/, فعالیتها و اخبار مدرسه تبلیغ/جلسات محتوایی تربیت مبلّغ در عرصه مساجد توسط حاج آقای اخوت

جلسات محتوایی تربیت مبلّغ در عرصه مساجد توسط حاج آقای اخوت

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد

مقدمه | گزارش جلسات | دریافت متن جلسات | دریافت صوت جلسات

مقدمه

باتوجه به اولویت کارگروه مساجد مبنی بر تمرکز روی تربیت نیروی کادر و مبلّغ در دوره‌ای فشرده، در جلسه مورخه ۱۶ ام آذر ماه ۱۳۹۸ با حضور حاج آقا اخوت در محل پایگاه بسیج در مسجد الزهرا سلام الله علیها، مقرر گردید که جلسات ثابتی برای انتقال فشرده محتوای آثار پژوهشی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت ع به نیروهای فعال در مساجد، توسط حاج آقای اخوت ترتیب داده شود تا نیروها در مدت کوتاهی با مباحث مختلف علمی و کلیت آراء و نظراتی که در حوزه‌های اصلی تبلیغ در جامعه وجود دارد، آشنا شوند و بتوانند با پشتوانه علمی مشخصی مبتنی بر مفاهیم قرآن در مباحث تبلیغی ورود کنند.
لازم به ذکر است به همت بخش رسانه کارگروه مساجد و نیز دفتر تولیدات رسانه‌ای مجمع مدارس (طارق) این جلسات برای استفاده علاقه مندان ضبط شده است که در ذیل فایل این جلسات برای استفاده علاقه‌مندان ارائه می‌گردد.

لازم به ذکر است به یاری خدا گزارش و صوت هر جلسه پس از برگزاری در همین صفحه ارائه می‌شود.

جلسه اول – ۲۳ آذر ۱۳۹۸

سرفصل مطالب این جلسه:

۱) مقابله با رویکرد تبلیغ نظریه شخصی و در مقابل دلالت دادن همیشگی افراد به کلام الله و اهل بیت علیهم السلام.
۲) در دستور کار قرار دادن استناد به ثقلین در سیک زندگی.
۳) تنظیم نگاه افراد مبلّغ بصورت ساختاری و بر اساس نظام و شبکه موضوعات قرآن (نگاهی مجتهدانه و فارغ از تقلید از افراد).
۴) توضیحاتی در مورد نوع استفاده از کتاب‌های ساختاری همچون ساختار وجودی انسان، جامعه و هستی (با تمرکز بیشتر روی کتاب ساختار وجودی انسان).

جلسه دوم – ۳۰ آذر ۱۳۹۸

در این جلسه ضمن مروری کوتاه بر مطالب جلسه گذشته به معرفی کتب ساختاری مجموعه پرداخته شد؛ نحوه ارائه هنرمندانه استاد چنان بود که دوستان عملا هم با نگاه ساختاری آشنا شدند و هم امکان تفکیک موضوعات را به عناصر ساختار انسان و جامعه و هستی پیدا کردند؛
در ادامه دسته بندی کتب منتشر شده از حضرت علامه طباطبائی توسط انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت ع (مجموعه ۲۲جلدی آثار از نگاه المیزان و مجموعه ۱۱ جلدی گوهرستان المیزان) در ذیل موضوعات اصلی بررسی شد و ظرفیت‌ها و جایگاه این آثار بیش از پیش مشخص گردید.
انشاءالله و به دعای علاقه‌مندان این جلسات در هفته های آتی با عناوین تازه ادامه خواهد یافت و محتوای آن از طریق کارگروه منتشر خواهد شد.

