///گزارش معرفی و رونمایی کتاب «فهم قرآن» در دبستان

گزارش معرفی و رونمایی کتاب «فهم قرآن» در دبستان

«بسم الله الرحمن الرحیم»

مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران، فعالیت خود را از سال ۷۸ با مدیریت آقای «اخوت» آغاز نموده و تاکنون بیش از ۱۵۰ جلد کتاب عمومی، بنیادی، ساختاری، راهبردی، مهارتی و … به چاپ رسانده است و کلاس‌های متعددی برای کودکان و نوجوانان، دانشجویان و خانواده‌ها داشته است.

 

  • معرفی کتب منظومه رشد

در بین مجموعه کتاب‌هایی که به قلم آقای «اخوت» تألیف شده‌اند، کتب ۳۰ جلدی منظومه رشد در خصوص دوره‌های مختلف رشد انسان می‌باشد که کاملاً مطالب آن تازه و برگرفته از متن صریح قرآن و روایات است و از هرگونه ‌اظهارنظرهای شخصی، تجربیات میدانی و یا گفته‌های سایر روانشناسان و صاحبنظران اجتناب شده است. در واقع با پژوهش‌های صورت گرفته، سیر رشدی یک انسان و غایت او از قرآن و روایات استخراج شده است.

برای آشنایی با کتب منظومه رشد کلیک کنید

با پشتوانه علمی کتب ۳۰ جلدی رشد علی‌الخصوص کتاب‌های دوره دوم و سوم رشد، فرآیندشناسی خیر و همین‌طور کتاب ساختار وجودی انسان از مجموعه کتاب‌های ساختاری، کتاب فهم قرآن برای دبستان و دبیرستان نوشته شده است.

 

  • معرفی طرح فهم قرآن

کتاب فهم قرآن برای دبستان و دبیرستان که در بهار۹۶ به قلم آقای «اخوت» به رشته تحریر درآمد و برای اولین‌بار در نمایشگاه قرآن از آن رونمایی شد و به حمدلله تاکنون مورد استقبال فرهنگیان و دغدغه‌مندان آموزشی بسیاری قرار گرفت. «فهم قرآن» در دبستان و دبیرستان کتابی برای همه معلمین به منظور گسترش فهم تدبری قرآن برای جاری‌سازی حقایق وحی در زندگی خود و دانش‌آموزان در حد وسع و با استفاده از شیوه‌های جذاب است.

چون بحث آموزش بطور رسمی از سن ۷ سالگی شروع می‌شود لذا مقطع دبستان از ۷_۱۴ سالگی در دوره دوم و ابتدای دوره سوم واقع است(کلاس پایه نهمی) و دبیرستان نیز در دوره سوم قرار می‌گیرد.

غایت دوره دوم رسیدن به خیرگزینی است. در این دوره مفهوم خیر و شر باید متناسب با اقتضائات رشدی کودک گفته شود تا او بتواند با طی کردن مراحل آن خیرگزین شود. مراحل خیرگزینی عبارتست از: تفصیل، ترجیح، تعیین، گزینش، تحقق.

کتاب «فهم قرآن» در دبستان و دبیرستان، کتابی است که متناسب با اقتضائات سن، جنس و … خیرگزینی را در قالب سوره‌های جزء ۳۰ قرآن به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد.

در واقع کتاب «فهم قرآن»، با محور قرار دادن قرآن به عنوان کتاب قوانین و حقایق زندگی که مسلط بر سایر علوم است، کمک می‌کند تا دانش‌آموز ضمن فراگیری علوم مختلف(قرآن، فارسی، ریاضی، علوم، هنر، مطالعات و …) در زندگی اهل تفکر شود و بتواند در امور مختلف خیرگزین باشد.

جزء ۳۰ با ۳۷ سوره کوتاه، یک سوم سوره‌های کل قرآن است ولی تقریباً همه مفاهیم قرآن را شامل می‌شود، لذا بدلیل کوتاه‌بودن و آسان‌بودن آموزش این سور و اهمیت آن‌ها، سوره‌ها در پایه‌های مختلف با یک سیر مشخصی چیده شده‌اند بطوری که در پایان پایه ششم دانش‌آموز بر اثر انس و تکرار سوره‌ها، آنها را حفظ و مفاهیم‌شان را فراگرفته و در زندگی خود پیاده خواهند کرد ان شاء الله.

برای هر پایه کتاب تفصیلی جداگانه‌ای تدوین شده که گام به گام معلم را در آموزش مفاهیم سوره‌ها راهنمایی و کمک خواهد کرد.

۱۴۰۱/۱/۲۰ ،۱۲:۵۸:۵۱ +۰۰:۰۰اردیبهشت ۱۱ام, ۱۳۹۶|