///اعتماد به نظام ولایت به عنوان عامل رشد

اعتماد به نظام ولایت به عنوان عامل رشد

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد

ضمن تشکر از تلاش های گروه غدیر در بزرگداشت این عید بزرگ و به این بهانه در ذیل به گزیده‌ای از سخنان استاد احمدرضا اخوت در رابطه با نظام ولایت اشاره می‌شود؛ در واقع نظام ولایت امتیاز ویژه‌ای است که به افرادی عطا شده و آنها به میزان اعتماد و پذیرشی که به ولایت و این نظام دارند رشد و پیشرفت می‌کنند. 

برای دریافت متن کامل این سخنان می‌توانید به نشریه کاشف، شماره ۱۹۳ مراجعه نمائید که در تاریخ ۲۶ بهمن ۹۵ منتشر گردیده است.

… باید خیلی بیشتر از این به ما (نظام ولایت) اعتماد کنید،‌ آن اعتماد است که شما را رشد می‌دهد. انسان وقتی خودبین شود خراب می‌شود، ولی وقتی بگوید من خودم فکر نمی‌کنم کار خاصی بتوانم بکنم اما دیگران اینطور می‌گویند، رشد می‌کند. اگر خودبین باشید، به عُجب گرفتار می‌شوید. ولی وقتی به شما بگویند که می‌توانید، بگویید فلانی اینطور گفت و نگویید من خودم در خودم دیدم! بعد می‌بینید خدا به حسن ظن آن فرد و اعتمادتان به او و اجرای امر، شما را بزرگ می‌کند. یکی از شیوه‌های بزرگ شدن افراد در روایات این است که از حسن ظن مومنین برای مومنین استفاده شود، نه از خودبینی خود فرد. جریان دینی موحدانه روی تشخیص اهل ایمان شکل می‌گیرد. فرد سازه‌اش را روی دل مومنین می‌گذارد، نه روی دل خودش و اینطور از عُجب رهایی پیدا می‌کند. به این اتفاق، بلوغ عاطفی می‌گویند. پس معلوم می‌شود چرا بلوغ عاطفی، بلوغ اهل ایمان است. چون ایمان به غیر از این شکل نیست. غیر از این حالت، به سمت خودبینی و تکبر می‌رود.

در مورد ولایت فقیه هم همین‌گونه است. یعنی اگر ملتی نظام ولایی را قبول نکنند، اینکه او (ولی فقیه) در مورد خودش فکر کند که آدم خوب و ولی فقیه است، که خیلی بد است. او چون توجه چشم‌ها و قلب‌های مومنین را می‌بینید، روی حساب قلب مومنین می‌تواند بگوید که من ولی فقیه هستم. پس نظام امامت اینطور بنا می‌شود. لذا مصاحبت با اهل ایمان گوهری نایاب است و اگر کسی این مصاحبت اهل ایمان را به هر دلیلی از دست بدهد، رسیدن به صفات کمالی در حد والا برای او غیرممکن می‌شود، چون گرفتار خودبینی و خودپرستی خواهد شد.

خیلی‌ها می‌گویند ما فلان ایراد را داریم پس مثلا به درد تدریس قرآن نمی‌خوریم. بهشان می‌گوییم این ایراد را نداری! وقتی می‌گوییم این ایراد را نداری، بگو چون فلانی می‌گوید پس ندارم و مطمئن باش که نداری. گوینده دارد از یک قاعده استفاده می‌کند تا آن عیب را از فرد بگیرد و خدا هم آن را از او می‌گیرد. عوارض آن عیب هم با حسن ظن حل می‌شود. روایات حسن ظن را اگر ببینید، می‌فهمید اصلا شیوه تربیتی افراد همین است و همان سیستمی که حسن ظن دارد، جلوی غرور را هم می‌گیرد. بلوغ عاطفی اگر اتفاق بیفتد، پیشرفت انسانها در کمال به سرعت نور می‌رسد. مثلا فرد یک صفت بخل را می‌خواهد بردارد، باید پنجاه سال سعی کند ولی اگر دیگران بگویند این صفت را ندارد، اصلاحش به سرعت نور می‌رسد.

نظام ولایی باید باشد و آن هم وصل به ولایت فقیه باشد. ولایت فقیه جزء ضروریات اولیه است، اگر آن را بردارید هیچکدام از این سازه‌‌ها کار نمی کند چون وصل به امام زمان(عج) نمی‌شود. فقط در نظام شیعی و ولایی و با ولایت اهل بیت(ع) محقق می‌شود. چون شیعه می‌گوید: «و ما خصنا من ولایتکم، طیبا لخلقنا، طهارتا لانفسنا، کفارتا لذنوبنا، تزکیه لنا». پس در این سیستم خیلی از ایرادهای ما می‌شود که برطرف شود.

این جریان بلوغ عاطفی در مجموعه شکل گرفته است. قبلا جای نگرانی داشت اما الحمدلله به شدت به سمت تألیف و موفقیت‌های پی در پی هستیم. … انشاءالله که خدا توفیق بدهد و ارتباط ما را طوری مستحکم کند که جمع ما به بقیه الله(عج) ملحق شود. یعنی شبکه اجتماعی حضرت بقیه الله(عج) بتوانیم باشیم. 

 

 

۱۳۹۸/۵/۱۴ ،۰۸:۴۴:۱۱ +۰۰:۰۰مرداد ۱۳ام, ۱۳۹۸|