جلسه سوم – ۷ دی  ۱۳۹۸

آغاز جلسه مورخه ۷ام دیماه، با توضیحات کتب ساختاری شامل: موضوعات و سطوح بنیادی، ساختاری، راهبردی، مهارتی و کتب حضرت علامه (ره)؛
همچنین بیان شد حلقه مفقوده‌ای که مبلّغ مرتفع کننده آنست، فاصله بین سطح مهارتی (سطح مسائل و نیازهای جامعه) با سطح بنیادی است و این موضوع بسیار با اهمیت است؛
و بیان گردید که تنها راه نجات از شیطان و فرعون(استکبار و نظام غربی) تکمیل این حلقه واسط است.
در پایان ضمن بیان مثال‌هایی برای درک یک موضوع در سطوح مختلف بنیادی تا مهارتی، مقرر شد هر یک از فعالان مساجد برای کسب مهارت لازم برای پاسخ به مسائل مورد نظر خود موضوعی را انتخاب و آن را در سطوح مختلف بنیادی تا مهارتی برای خود واضح کنند.

جلسه چهارم – ۱۴ دی  ۱۳۹۸

ابتدای این جلسه به مرور و انسجام مطالب هفته گذشته پرداخته شد.
در ادامه موضوع تدبر به بحث گذاشته شد.
بیان اهمیت موضوع تدبر در مواجهات به ویژه در بصیرت‌های سیاسی و فتنه‌ها اینکه تمایز انسان ها به میزان و بر تدبر و درک شان از عاقبت است و این سوال را به وجود می آورد که آیا تدبر را می توان پروراند،آموزش داد؟
تدبر آموزش دادنی است. کسی که می‌تواند موضوعات را تدبر کند تا مرز علم امام می‌تواند پیش برود و انسان ها از ناحیه تدبر است که به معصوم نزدیک می شوند.
ویژگی سردار شهید سلیمانی افق مشترکش با رهبر و ولی‌اش بوده است که حکایت از تدبر او دارد.
کسی که بتواند قرب به کلمات معصوم و آیات پیدا کند، تدبر دارد.
در ادامه ارائه توضیحاتی در مورد کتاب تدبر چیستی چرایی و چگونگی:
فرض این کتاب این است که مولفه تدبر یک ویژگی مربوط به انسان است همچون تقوا و ذکر که مقدم بر تدبر در هر موضوع دیگری از جمله تدبر در قرآن است.
تدبر در قرآن اصل تدبر را که عاقبت ها را معلوم کرده است معلوم می کند.
به همین دلیل هر کاری که در تدبر در قرآن لازم است (از جمله روش های مختلف) در هر تدبر دیگری نیز لازم است.
ذات تدبر مودت است یعنی یک تعلقی است که پایه عهد دارد و عقلانیت بر آن حاکم است … و تدبر باید باعث تقویت مودت شود.

جلسه پنجم – ۲۱ دی  ۱۳۹۸

در این جلسه بحث هفتگی تبیین محتوای آثار وارد روش‌های تدبر در قرآن و موضوع مجلدات اول تا پنجم این آثار گردید و نکته مهمی که در توضیح آثار برجسته بود کدهای پایه‌ای بودند که مبنای نگارش این آثار محسوب می‌شوند و مبلغین می‌توانند براساس این کدها انعطاف لازم را داشته و حتی با کمترین اشتراک با مخاطبین خود در مواجهات با دیگران ایشان را مجاب نمایند.

جلسه ششم – ۲۸ دی  ۱۳۹۸

جلسه ششم تربیت مبلغین ویژه فعالان مساجد برگزار شد و در این جلسه مجموعه کتاب‌های روشی تدبر در قرآن از منظر معناشناسی و فرایندشناسی و نظام‌سازی تبیین شدند. بدین ترتیب که:
– مجلدات اول تا پنجم روش‌های تدبر در قرآن در جایگاه معناشناسی هستند، و با تحقق قرآن در ساختار انسان نظام باوری وی تقویت می‌شود؛
– مجلدات ششم تا دهم روش‌های تدبر در قرآن در جایگاه فرایندشناسی عمل می‌کنند و با تحقق قرآن در روابط اجتماعی و جامعه به راهبردها اشاره می‌کنند؛ (در این راستا تفکیک سوره‌ها به مکی و مدنی، موضوع شناخت عرف قرآن و نیز ارتباط کلام معصومین و قرآن و رفت و برگشت بین آنها تبیین گردید)
– مجلدات یازدهم الی هفدم روش‌های تدبر در قرآن با بیان قواعد تحقق قرآن به وسیله حاکمیت، در جایگاه نظام‌سازی بوده و با ساختن ساختار، بستر فهم ارتباط نیازها و مسائل با قرآن را فراهم می‌نمایند. (در بخش نظام‌سازی هم به اهمیت دقت در گزاره‌نویسی و جبران‌ناپذیر بودن اشتباهات در این مرحله؛ عمل به قرآن، عملیات‌سازی و عرصه‌سازی و جریان‌سازی اشاره شد که همه این موارد به واسطه دعا تقویت شده و دارای قدرت مضاعف می‌گردد که در این بین تمرکز روی ادعیه حضرت صدیقه سلام الله علیها می‌تواند فرد را به مهمات آنچه از دعا نیاز دارد مجهز نماید)

