشترک در دو تا چند سوره | پژوهش آخرتگرایی در سور طواسین | ختم قرآن با توجه به انتخاب غرر آیات در دسته سورهها/ ختم براساس فواتح مشترک سورهها | تعقیبات نماز مغرب و عشاء به همراه نماز شب جمعه |
تدبّر مدنی | 12+3 | کشف رابطه توحید تبیین شده در سوره با سایر موضوعات سوره و شناخت آسیبهای اجتماعی مانع جریانسازی توحیدی | شناسایی آسیبهای اجتماعی مانع جریانسازی توحید در یک سوره و به دست آوردن راههای برخورد با آنها | پژوهش شبه نظام آسیبها در سور مسبّحات و راهکارهای رفع آنها
|
ختم براساس اسماء و صفات الهی در هر سوره (درخت اسماء)/ ختم براساس آسیبشناسی یک معضل اجتماعی/ بررسی امام در هر سوره | تعقیبات نماز صبح و ظهر و عصر به همراه نماز روز جمعه | |
تدبّر ادبی 1 | 12+3 | قدرت تحلیل قالبهای ادبی سوره در راستای غرض آن سوره | به دست آوردن گزارههای حقیقی برای اساس قالبهای ادبی یک سوره در راستای غرض آن سوره | پیاده کردن تدبّر ادبی 1 روی سوره انتخابی برای تهلیل | ختم براساس انواع جملات هر سوره/ استخراج قالب ادبی و بیانی هر سوره و ربط آن با غرض سوره/ بررسی لحن سورهها | زیارت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به همراه نماز استغاثه | |
تدبّر ادبی 2 | 12+3 | قدرت تحلیل قالبهای ادبی سوره در راستای غرض آن سوره | به دست آوردن گزارههای حقیقی برای اساس قالبهای ادبی یک سوره در راستای غرض آن سوره | پیاده کردن تدبّر ادبی 2 روی سوره انتخابی برای تهلیل | ختم قرآن با توجه به انتخاب قیود مهم در هر سوره/ ختم قرآن با توجه به انتخاب ادات مهم در هر سوره/ استخراج قالب ادبی و بیانی هر سوره و ربط آن با غرض سوره/ ختم براساس حروف ربط/ بررسی لحن سورهها | زیارت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به همراه نماز استغاثه | |
تدبّر روایی | 12+3 | قدرت روایت و دعایابی برای سورهها و قدرت سورهیابی برای دعاها و روایتها | به دست آوردن سورهای به همراه کشف حقایق آن برای دعا یا روایتی و به دست آوردن روایتها و دعاهایی برای سورهای | ختم قرآن با توجه به مهمترین موضوع در هر سوره/ ختم بر اساس ثواب قرائت هر سوره | دعای نور به همراه نماز استغاثه |
سیر تدبّری و مطالعاتی دوره منیبین – تهلیل
|
تدبّر | مدت اجرا به هفته | توان بدست آمده | نحوه ارزیابی | ختم قرآن | ادعیه و نمازها
صحیفه علویه |
نیروی دوره تهلیل – 20 ماه، 80 هفته | تهلیل | 30 | بررسی ابعاد یک سوره / قدرت تفکر عمیق و ممتد / درک انس با یک سوره | برنامهریزی و اجرای دقیق برای انس و تدبّر و تدوین حقایق یک سوره | تسلط روی سوره انتخابی برای تهلیل
شامل همه رویکردهای قبل و نحوه خوانش سوره انتخابی برای تهلیل در کل قرآن برنامهریزی برای ختم قرآن متناسب با طراحی عملیات تخصصی |
|
تدبّر در قالبهای ادبی کلام
(تدبّر ادبی3) |
12+2 | ایجاد تحول در نگاه به سورهها به واسطه درک عمیق ادبیات آن |
ارتقای گزارههای سوره تهلیل با عمیقتر شدن دید ادبی |
نماز استغاثه به امیرالمؤمنین علیه السلام (نماز اوّابین) | ||
شیوه دستیابی به گزارههای یقینی | 12+2 | ایجاد تحول در نگاه به سورهها به واسطه ارتقای دقت در فهم، تعمیم فهم و ارتقای فهم یک سوره |
اصلاح و ارتقای گزارههای سوره تهلیل با عمیقتر شدن دید برهانی |
دعای کمیل | ||
رجوع به کتاب برای پاسخگویی به مسائل زندگی | 8+2 |
ایجاد تحول در نگاه به سورهها به واسطه کشف نظام پاسخگویی سورهها |
اصلاح و ارتقای گزارههای سوره تهلیل با عمیقتر شدن دید پژوهشی | مناجات شعبانیه
|
||
تفصیل | 8+2 | ایجاد تحول در نگاه به سورهها به واسطه درک نظام تفصیل در سوره | اصلاح و ارتقای گزارههای سوره تهلیل با عمیقتر شدن دید تفصیلی | دعای هفتاد استغفار |
سیر تدبّری و مطالعاتی دوره منیبین – تکبیر
|
تدبّر | مدت اجرا به هفته | توان بدست آمده | نحوه ارزیابی | ادعیه و نمازها
