/, فعالیتها و اخبار مدرسه تبلیغ/جلسات محتوایی تربیت مبلّغ در عرصه مساجد توسط حاج آقای اخوت

جلسات محتوایی تربیت مبلّغ در عرصه مساجد توسط حاج آقای اخوت

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد

مقدمه | گزارش جلسات | دریافت متن جلسات | دریافت صوت جلسات

مقدمه

باتوجه به اولویت کارگروه مساجد مبنی بر تمرکز روی تربیت نیروی کادر و مبلّغ در دوره‌ای فشرده، در جلسه مورخه ۱۶ ام آذر ماه ۱۳۹۸ با حضور حاج آقا اخوت در محل پایگاه بسیج در مسجد الزهرا سلام الله علیها، مقرر گردید که جلسات ثابتی برای انتقال فشرده محتوای آثار پژوهشی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت ع به نیروهای فعال در مساجد، توسط حاج آقای اخوت ترتیب داده شود تا نیروها در مدت کوتاهی با مباحث مختلف علمی و کلیت آراء و نظراتی که در حوزه‌های اصلی تبلیغ در جامعه وجود دارد، آشنا شوند و بتوانند با پشتوانه علمی مشخصی مبتنی بر مفاهیم قرآن در مباحث تبلیغی ورود کنند.
لازم به ذکر است به همت بخش رسانه کارگروه مساجد و نیز دفتر تولیدات رسانه‌ای مجمع مدارس (طارق) این جلسات برای استفاده علاقه مندان ضبط شده است که در ذیل فایل این جلسات برای استفاده علاقه‌مندان ارائه می‌گردد.

لازم به ذکر است به یاری خدا گزارش و صوت هر جلسه پس از برگزاری در همین صفحه ارائه می‌شود.

جلسه اول – ۲۳ آذر ۱۳۹۸

سرفصل مطالب این جلسه:

۱) مقابله با رویکرد تبلیغ نظریه شخصی و در مقابل دلالت دادن همیشگی افراد به کلام الله و اهل بیت علیهم السلام.
۲) در دستور کار قرار دادن استناد به ثقلین در سیک زندگی.
۳) تنظیم نگاه افراد مبلّغ بصورت ساختاری و بر اساس نظام و شبکه موضوعات قرآن (نگاهی مجتهدانه و فارغ از تقلید از افراد).
۴) توضیحاتی در مورد نوع استفاده از کتاب‌های ساختاری همچون ساختار وجودی انسان، جامعه و هستی (با تمرکز بیشتر روی کتاب ساختار وجودی انسان).

جلسه دوم – ۳۰ آذر ۱۳۹۸

در این جلسه ضمن مروری کوتاه بر مطالب جلسه گذشته به معرفی کتب ساختاری مجموعه پرداخته شد؛ نحوه ارائه هنرمندانه استاد چنان بود که دوستان عملا هم با نگاه ساختاری آشنا شدند و هم امکان تفکیک موضوعات را به عناصر ساختار انسان و جامعه و هستی پیدا کردند؛
در ادامه دسته بندی کتب منتشر شده از حضرت علامه طباطبائی توسط انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت ع (مجموعه ۲۲جلدی آثار از نگاه المیزان و مجموعه ۱۱ جلدی گوهرستان المیزان) در ذیل موضوعات اصلی بررسی شد و ظرفیت‌ها و جایگاه این آثار بیش از پیش مشخص گردید.
انشاءالله و به دعای علاقه‌مندان این جلسات در هفته های آتی با عناوین تازه ادامه خواهد یافت و محتوای آن از طریق کارگروه منتشر خواهد شد.

جلسه سوم – ۷ دی  ۱۳۹۸

آغاز جلسه مورخه ۷ام دیماه، با توضیحات کتب ساختاری شامل: موضوعات و سطوح بنیادی، ساختاری، راهبردی، مهارتی و کتب حضرت علامه (ره)؛
همچنین بیان شد حلقه مفقوده‌ای که مبلّغ مرتفع کننده آنست، فاصله بین سطح مهارتی (سطح مسائل و نیازهای جامعه) با سطح بنیادی است و این موضوع بسیار با اهمیت است؛
و بیان گردید که تنها راه نجات از شیطان و فرعون(استکبار و نظام غربی) تکمیل این حلقه واسط است.
در پایان ضمن بیان مثال‌هایی برای درک یک موضوع در سطوح مختلف بنیادی تا مهارتی، مقرر شد هر یک از فعالان مساجد برای کسب مهارت لازم برای پاسخ به مسائل مورد نظر خود موضوعی را انتخاب و آن را در سطوح مختلف بنیادی تا مهارتی برای خود واضح کنند.

جلسه چهارم – ۱۴ دی  ۱۳۹۸

ابتدای این جلسه به مرور و انسجام مطالب هفته گذشته پرداخته شد.
در ادامه موضوع تدبر به بحث گذاشته شد.
بیان اهمیت موضوع تدبر در مواجهات به ویژه در بصیرت‌های سیاسی و فتنه‌ها اینکه تمایز انسان ها به میزان و بر تدبر و درک شان از عاقبت است و این سوال را به وجود می آورد که آیا تدبر را می توان پروراند،آموزش داد؟
تدبر آموزش دادنی است. کسی که می‌تواند موضوعات را تدبر کند تا مرز علم امام می‌تواند پیش برود و انسان ها از ناحیه تدبر است که به معصوم نزدیک می شوند.
ویژگی سردار شهید سلیمانی افق مشترکش با رهبر و ولی‌اش بوده است که حکایت از تدبر او دارد.
کسی که بتواند قرب به کلمات معصوم و آیات پیدا کند، تدبر دارد.
در ادامه ارائه توضیحاتی در مورد کتاب تدبر چیستی چرایی و چگونگی:
فرض این کتاب این است که مولفه تدبر یک ویژگی مربوط به انسان است همچون تقوا و ذکر که مقدم بر تدبر در هر موضوع دیگری از جمله تدبر در قرآن است.
تدبر در قرآن اصل تدبر را که عاقبت ها را معلوم کرده است معلوم می کند.
به همین دلیل هر کاری که در تدبر در قرآن لازم است (از جمله روش های مختلف) در هر تدبر دیگری نیز لازم است.
ذات تدبر مودت است یعنی یک تعلقی است که پایه عهد دارد و عقلانیت بر آن حاکم است … و تدبر باید باعث تقویت مودت شود.

جلسه پنجم – ۲۱ دی  ۱۳۹۸

این جلسه به ۵ جلد کتب روشهای تدبر در قرآن اختصاص داشت.

دریافت صوت جلسات

متن جلسه اول تا چهارم

 

دریافت صوت جلسات

صوت جلسه اول – ۲۳ آذر – مبانی تبلیغ

صوت جلسه دوم – ۳۰ آذر – جایگاه کتب ساختاری و کتب علامه طباطبایی

صوت جلسه سوم – ۷ دی – ضرورت نظام علمی از بنیادی تا مهارتی

صوت جلسه چهارم – ۱۴ دی – تبیین معنای تدبر، ضرورت و جایگاه آن برای مبلّغ

صوت جلسه پنجم – ۲۱ دی – اساس تبلیغی پنج کتاب اول روش‌های تدبر در قرآن

۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۱۷:۰۵:۱۱ +۰۳:۳۰دی ۲۰ام, ۱۳۹۸|