منظومه رشد

از سوالات همیشگی دغدغه مندان حوزه انسان، مفهوم رشد تفکر اجتماعی در انسان است. و این مفهوم از پایه ای ترین مفاهیم زندگی انسان است، چه اینکه علم و جریان سازی عمل به قوانین آن می تواند انسان را به سعادت ابدی رسانده یا به نابودی و هلاکت نزدیک کند.

برخی سوالات پیرامون مفهموم رشد این است که انسان دارای چه سیر رشدی است؟

تفکر اجتماعی در انسان چگونه رشد می کند؟ از چه زمانی متولد می شود؟ تا چه زمانی به بلوغ می رسد؟

چگونه باید در دنیا زندگی کند تا نعمتهایش شکوفا شود؟ تا به شکوفایی بنده بودنش برسد؟

غایت رشد برای انسان چه تعریف شده است؟ چگونه می تواند به آن دست یابد؟

آیا رشد در هر سن و دوره ای شکل خاص خود را دارد؟

چگونه می توان رشد را در کودکی و نوجوانی و جوانی از هم متمایز دید؟

چطور می شود رشد را در سنین مختلف ارزیابی کرد؟

آیا در زندگی های آسیب زده، امکان جبران نقص ها و عقب افتادگی ها هست؟

اساس رشد انسان بر چه محوری استوار است؟

و ….

برای پاسخ به این سوالات مطالعه مجموعه کتاب های رشد با عنوان منظومه رشد معرفی می شود. این سری کتب هر کدام به بررسی ویژگی های منحصر به فردی از سیر رشد تفکر اجتماعی می پردازد.

١- کتاب دوره اول رشد:

پیش از تولد تا آغاز تکلم، دوره ظهور ولایت و تادیب نطق، احمدرضا اخوت، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

در این کتاب به ویژگی های انسان در دوران ابتدایی زندگی پرداخته و این دوره را به چهار مقطع پیش از تولد، دوران جنینی، دوره کفالت و دوره تادیب نطق تقسیم می نماید. می توان از این دوره به دوره کودکی نیز نام برد. اصول مطرح شده در این دوره، زمینه ظهور ولایت و ارتباط فرزند با ولی الهی را که با عنوان والدین بخصوص پدر، ایجاد می نماید.

کتاب مباحث علمی و بنیادی را مطرح می کند.

مخاطب شناسی: ویژه مخاطب پژوهشگر، طراح بوده و برای مربیان و والدین به صورت موردی و با رجوع به بخش های مورد نیاز به کار گرفته می شود.

کتاب مهارتی و عملی دوره اول:

اصول و مهارت های تربیت کودک ۲ تا ۷ سال، با رویکرد طیب گزینی؛ احمدرضا اخوت، فاطمه فیاض، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

این کتاب به ارائه اصول و راه کارهای تربیتی برای مسائلی که کودکان با آن سر و کار دارند می پردازد. با مطالعه این کتاب مربیان و والدین می توانند به بسیاری از سوالات ریشه ای خود در ارتباط با کودک پاسخ دهند، و بستری پاک، طیب و به دور از بدی را برای پرورش کودکان فراهم کنند.

۲- کتاب دوره دوم رشد:

تکلم تا بلوغ، دوره ظهور مشورت و ادب، احمدرضا اخوت؛ انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

در این کتاب به ویژگی های انسان در دوره دوم رشد خود می پردازد، موضوعاتی که لازم است در این دوره مورد توجه قرار گرفته و آموزش داده شود و همچنین سیر ارائه آن بیان شده است. از این دوره به دوره نوجوانی نیز یاد می شود. که سعی می کند با تقویت قوای خیرگزینی در فرد، او را در انتخاب ها و تصمیمات از ضررهای احتمالی دور، و به خیر قطعی نزدیک نماید.

کتاب مباحث علمی و بنیادی را مطرح می کند.

