تفکر شنیداری

شنیدن یکی از مهمترین ورودی‌های اداراکات و فهم و علم در انسان است که با تقویت یافتن، طهارت پیدا کردن و امنیت‌دار شدن می‌تواند فرد را به قطع به هدایت راهنمایی کند و متقابلا با اهمال در تقویت آن و آلوده سازی و ناامن کردن آن زندگی انسان را محلی برای جولان شیاطین می‌سازد. کتاب حاضر کوششی در بیان اهمیت شنیدن و اهتمام در تقویت، طهارت و امنیت یافتن آن برای سنین نوجوانی و جوانی است.

اگر کسی از شما خواسته­ ای داشته باشد و بخواهد در قالبِ کلمات و جملاتی نیازش را با شما در میان بگذارد آیا به حرفهایش گوش می­ کنید؟ بعد از شنیدنِ حرفهایش چگونه به او در برآورده شدن خواسته و نیازش یاری می­ رسانید؟ چه میزان از مشکلاتِ پدر و مادر و خانواده و دوستانِتان را می­ توانید پس از شنیدنشان رفع کنید؟ نیازهایِ خودتان را چطور؟ آیا با خود سخن می­ گویید؟ چقدر سخن گفتنِ با خودتان برایِ حلّ مسائل و مشکلاتتان راهگشا است؟ آیا صدایِ خودتان را از میانِ هجومِ اصوات در شبانه روز باز می شناسید؟

صدایِ خودتان را به یاد بیاورید.

اکثر اوقات چه لحنی بر کلامِ شما حاکم است؟ شمرده و آرام سخن می­ گویید؟ یا شتابزده و پرهیجان؟ آیا قبل از آنکه کلامی بگویید فکر می­ کنید؟ تا کنون شده حرفی بزنید که از گفتنش پشیمان شده و حسرت بخورید؟ آیا با خودتان آنگونه صحبت می­ کنید که با دیگران؟ یا بیشتر به دیگران توجّه دارید و از نیازهایِ خودتان غافل هستید؟ آیا همان کلامی که بر لب جاری می­ کنید در دل هم همان لحن و کلام را دارید؟ آیا وقتی خواسته و نیازی داشته باشید با خدا سخن می­ گویید؟ با خدا چقدر گفت و شنود دارید؟ آیا خدا پاسخ شما را می دهد؟ صدایِ خدا را شنیده اید؟

شنیدن راهِ ارتباطِ انسان با جهان پیرامون و از آن مهمتر راهِ ارتباطِ انسان با خدا است، و البته راهی برای ارتباطِ انسان با خودش نیز می باشد.

شنیدن قوایی است که آدمی را با وجهی از هستی که با کلام در ارتباط است متصل می‌نماید. از این رو ارتباط شنیدن با کلام و گزاره‌ها سبب شده تا این توان قرابت بسیار نزدیکی با عقل پیدا کند به نحوی که رجوع به عقل و نیز انتقال از عقل به سایر مؤلفه‌های ساختار وجودی بدون وساطت شنیدن امکان‌پذیر نباشد.

ارتباط شنیدن با دیدن و نیز ارتباط آن با تعاملات و داد و ستدها سبب شده تا این توان با تفکر انسان نیز مرتبط باشد به نحوی که اگر شنیدن از توان‌های انسان حذف شود توان تفکر نیز از انسان سلب گردد.

موقعیت بسیار مهم و کلیدی شنیدن در انسان سبب شده تا هم تحولات و هم واپس‌گرایی‌های او وابسته به وساطت آن باشد. با مختصر تأملی می‌توان به خوبی فهمید در صورت اختلال در این توان انحرافات فراوانی در زندگی انسان به وجود می‌آید، تکثیر می‌شود و انتقال می‌یابد.

با توصیفاتی که گفته شد یکی از مهم‌ترین وظایف در حوزه تعلیم و تزکیه بالا بردن توانایی شنیدن و نیز جلوگیری از اختلال‌های مربوط به این توان است. شناخت قوانین مربوط به شنیدن و نیز یادگرفتن مهارت‌های مربوط به ارتقای توان شنیدن هم برای خود و هم برای دیگران آثار ارزشمندی را به دنبال دارد.

این موضوع می‌تواند حتی از قبل از تولد فرزندان مورد توجه قرار گیرد و تا بالاترین سنین نیز آموزش داده شود. گویی کیفیت حیات انسان به نوعی در گرو این حس است.

 

دریافت پاورپوینت کتاب

دریافت خودارزیابی تفکر شنیداری

دریافت سوال تحلیلی تفکر شنیداری

دریافت فیلم تفکر شنیداری ۱

دریافت فیلم تفکر شنیداری ۲

تهیه کتاب تفکر شنیداری

 

۱۳۹۸/۵/۱۰ ،۱۸:۱۴:۱۹ +۰۰:۰۰تیر ۲۸ام, ۱۳۹۸|