نشست معرفی منظومه رشد بر اساس مستندات قرآنی

نشست «معرفی منظومه رشد بر اساس مستندات قرآنی» سه‌شنبه ۲۸ خردادماه ۱۳۹۸ توسط هسته پژوهشی قرآن و روان‌شناسی دانشگاه تهران در دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه تهران برگزار شد.

اساتید مدعو، آقایان دکتر هادی بهرامی احسان-استاد تمام رشته روان‌شناسی- و احمدرضا اخوت-مؤلف سلسله کتب منظومه رشد- به بحث و سپس پاسخ به نقد و سوالات مخاطبان پرداختند.

هدف از این نشست، تبیین روش‌شناسی منظومه رشد بر اساس مستندات قرآنی بود که توسط آقای اخوت تبیین گردید. سوال محوری در این بحث بدین شرح بود که: آیا قرآن برای انسان سیر رشدی را بیان کرده است؟ آیا این سیر مبتنی بر سن اوست؟ و اصولا چگونه و با چه روش‌شناسی‌ای می‌توان روند سیر و صیروریت انسان را به صورت مرتبه‌ای، مرحله‌ای یا مدرج در قرآن بررسی نمود؟

در پاسخ بدین سوالات، آقای اخوت در سه محور اصلی روش‌شناسی منظومه رشد را تبیین نمودند:

محور اول: واژه الانسان و کاربرد آن در آیات.

محور دوم: معناشناسی رشد و واژه مقابل آن غیّ.

محور سوم: واژگانی که مربوط به فعل و عمل انسان است که حالت تقابلی دارند، مانند: طیب و خبیث، خیر و شر، حسن و سوء، ایمان و کفر، صدق و کذب.

در خلال نقد و سوالات مخاطبان-اعم از اساتید دانشگاهی، حوزویان و دانشجویان- به سه کتاب معناشناسی رشد، فرآیندشناسی رشد و حجت‌شناسی-هر سه از تألیفات آقای اخوت- به عنوان کتب مبنایی منظومه رشد استناداتی داده شد.

دکتر بهرامی بدین نکته اشاره نمودند که جایگاه این بحث در فضای روان‌شناسی به دلیل نیازمندی این رشته به مباحث مربوط به سلامت، اختلال و درمان انسان است. واژه‌شناسی مباحث مربوط به انسان توسط اساتید حوزه روش‌شناسی قرآنی صورت می‌گیرد اما ربط دادن آن به نیازمندی‌های روان‌شناسی و کاربرد آن‌ها در این علم، وظیفه علمای روان‌شناسی است.

 

دریافت فایل صوتی نشست(جلسه اول)

دریافت فایل صوتی نشست(جلسه دوم)

 

پیاده شده نشست

۱۳۹۸/۵/۱۰ ،۱۷:۵۷:۲۷ +۰۰:۰۰تیر ۳۰ام, ۱۳۹۸|