مخاطب شناسی: ویژه مخاطب پژوهشگر، طراح بوده و برای مربیان و والدین به صورت موردی و با رجوع به سوالات مورد نیاز به کار گرفته می شود.

کتاب مهارتی و عملی دوره دوم:

مهارت های خیرگزینی: بالابردن توان کنترل و مراقبت در کودکان ۷ تا ۱۴ ساله. نوشته احمدرضا اخوت، فاطمه فیاض، مریم ادیب؛ انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

این کتاب به ارائه مهارتهایی برای پرورش قوای تشخیصی انسان در بازه سنی ۷ تا ۱۴ سال پرداخته و تمرین های عملی را برای مربیان و همچنین والدین در نظر گرفته است. مخاطب با مطالعه این کتاب با بسیاری از کارهای گروهی، انجام تکالیف جهت دار برای ارتقاء شناخت خیر، دوری از انتخاب های ضرر دار و با قوه اختیار (خیرگزینی) در انسان آشنا خواهد شد.

۳- کتاب دوره سوم رشد:

بلوغ عقلی، دوره آراستگی به آداب و احسان احمدرضا اخوت، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

در این کتاب به موضوعاتی که لازم است در این دوره به آداب دان شدن آن توجه شود پرداخته است، مانند: علم آموزی، ارتباط با دیگران، عبادت و … . این آداب زمینه رجوع فرد به عقل را ایجاد و بلوغ عقلی را در وی فعال می کند. با فعال شدن بلوغ عقلی، انسان از بیهودگی، بطالت، حرف های ناشایست، هدر رفت امکانات و … دوری کرده و انسانی وارسته و آراسته به آداب و احسان به دیگران می شود.

این موضوعات سر عنوان آموزش های دوره سوم که از آن به عنوان دوره «نو+جوانی» یاد می شود، می باشد.

مخاطب شناسی: کتاب ویژه مخاطب پژوهشگر، طراح بوده و برای مربیان و والدین به صورت موردی و با رجوع به سوالات مورد نیاز به کار گرفته می شود.

کتاب مهارتی و عملی دوره سوم:

اصول و مهارت های حسن گزینی؛ خلق زیباترین رخدادهای نوجوانی، نوشته احمدرضا اخوت، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام. این کتاب در پنج فصل و بیش از دویست مهارت، به آموزش انطباق علم و عمل، تبدیل خیر به حسن، احسان کردن و محسن برای مخاطب نیازمند به تقویت قوای عقلی برای رجوع کردن به آن و داشتن تشخیص های عاقلانه می باشد.

۴- کتاب دوره چهارم رشد:

بلوغ عاطفی، دوره اکرام و تالیف؛ احمدرضا اخوت انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

در این کتاب مراتب ارتباط انسان با سایر انسان ها را در پنج سطح معرفی می کند، ارتباط با انسان ها بدون توجه به نیاز، ارتباط با توجه به رفع نیاز دیگران، ارتباط با هم دینان، ارتباط با دوستان، ارتباط ارحام و ارتباط با ولی خدا.

کتاب مباحث علمی و بنیادی را مطرح می کند.

این موضوعات سر عنوان آموزش های دوره چهارم که از آن به عنوان دوره «جوانی» یاد می شود، هستند.

مخاطب شناسی: این کتاب ویژه مخاطب پژوهشگر، طراح بوده و برای مربیان و والدین به صورت موردی و با رجوع به سوالات مورد نیاز به کار گرفته می شود.

کتاب مهارتی و عملی دوره چهارم:

اصول و مهارت های بلوغ با هم بودن؛ مهارت های بلوغ عاطفی با رویکرد ایمان گزینی، نوشته احمدرضا اخوت، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

این کتاب با بیان روایات و تمرین هایی بسیار زیبا و کابردی مراتب ارتباط میان انسان ها را بیان کرده و سعی در اصلاح هم کلامی، هم دلی، هم کاری و هم مقصدی بین انسان ها، تحت ولایت ولی الهی دارد.