صحیفه علویه |
نیروی دوره تکبیر دوره پیاده سازی- 52 هفته | عمل | 8 | توجه به جنبههای عملی سورهها و راهبردی خواندن سورهها | عمل تفصیلی و دقیق بر اساس سوره | دعای خصله |
عملیات | 16+4 | فهم مختصات سوره به منظور عملیاتی کردن آن | انجام عملیات بر اساس یک سوره ترجیحاً به صورت جمعی | دعای جنگ جمل | |
عرصهسازی | 8 | توجه به مفهوم عرصه و توان عرصهسازی بر اساس سورههای قرآن | آمادگی برای عرصهسازی در امور محوله به شکل طرح و ایده | دعای جنگ صفین | |
نظامسازی | 8 | توجه به مفهوم نظام و توان نظامسازی بر اساس سورههای قرآن | آمادگی برای نظامسازی در امور محوله به شکل طرح و ایده | دعای مسجد کوفه |
سیر مطالعاتی تخصصی دوره منیبین – تسبیح
دوره تسبیح (مقدمات تدبّر تا پایان دوره روشهای تدبّر قرآن به قرآن) | |||||
کتب تخصصی | کتب تکمیلی | کتب مهارتی | انس | مطالعات جانبی | |
کتب منظومه رشد | کتب تفکر | ||||
ساختار وجودی انسان | رشد 1
طیبگزینی |
تفکر قرآنی | اصلاح رویکرد در زمینه رجوع به قرآن | صحیفه سجادیه | ولایت فقیه |
ساختار وجودی جامعه | رشد 2
خیرگزینی |
تفکر بنیادی | 40 اقدام در صالحسازی اعمال | صحیفه فاطمیه | آشنایی با تاریخ اهلبیت |
تدبّر در ساحت بیت | رشد3
حُسنگزینی |
سؤال | زیرکی در میدان انتخاب | صحیفه علویه | آشنایی با تاریخ |
تدبّر در ساحت جامعه | رشد 4
بلوغ باهمبودن |
تفکر پرسشی | انسان 250 ساله (2جلد) | ||
هنر خوب زیستن با دیگران | معناشناسی رشد | تفکر مشاهدهای | کتب آیتالله مطهری | ||
موانع خوب زیستن با دیگران | فرآیندشناسی رشد | تفکر شنیداری | نقش ائمه در احیای دین | ||
نظم و برنامهریزی در مراحل زندگی | تفکر امّی | ||||
جهاد نرم |
سیر مطالعاتی تخصصی دوره منیبین – حمد
دوره حمد (روشهای تدبّر مکّی تا تدبّر روایی) | ||||
کتب تخصصی | کتب تکمیلی | سندها | انس | مطالعات جانبی |
ساختار هستی | شاکله (معنا و فرآیند) | سند خانواده | مهج الدعوات | رسائل علامه طباطبایی |
ساختار عقل | شاکله نفس | سند لباس | غرر الحکم | کتب علامه طباطبایی |
ساختار ذکر | شاکله جمع | بایستههای جنسی | اصول کافی | |
ساختار دین | شاکله جریان- سبک زندگی کوثرانه | بایستههای کودک | ||
بُعد جنسیتی انسان | شاکله جمعهای رشدآفرین | |||
تدبّر، چیستی، چرایی | فضلشناسی و استعدادیابی | |||
تدبّر در کتاب | عارضه جمعی | |||
تدبّر در اسماء | خانهای متصل به خانه رسول | |||
تدبّر در آیات | ||||
تدبّر در کلام | ||||
تدبّر در کلمه |
سیر مطالعاتی تخصصی دوره منیبین – تهلیل
دوره تهلیل (روشهای تدبّر جلد 11 تا 15- تهلیل تا تفصیل)
انتخاب عرصه تخصصی |
||
کتب تخصصی | سندها | انس |
شکلگیری امّت | سند احیای شهرها | الغارات |
استقرار امّت | سند رسانههای رسانای رحمت | علل الشرایع |
سیر شکوفایی امّت (جلد 1 تا 3) | سند تولید محتوا برای رسانه | |
ظرفیت دینداری | سند تعلیم و تزکیه | |
الگوی مدیریت ناسازگاریهای اجتماعی | سند فعالیتهای مسجد | |
ولایت ایجادکننده فرآیند هدایت | سند تولید و ارائه اثر هنری | |
تعقل اجتماعی | ||
سِحر و روشهای مقابله با آن | ||
حجت و حجیت | ||
بایستههای ارتقای حاکمیت دینی | ||
معناشناسی طیّب و خبیث | ||
فرآیندشناسی طیّب و نظامسازی طیّب | ||
معناشناسی خیر و شر | ||
فرآیندشناسی خیر و نظامسازی خیر | ||
معناشناسی حُسن و سوء | ||
فرآیندشناسی حُسن و نظامسازی حُسن | ||
معناشناسی ایمان و کفر | ||
فرآیندشناسی ایمان و نظامسازی ایمان | ||
معناشناسی صدق و کذب | ||
فرآیندشناسی صدق و نظامسازی صدق | ||
معناشناسی ولایت |
سیر مطالعاتی تخصصی دوره منیبین – تکبیر
دوره تکبیر (روشهای تدبّر جلد 16 تا آخر) |
دوره تکبیر عملیات محور است
لذا سیر مطالعاتی این دوره متناسب عرصهء تخصصی و عملیات انتخابی میباشد و بر عهده متدبّر است. |