جلسه هفتم – ۵ بهمن  ۱۳۹۸

هفتمین جلسه محتوایی کادر مبلغین و ساماندهی مساجد با حضور استاد اخوت در جمع مبلغین فعال در مساجد در پایگاه الزهرای محله شهرآرا برگزار شد.
در این جلسه آثار مدرسه دانشجویی قرآن و عترت از دریچه نظام موضوعات و نظام مسائل و رابطه این دو نظام با هم و نیز سیر نظام موضوعات و مسائل در مراحل بلوغ و مراتب رشد، تحلیل و تبیین شد.
همچنین گفته شد که هر یک از چهار ساختار انسان،جامعه،هستی،قرآن و امام باید به نحوی بررسی شوند که اولا نظام موضوعات و مسائل در آن دیده شود و ثانیا باید توجه داشت که هرگونه گسست بین نظام موضوعات و مسائل منجر به انحراف خواهد شد.
رابطه میان نظام موضوعات و نظام مسائل منجر به تبدیل علم به عمل و کاربرد می شود و این نکته شاخصی مهم در وجود انحراف یا عدم انحراف محسوب می شود.
همچنین بر این نکته تاکید شد که ضروری است نظام موضوعات و مسائل انسان در هر دوره ای متناسب با رشد انسان گسترده شود؛
نکته آخر به عنوان رکن مهمی از تبلیغ معرفی گردید.

جلسه هشتم – ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

شنبه شب، دوازدهم بهمن ماه سال ۹۸، هشتمین جلسه محتوایی کادر مبلغین مساجد با حضور استاد اخوت در پایگاه الزهرای محله شهرآرا برگزار شد.
در این جلسه آثار مدرسه دانشجویی قرآن و عترت از دریچه نظام حجت و حکمت مورد بررسی قرار گرفت.
برطرف شدن نیازهای فردی اجتماعی و حاکمیتی، خود نیازمند بایدها و نبایدها و احکامی است که در مقام فهم حکم نیازمند حجت و در مقام نظام سازی نیاز مند حکمت است.
گفتنی است برطرف کردن نیازهای فردی،اجتماعی و حاکمیتی باید بر اساس باورها و اعمالی باشد که از کتاب الله و عترت پیامبر(ص) دریافت شده باشند.
این کار ضرورت دو مفهوم را پیش می کشد:
حجت، که همان وجه داشتن باور و عمل با برطرف ساختن نیازهایی است که خداوند اذن برطرف کردنش را داده است.
حکمت، که همان جاری کردن علمی است که استناد به خداوند دارد و به شکلی که کاربردی باشد.
در ادامه جلسه گفته شد، استفاده از حجت و حکمت زندگی را عاری از شرک می کند و جایی را به عنوان منطقه الفراغ که عاری از حکم صریح باشد باقی نمی گذارد
اگر چنین باشد یا خود فرد باید بهره مند از حجت و حکمت باشد و یا به افراد بالغ تر از خود در زمینه های مختلف رجوع نماید.
وجه عملیاتی حجت و حکمت بلوغ و رشد است. چون هر عملیاتی نیازمند مورد ملاحظه قرار گرفتن مرحله و مرتبه افراد است.
تلاقی حجت و حکمت با بلوغ، پای موضوعات دو گانه قرآن را پیش میکشد:
حق و باطل،رشد و غی،هدایت و ضلالت، خیر و شر، طیب و خبیث، حسن و سوء، ایمان و کفر،صدق و کذب،ولایت الله و طاغوت و…
در ادامه جلسه موضوعات زیر تبیین شد:
۱)سه مصداق و فرض از مسائلی که به تفکیک پای حکمت حجت و بلوغ را پیش می کشند
۲)شناخت دوره های سنی: ظهور ولایت و تادیب+ظهور مشورت و ادب+بلوغ عقلی+بلوغ عاطفی+بلوغ لبی+بلوغ ولایت و نهایتا بلوغ بعثت
شناخت این دوره ها بهرعنوان لازمه جاری ساختن حجت و حکمت و دوگانه های قرآن معرفی شدند.
۳) متکلم محور بودن متن کتاب حجت