 

ارائه سیرهای مطالعاتی

مخاطب شناسی: (سطح نیاز)

 

الف: افرادی که قصد علم افزایی فردی و یا تربیت کودکان خود را دارند. دانشجویان کارشناسی و والدین

مخاطب گرامی لازم است با توجه به غایت ها و مقاصد معین شده، کتاب مورد نظر را مطالعه نمایند:

  • اگر می خواهد در باب ارتباط با کودک و بسترسازی پاک برای تربیت کودک بداند:

مهارت های تربیت کودک با رویکرد طیب گزینی، نوشته احمدرضا اخوت و فاطمه فیاض، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

  • اگر می خواهد در باب پرورش قوای خیر گزینی و اختیار و فعال کردن قوه تفکر در کودک بداند:|

مهارت های خیرگزینی: بالا بردن توان کنترل و مراقبت در کودکان ۷ تا ۱۴ ساله. نوشته احمدرضا اخوت، فاطمه فیاض، مریم ادیب؛ انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

  • اگر می خواهد در زمینه داشتن بروزات و واکنش های پسندیده، نیکو و زیبا و مبتنی بر عقل بداند:

اصول و مهارت های حسن گزینی؛ خلق زیباترین رخدادهای نوجوانی، نوشته احمدرضا اخوت، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام.

  • اگر می خواهد بداند که چگونه می تواند ارتباطات خود را با دیگران عمق ببخشد:

اصول و مهارت های بلوغ با هم بودن؛ مهارت های بروغ عاطفی با رویکرد ایمان گزینی، نوشته احمدرضا اخوت، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

 

ب: افرادی که قصد ارتقاء قوای دانش آموزان کلاس یا مدرسه شان را دارند، مثل دانشجویان تحصیلات تکمیلی، معلمان

مخاطب گرامی لازم است با توجه به غایت ها و مقاصد معین شده، کتاب مورد نظر را مطالعه نمایند:

  • اگر قصد آموزش موضوعات اساسی و حیاتی به دانش آموزان دارند:

۱- مهارت های خیرگزینی: بالابردن توان کنترل و مراقبت در کودکان ۷ تا ۱۴ ساله. نوشته احمدرضا

اخوت، فاطمه فیاض، مریم ادیب؛ انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

۲- فهم قرآن در دبستان و دبیرستان، مدرسه دانشجویی قرآن و عترت، انتشارات قرآن و اهل بیت

علیهم السلام (نشر شیرین تر از عسل)

۳ – مجموعه طرح درس های ۶ پایه دبستان

۴- مجموعه طرح درس های ۶ پایه دبیرستان (با انتخاب پایه ی تحصیلی مورد نظر)

– اگر قصد مطالعه جهت ریشه یابی، و فهم علل استخراج موضوعات عملیاتی در طرح درس ها را دارند:

۱- از تکلم تا بلوغ، دوره ظهور مشورت و ادب؛ احمدرضا اخوت، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

– کتاب مهارتی دوره مورد نظر

۲- فرایند شناسی خیر؛ احمدرضا اخوت، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

 

ج: افرادی که برای ارتقاء سطح دانش آموزان و معلمان و والدین مطالعه می کنند مثل مدیران و مشاوران:

مخاطب گرامی لازم است با توجه به غایت ها و مقاصد معین شده، کتاب مورد نظر را مطالعه نمایند:

  • اگر قصد فهم زنجیره های موضوعات در طرح درس ها را دارند:

یک. مطالعه مجموعه کتب مهارتی:

  • اصول و مهارت های بلوغ با هم بودن؛ مهارت های بروغ عاطفی با رویکرد ایمان گزینی، نوشته احمدرضا اخوت، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام
  • اصول و مهارت های حسن گزینی؛ خلق زیباترین رخدادهای نوجوانی، نوشته احمدرضا اخوت، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام.
  • مهارت های خیرگزینی: بالا بردن توان کنترل و مراقبت در کودکان ۷ تا ۱۴ ساله. نوشته احمدرضا اخوت، فاطمه فیاض، مریم ادیب؛ انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام
  • اصول و مهارت های تربیت کودک ۲ تا ۷ سال، با رویکرد طیب گزینی؛ احمدرضا اخوت، فاطمه فیاض، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

دو. مطالعه مجموعه ۴ دوره بنیادی رشد تفکر اجتماعی:

١- بلوغ عاطفی، دوره اکرام و تالیف؛ احمدرضا اخوت، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

۲-بلوغ عقلی، دوره آراستگی به آداب و احسان احمدرضا اخوت، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

٣- از تکلم تا بلوغ، دوره ظهور مشورت و ادب؛ احمدرضا اخوت، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

۴- پیش از تولد تا آغاز تکلم، دوره ظهور ولایت و تادیب نطق، احمدرضا اخوت، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

سه. طرح درس های فهم قرآن در دبستان و دبیرستان

 

د. افرادی که برای ارتقاء سطح مدارس و موسسات آموزشی مطالعه می کنند مثل طراحان

مخاطب گرامی لازم است با توجه به غایت ها و مقاصد معین شده، کتاب مورد نظر را مطالعه نمایند:

– اگر قصد طراحی طرح درسهای آموزشی دارند و می خواهند موضوعات آموزشی و اجرایی را توسعه دهند:

یک. مطالعه مجموعه کتب مهارتی:

۱- اصول و مهارت های بلوغ با هم بودن؛ مهارت های بلوغ عاطفی با رویکرد ایمان گزینی، نوشته احمدرضا اخوت، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

٢- اصول و مهارت های حسن گزینی؛ خلق زیباترین رخدادهای نوجوانی، نوشته احمدرضا اخوت، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

۳- مهارت های خیرگزینی: بالابردن توان کنترل و مراقبت در کودکان ۷ تا ۱۴ ساله. نوشته احمدرضا اخوت، فاطمه فیاض، مریم ادیب؛ انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

۴- اصول و مهارت های تربیت کودک ۲ تا ۷ سال، با رویکرد طیب گزینی، احمدرضا اخوت، فاطمه فیاض، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

دو. مطالعه مجموعه ۴ دوره بنیادی رشد تفکر اجتماعی:

١- بلوغ عاطفی، دوره اکرام و تالیف؛ احمدرضا اخوت، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

۲- بلوغ عقلی، دوره آراستگی به آداب و احسان احمدرضا اخوت، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

٣- از تکلم تا بلوغ، دوره ظهور مشورت و ادب؛ احمدرضا اخوت، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

۴- پیش از تولد تا آغاز تکلم، دوره ظهور ولایت و تادیب نطق، احمدرضا اخوت، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

سه. مطالعه کتب بنیادی فرایندی و معناشناسی دوره های رشد تفکر اجتماعی:

۱- فرایندشناسی طیب، احمدرضا اخوت، احمدرضا اخوت، مریم قاسمی، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

۲- معناشناسی طیب، احمدرضا اخوت، هانی چیت چیان، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

٣- فرایند شناسی خیر، احمدرضا اخوت، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

۴- معناشناسی طیب، احمدرضا اخوت، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

۵- فرایند شناسی حسن؛ احمدرضا اخوت، مریم قاسمی؛ انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

۶- معنا شناسی حسن، احمدرضا اخوت، مریم قاسمی؛ انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

۷- فرایند شناسی ایمان، احمدرضا اخوت، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

۸- معنا شناسی ایمان، احمدرضا اخوت، انتشارات قرآن و اهل بیت علیهم السلام

 

تهیه کتب منظومه رشد

۱۳۹۸/۴/۳۰ ،۰۱:۵۰:۲۷ +۰۰:۰۰تیر ۲۸ام, ۱۳۹۸|