///جلسه سوره مبارکه «حمد» (مطالعه انسی سوره‌های قرآن با رویکرد خیرگزینی در مدرسه «تزکیه و تعلیم»)

جلسه سوره مبارکه «حمد» (مطالعه انسی سوره‌های قرآن با رویکرد خیرگزینی در مدرسه «تزکیه و تعلیم»)

«بسم الله الرحمن الرحیم»

  • خلاصه گزارش جلسه اول سوره «حمد»:

در این جلسه ابتدا مقدمه‌ای در توضیح مفاهیم «رشد» و «بلوغ» و ارتباط این دو در زندگی انسان بیان شد و از آنجا که قرار است روی فرآیند خیر از منظر سوره‌ها کار شود، لذا توضیحاتی نیز درخصوص فرایند خیر و مؤلفه‌های آن و مفاهیم مقابل خیر، مانند شر، سوء و … بیان شد.

در بخش دوم جلسه نیز در محضر سوره مبارکه «حمد»، از برخی واژگان و آیات ابتدایی سوره حظّ و بهره بردیم. و به عنوان تکلیف مقرر شد که فکر کنیم چگونه از سوره مبارکه «حمد» برای تفصیل در زندگی خود بهره ببریم؟

برای دریافت صوت و فایل آموزشی هر جلسه کلیک کنید:

صوت جلسه اول_بخش اول                                               صوت جلسه اول_بخش دوم                                  فایل جلسه اول_سوره حمد

 

  • خلاصه گزارش جلسه دوم سوره «حمد»:

در این جلسه ابتدا برخی از دوستان به بیان نتایج تأمل تکلیف هفته گذشته خود راجع به سوره «حمد» پرداختند. سپس برای اینکه بیشتر با مفهوم تفصیل آشنا شویم از روی فصل اول کتاب «فرآیند شناسی خیر» (فصل تفصیل) نکاتی در این باب مطرح شد. همچنین بار دیگر و به صورت تفصیلی هدف ختم مفهومی مدرسه «تزکیه و تعلیم» تبیین شد: اِحکام هدف ما این است که ما می‌خواهیم سوره بخوانیم. چرا می‌خوانیم؟ برای اینکه بدانیم خدا در قالب سوره‌ها از ما چه می‌خواهد و چه غرض هدایتی برای ما دارد؟ اما در این سوره خواندنمان رویکرد وارد کردیم. رویکرد خیرگزینی و بعد از یک مدت حُسن‌گزینی. الان رویکردمان خیرگزینی است. از آنجا که برای خیرگزینی لازم است که فرایند خیر طی شود باید مؤلفه‌های خیر را در سوره ها بررسی کنیم.

مثلاً وقتی اولین مؤلفه‌های فرآیند خیر را وارد می­‌کنیم می­‌خواهیم بفهمیم مثلاً سوره «حمد» چگونه در فعال‌شدن تفصیل در زندگی ما کمک می­‌کند و به خروجی و تأثیر بر بچه‌ها کاری نداریم ولی به طور طبیعی این کار در خروجی و کار با بچه‌ها مؤثر است. فعلاً تمرکزمان را روی خروجی نمی‌بریم. ولی هرکس در جلسات ایده‌ای برای داستان، بازی و اردو و … به ذهنش رسید حتماً مطرح کند. و حال خودش یا فرد دیگری که علاقه‌مند است حتماً پیگیر آن ایده باشد. در ادامه بین مؤلفه‌های خیر و عناصر ساختار وجودی انسان ارتباط برقرار شد و مشخص گردید در طی یک فرایند خیر کدام‌یک از عناصر ساختار وجودی انسان درگیر است.

در بخش دوم جلسه گوش جان سپردیم به قرائت سوره مبارکه «حمد» و توسلی به محضر حضرت جواد الائمه بردیم به برکت صلوات بر محمد و آل محمد و دعا نمودیم که خداوند متعال درک عمیقی از اتصال دو ثقل قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) به ما عطا کند و ضمن یادآوری مباحث جلسه گذشته از سوره «حمد» از آیه مالک یوم الدین تا انتهای سوره بررسی شد.

