///مقاله «شبه نظام آسیب‌ها در سور مسبحات و راهکارهای رفع آن‌ها»

مقاله «شبه نظام آسیب‌ها در سور مسبحات و راهکارهای رفع آن‌ها»

یا ربّ

سور مسبحات دارای نظامی از موضوعات هستند که در ارتباط با یکدیگر نظامی به هم پیوسته را در رابطه با مسائل جامعه اسلامی و آسیب‌های آن بیان می‌نماید و قدرت تشخیص و برنامه‌ریزی و عمل را در مواجهه با آسیب‌ها به جای روحیه یأس و دلسردی افزایش می‌دهد. توان استخراج راهکارها و برنامه عملیاتی در مقابله با مسأله آسیب‌های جامعه اسلامی از منظر سور مسبحات، توانی با شکوه و غیرقابل وصف می‌باشد که با هیچ نظام تحلیلی قابل قیاس نیست و در این زمینه انسان و جامعه اسلامی را به چنان قدرتی مجهز می‌کند که تنها و تنها با باور کارآمدی کلام وحی و تبیان بودن آن در هرچیزی و عمل دقیق به آموزه‌های آن قابل تحقق است.

هدف: هدف از این نوشتار سعی در ترسیم شبه نظام آسیب‌ها در جامعه اسلامی و فرآیند آن و حل آسیب‌های ریشه‌ای به صورت ارائه راهکارهای کاربردی و عملیاتی از این سور و با در نظر گرفتن نظام موضوعات سوره‌ها می‌باشد. به این ترتیب دید و قوت تحلیل آسیب‌های اجتماعی به شدت در فرد و جامعه اسلامی افزایش یافته و امکان مقابله و پیشگیری این آسیب‌ها به صورت جزئی، مؤثر و عملیاتی فراهم می‌گردد. انشاءلله.

با احصاء بسترها و مراتب و نیز ساختارهای اجتماعی، فردی و نظامات جامعه موجود در سور مسبحات، ویژگی‌های مثبت و منفی به عنوان شاخص و آسیب در سطوح مطرح شده استخراج شده و سپس با توجه به آسیب بروز یافته در اجتماع در این پنج سوره-یعنی آسیب دشمنی‌ها و چالش‌های دینی در خانواده به عنوان بستری‌ترین آسیب اجتماعی، بروز شکاف با ولی در جامعه، انحراف و زاویه گرفتن با حق و اوامر ولی، تغییر ذائقه معنوی در اجتماع نسبت به حکم دانی و نیز وحشت از مرگ در خواص دینی، بی‌اعتمادی نسبت به احکام اجتماعی-اقتصادی و شدت یافتن فاصله های طبقاتی در اجتماع- به آسیب‌های ریشه‌ای کفر، بخل، ناهمراستایی قول و فعل، ترجیح حیات مادی بر معنوی و فراموشی خدا دلالت یافته و برای رفع آن‌ها براساس اوامر و نواهی و سنن مطرح شده در این سور راهکارهایی ارائه شده است.

جهت دریافت این مقاله، فرم زیر را پُر کنید:

فرم بهره‌مندی از بسته آموزشی، مقاله و طرح‌های مکتوب 

 

۱۴۰۳/۳/۱۰ ،۰۸:۰۳:۳۸ +۰۰:۰۰مرداد ۱۴ام, ۱۳۹۸|