جلسه نهم – ۳ اسفند ۱۳۹۸

نهمین جلسه محتوایی کادر مبلغین مساجد  با محوریت موضوع «مراحل و مراتب بلوغ و رشد در انسان و جامعه» برگزار شد.

در این جلسه، استاد احمدرضا اخوت ضمن توضیح درباره نسبت انسان به جامعه، موضوعات «بهره انسان از هستی و قرآن» و همچنین «بهره جامعه از هستی و قرآن» به نسبت بلوغ و رشد را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در ادامه، به برخی از سرفصل­های مطرح شده در جلسه اشاره می­ شود:

  • معرفی منظومه رشد بر اساس قرآن و روایات
  • نقش نظام اختیار در سیر بلوغ و رشد انسان و جامعه
  • نقش نظام اختیار در تحولات اقتضائات تکوینی
  • مراحل رشد انسان و اقتضائات و مقاصد هر مرحله بر اساس آیات و روایات
  • نسبت انسان با ولیّ در مراحل رشدی خود
  • نحوه فعال سازی مراتب رشد بر اساس اقتضائات سنی
  • وابستگی اقتضائات تکوینی انسان به سمع، بصر و افئده
  • طیب، خیر، حسن، ایمان اجتماعی، صدق و ولایت، عطیه­ های خداوند برای انسان در مراتب رشدی­ اش
  • جامعه مسجدمحور یا امام محور؟!
  • ضرورت درک و پذیرش امام از مسیر امت سازی
  • جایگاه جامعه در هدایت فرد و رسیدن به یک هدایت حداکثری
  • مراحل رشد جامعه در بستر امت سازی

دریافت متن جلسات

متن جلسات (بعد از پیاده‌سازی صوت جلسه آخر، این لینک به روزرسانی می‌شود)

 

دریافت صوت جلسات

صوت جلسه اول – ۲۳ آذر – مبانی تبلیغ

صوت جلسه دوم – ۳۰ آذر – جایگاه کتب ساختاری و کتب علامه طباطبایی

صوت جلسه سوم – ۷ دی – ضرورت نظام علمی از بنیادی تا مهارتی

صوت جلسه چهارم – ۱۴ دی – تبیین معنای تدبر، ضرورت و جایگاه آن برای مبلّغ

صوت جلسه پنجم – ۲۱ دی – اساس تبلیغی پنج کتاب اول روش‌های تدبر در قرآن

صوت جلسه ششم – ۲۸ دی – تبیین دوره ۱۷جلدی روش‌های تدبر در قرآن از منظر معناشناسی و فرایندشناسی و نظام‌سازی

صوت جلسه هفتم – ۵ بهمن – بررسی نظام موضوعات و مسائل در مراحل بلوغ و رشد

صوت جلسه هشتم – ۱۲ بهمن – حجت و حکمت و ارتباط آن با بلوغ و رشد

صوت جلسه نهم – ۳ اسفند – مراحل و مراتب بلوغ و رشد در انسان و جامعه

۱۳۹۸-۱۲-۱۷ ۱۲:۳۸:۲۸ +۰۳:۳۰اسفند ۱۶ام, ۱۳۹۸|