به عنوان تکلیف مقرر شد دو مولفه ترجیح و تعیین را با استفاده از سوره «حمد» در زندگی خود تمرین کنیم.‌ سوره برای اصلاح ترجیح و تعیین ما چه کمکی می‌کند؟

صوت جلسه دوم_بیان تکلیف                                 صوت جلسه دوم_تفصیل ۱             

صوت جلسه دوم_تفصیل ۲                                    فایل جلسه دوم_سوره حمد

 

  • خلاصه گزارش جلسه سوم سوره «حمد»:

در ابتدای این جلسه ملزومات کار جمعی در این جلسات ختم مفهومی بیان شد.

۱) اینکه جزو اولویت‌های علمی جمع باشد. اگر اولویت اول نیست حداقل اولویت دوم باشد.

۲) نیاز به دو نوع ثبت از جلسات داریم.

الف) ثبت گزارش گونه از محتوای جلسات.

ب) ثبتی که ناظر به خروجی باشد و بتوان از آن برای تولیدات استفاده کرد.

۳) تخصصی شدن افراد. نیاز داریم افراد متخصص در حوزه‌های فرایند خیر بشوند. مثلاً فردی که متخصص در تفصیل است. یا متخصص اول دبستان یا …

بر اساس همین مقدمه، توضیحاتی تکمیلی‌تری درباره مؤلفه تفصیل داده شد. بخش تفصیل در کتاب «فرآیند شناسی خیر» به تفصیل بیان شده است و از این بیان تفصیلی هم غرض داشته است اما در سطح کار ما فعلاً نیاز نداریم که به این تفصیل وارد شویم و وقتی از منظر فرایند خیر وارد سوره می‌شویم به همین مقدار بسنده می‌کنیم که به تفصیل: جداسازی، به ترجیح: معیار، به تعیین: مشخص کردن محدوده‌ها، به گزینش: اراده و به تحقق: عمل و حفظ نتایج می‌گوییم و در حد این تعاریف سوره‌ها را کار می‌کنیم. و می‌خواهیم بدانیم مثلاً برای اینکه در زندگی‌مان توان جداسازی امور مختلف، و معیارهای درستی برای تشخیص گزینه بهتر داشته باشیم سوره چه کمکی به ما می­‌کند و غیره. همچنین دوباره روی این موضوع تأکید شد که مهم‌ترین نکته‌ای که باید در آموزش به آن توجه داشت، این است که افراد در مواجهه با مسائل مختلف به خصوص در مواجهه با قرآن هدف اول و آخرشان هدایت خودشان باشد، این مسئله بسیار مهم و از مصادیق تواصی به حق است.

و در بخش دوم جلسه به بررسی سوره «حمد» از منظر خیرگزینی پرداخته شد و ابتدای بخش دوم برخی از دوستان به بیان تأملات خود در خصوص ترجیح و تعیین در سوره «حمد» پرداختند.

صوت جلسه سوم_بخش اول                                               صوت جلسه سوم_بخش دوم                                  فایل جلسه سوم_سوره حمد

 

  • خلاصه گزارش جلسه چهارم سوره «حمد»:

در بخش اول این جلسه به مرور مراتب خیر در دوره‌های مختلف رشد از روی کتاب «فرایند شناسی خیر» پرداخته شد و در بخش دوم جلسه ضمن عرض توسلی که به محضر امام جوادالائمه بردیم به جمع‌بندی فرایند خیر از منظر سوره پرداختیم. و به عنوان تکلیف مقرر شد مطالبی که تاکنون مطرح شده است خصوصاً جمع‌بندی اخیر و دریافت خودمان از خیر و مراتب خیر را به صورت متن یا نمودار به صورت خروجی ارائه دهیم.

صوت جلسه چهارم_بخش اول                                               صوت جلسه چهارم_بخش دوم                                  فایل جلسه چهارم_سوره حمد

 

  • خلاصه گزارش جلسه پنجم سوره «حمد»:

این جلسه، به جمع‌بندی سوره «حمد» و بررسی فرایند خیر در دوره دوم رشد از منظر سوره «حمد» پرداخته شد.

صوت جلسه پنجم_بخش اول                                               صوت جلسه پنجم_بخش دوم                                  فایل جلسه پنجم_سوره حمد

۱۴۰۱/۱/۲۰ ،۱۲:۵۸:۳۵ +۰۰:۰۰شهریور ۱۳ام, ۱۳۹۶|