////کارگاه آشنایی با روش‌های تدبر در قرآن در حوزه مطالعات روان‌شناختی- ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ۹۸

کارگاه آشنایی با روش‌های تدبر در قرآن در حوزه مطالعات روان‌شناختی- ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ۹۸

نشست تخصصی قرآن و روان‌شناسی با موضوع «روش‌های تدبر در قرآن در حوزه مطالعات روان‌شناختی»، پنج‌شنبه و جمعه، ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ برگزار شد.

در این نشست آموزشی ابتدا آقای دکتر هادی بهرامی احسان همراه با قرائت قرآن در آغاز جلسه، در باب اهمیت قرآن و به‌کار بردن محتوای بی‌نهایت آن در محدوده علوم روان‌شناختی مباحثی را مطرح کردند. در ادامه خانم دکتر فاطمه فیاض به ارائه تاریخچه و فعالیت هسته پژوهشی قرآن و روان‌شناسی پرداختند و شرایط حضور و فعالیت در این گروه را تشریح کردند.

سپس در ساعت دوم از روز اول، آقای احمدرضا اخوت مبحث قرآن در زندگی را مطرح کردند. ایشان این نکته را بیان کردند که: ما به پژوهش‌هایی به شیوه فعلی نیاز نداریم و آن‌ها نمی‌تواند گره از مشکلات جامعه باز کند، بلکه به افرادی نیازمندیم که سفرنامه‌های خود را از غور در قرآن با موضوعات مختلف، بنویسند و اثراتش را ببینند و همین امر را به دیگران منتقل کنند. این‌گونه می‌توان پژوهش موثر انجام داد و تحقیق تا بر محقق اثر نگذارد، بر دیگران هیچ اثری ندارد.

سپس به بیان مشکلاتی پیرامون پژوهش‌های قرآنی فرمودند: یکی از مشکلات ما در تحقیقات قرآنی عدم پاسخ به سوالات تنه و پرداختن به سوالات شاخه می‌باشد.

در ادامه تصمیم بر آن شد که یک مسئله توسط مخاطبان انتخاب شده و به شیوه پژوهش باز، در نشست به بررسی آن پرداخته شود. موضوع سلامت از نظر مخاطبان انتخاب گردید و روند بررسی آن آموزش داده شد، در انتهای جلسه نیز تکلیفی برای پژوهش به حضار داده شد تا در جلسه فردا ارائه شود.

در روز دوم نشست به بررسی یافته‌های شرکت‌کنندگان از انجام تکالیف و مطالعاتشان بر قرآن پرداخته شد. بیش از ۱۰ نفر به ارائه مطالب پرداختند و از اینکه در یک روز، چنین دستاوردهایی را به برکت قرآن فهمیده بودند اعلام رضایت‌مندی نمودند.

در ساعت پایانی نشست، آقای اخوت به بررسی یک سوره با محور مسئله سلامت پرداختند و چهار محور برای این موضوع، با توجه به آیات سوره مبارکه نحل استخراج کردند.

در نهایت مقرر شد افرادی که محور مطالعاتشان سوره‌های مشترک بوده، گروه تشکیل داده و با هم‌فکری یکدیگر مقالاتی را برای همایش تخصصی آبان‌ماه ۹۸ آماده نمایند تا در آن محفل، ارزیابی و داوری شوند.

در این نشست که به مدت هشت ساعت برگزار شد، حدود ۶۰ نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های روان‌شناسی و مشاوره شرکت نمودند و در پایان به شرکت‌کنندگان گواهی حضور در کارگاه، ارائه شد.

 

دریافت گزارش جلسه

دریافت فایل پیاده شده روز اول

دریافت فایل پیاده شده روز دوم

دریافت صوت روز اول(جلسه اول)

دریافت صوت روز اول(جلسه دوم)

دریافت صوت روز دوم(جلسه اول)

دریافت صوت روز دوم(جلسه دوم)

۱۳۹۸/۵/۱۵ ،۱۶:۰۰:۱۳ +۰۰:۰۰تیر ۳۰ام, ۱۳۹۸|